sur øl

airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

sur øl

Indlæg af airborn »

ØV
nu må jeg for tredje gang erkende at min weissbeer er sur.
Det har kun været min weissbeer - ikke andre og har brygget over 75 bryg...

Den startede egentlig meget godt og jeg har lavet den mange gange - men efterhånden bliver den mere og mere sur - som i kulsyresur hvis det siger dig noget- bananduften forsvinder også

Inficeret tænker du nok - men jeg renser mine cornelius med en dykpumpe-vaskemaskine med Trisodiumphosphate i varmt vand 20-30 min og desinficerer med saniclean 10-20 min.
Jeg skiller ikke mine ventiler på cornelius.
Lige inden jeg kegger skyller jeg fustagen i starsan en halv times tid og lader den dryptørre lidt tid på hovedet.

Hvad er årsagen?
Er det min weissbeer eller co2-ledningerne eller infektion eller hvad ?
Hader at skulle hælde øl ud....
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: sur øl

Indlæg af Borg »

Der er altid svært at vurdere ud fra en beskrivelse.
Nogle bud:
Det behøver ikke at være fustagen (med mindre det er den samme fustage du altid bruger til din Weissbeer). Det kan være alle komponenter efter køling.
En grundig rengøring og desinfektion er heller ikke altid tilstrækkeligt. Der kan være behov for at få tingene varmet godt igennem (88-90 grader), slår bakterier ihjel, som godt kan gemme sig i mikroskopiske sprækker som desinfektionen ikke kan komme ind i. Og det er kun varme der kan gære det af med dem.

Jeg havde selv en periode med sure øl. Jeg rengjorde og desinficerede efter alle kunstens regler. Det endte med at det var mine gæringstanke der vedligeholdte en mælkesyrebakteriekultur i en biofilm der sad på indersiden. Nye midler og nye processer gjorde en ende på problemet. Og - ikke mindst - en damprenser der kunne bringe alt op på over 90 grader.

Mit bedste bud er at det er en infektion. Arnestedet skal bare findes.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: sur øl

Indlæg af airborn »

Du har sikkert ret.
Normalt er det den bedste weiss jeg kender men så er der sket et eller andet. Opskriften - vandet osv er ens fra gang til gang. Gærer i ss brewtech tanke og de skulle da være til at gøre rene.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: sur øl

Indlæg af Borg »

Jeg tror at du skal se helt bort fra opskrift og ingredienser. Jeg er faktisk ganske sikker.
Du skal fokusere på dit udstyr på den kolde side.
Prøv ar lave den igen, og brug en damprenser til at slut-desinficere alt på den kolde side. Køler, slanger gærtank, ventiler/kuglehaner, låg, pakninger, fade, CO2-slanger.
Alt skal op på mindst 90 grader.

Det er en kæmpe udfordring, som kun kan løses med en grundig og meget struktureret tilgang.

Er der et eller andet stykke udstyr du kun bruger til netop denne øl? Eller noget du tilsætter (ud over gær) efter nedkøling?
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Stensgaard
Indlæg: 864
Tilmeldt: 19. maj 2013, 23:01
Geografisk sted: Nustrup, Vojens

Re: sur øl

Indlæg af Stensgaard »

Brygverdenen er ret uretfærdig. Jeg bruger kun varmt vand til rengøring, ikke kogende, og ingen desinfektionsmidler. Jeg har brygget i 5 år, og aldrig haft en infektion.
Ølsmagning i hele Danmark efter dine ønsker: https://Humlesmagning.dk
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

sur øl

Indlæg af airborn »

Kan pakninger og o-ringe tåle at blive kogt i en gryde. Har pt ikke dampmulighed

Smid gerne et link til en egnet damp-dims


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: sur øl

Indlæg af Thage »

Hvis det kun er til bryg er Nilfisk nok fin, ellers kärscher sc 4... selv kig på sidste til brug både i hus og bryggeri


Sent from my iPhone using Tapatalk
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: sur øl

Indlæg af airborn »

Ok Nilfisk bestilt.
Hvordan gør man så rent praktisk?



Sent from my iPhone using Tapatalk
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: sur øl

Indlæg af airborn »

Jeg mener det faktisk..
Skiller man alt ad - kommer i en spand og giver det en ordentlig gang damp eller hvad?
Kan man godt dampe en ss brewtech ?
og en cornelius?

Kan ikke rigtig se det for mig - og det er vel fandens varmt...
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: sur øl

Indlæg af Thage »

Ville bare fylde op.... sætte på slanger mv. Og pege alle steder jeg kan på hovedet i keg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: sur øl

Indlæg af Thage »

Kommer ud med 3,8 bar, så kommer nok godt rundt - sætter jeg Eks. Haveslangen på Pladekøler står det ud selvom det er "løst" sat sammen


Sent from my iPhone using Tapatalk
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: sur øl

Indlæg af 9colai »

Jeg stiller lige et spørgsmål til diskutionen her: Hvis det er en infektion, ville resten af hans bryg ikke også blive sure? Eller er det kun weissbier der kan blive påvirket, siden han kun oplever det der?

Jeg spørger fordi jeg selv har prøvet med weissbier 2 gange, hvor den også endte med at blive sur. Jeg brugte wlp300.

Jeg har læst efterfølgende et sted at en protein rest skulle hjælpe meget på surheden i weissbier, man plejer at sige at det ikke er nødvendigt pga. gen-modificeret malt, men jeg har fundet ud af at den hvedemalt og pilsnermalt jeg køber fra weyermann er produceret under den tyske Reinheitsgebot lov og er derfor ikke genmodificeret. Kan det være at surheden kommer pga. manglende nedbrud af visse proteiner?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: sur øl

Indlæg af Borg »

9colai skrev:Jeg stiller lige et spørgsmål til diskutionen her: Hvis det er en infektion, ville resten af hans bryg ikke også blive sure? Eller er det kun weissbier der kan blive påvirket, siden han kun oplever det der?

Jeg spørger fordi jeg selv har prøvet med weissbier 2 gange, hvor den også endte med at blive sur. Jeg brugte wlp300.

Jeg har læst efterfølgende et sted at en protein rest skulle hjælpe meget på surheden i weissbier, man plejer at sige at det ikke er nødvendigt pga. gen-modificeret malt, men jeg har fundet ud af at den hvedemalt og pilsnermalt jeg køber fra weyermann er produceret under den tyske Reinheitsgebot lov og er derfor ikke genmodificeret. Kan det være at surheden kommer pga. manglende nedbrud af visse proteiner?
Det er netop derfor jeg spørger til, om det er noget udstyr der kun bruges ved fremstilling af Weissbeer.
Men konsultation via mail/forum er svært.

Surhed er mange ting, men almindelig malt giver ikke surhed. Accidulated Malt, også kaldet surmalt, kan tilføre surhed. Jeg benytter det i mine hvedeøl for at tilføre en friskhed. Men det vil jeg ikke betegne som sur, og den surhed ændres ikke under lagringen.
En infektion vil ændre sig under lagringen (og det er det jeg forstår er problemet hér), og det er virkeligt sur, hvis det er mælkesyrebakterier der er på spil.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: sur øl

Indlæg af Borg »

Når jeg dampdesinficerer mine gæringstanke, sætter jeg dampstudsen til gærlåsen indgang (hos mig gasser en silikoneslange som forbindelse), og åbner hanen i bunden. Og så står den med konstant damptilførsel i 20-30 minutter. Det hele bliver (skal blive) så varmt, at man ikke kan røre ved den uden beskyttelse på hænderne.
Ligeledes sætter jeg dampstudsen til den varme side af min varmeveksler en halv times tid før den skal bruges. Alle slanger o.l. der bruges på den kolde side er også monteret. Og så får det damp gennem hele linien i 20-30 minutter.
Det er ikke tilstrækkeligt at gøre damprenser hen over overfladen. Det drejer sig om at få materialet varmet godt op.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
airborn
Indlæg: 377
Tilmeldt: 15. nov 2014, 18:59
Geografisk sted: Horsens

Re: sur øl

Indlæg af airborn »

Tak for svar. Dine haner er altså samlede når du damper.
Det virker ikke så håbløst at arbejde med.
Mine silikoneslanger kan også få en tur.
Så vil jeg prøve at fastholde min tidligere rengørings metode og bruge dampen kort før gærkarret skal i brug.

Nej der er ikke noget udstyr jeg bruger ved brygning af weiss som ikke også bruges ved de andre opskrifter - eneste forskel er en blowoff slange der går ned i en beholder med starsan da wyeast weihenstephan altid stormgærer hos mig.
Denne slange får damp fremover


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"