Salt?

Besvar
casperthemajestic
Indlæg: 56
Tilmeldt: 5. jan 2015, 11:07
Geografisk sted: Bornholm, Nexø.

Salt?

Indlæg af casperthemajestic »

Hej.

Hvor meget salt tilsætter i pr. liter? Evt andre mineraler for at få lidt mere krop?
Nogle bruger BeerBody har jeg set, men ved ikke om det er et unødvendigt produkt.
Så på en amerikansk hjemmeside at nogle brugte ca. 5 gram epsom salt til en 5 gallon batch. 25 liter cirka.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Salt?

Indlæg af morfmir »

casperthemajestic skrev:Hej.

Hvor meget salt tilsætter i pr. liter? Evt andre mineraler for at få lidt mere krop?
Nogle bruger BeerBody har jeg set, men ved ikke om det er et unødvendigt produkt.
Så på en amerikansk hjemmeside at nogle brugte ca. 5 gram epsom salt til en 5 gallon batch. 25 liter cirka.
Epsom salt er ikke salt. Det er Magnesiumsulfat, det giver ikke mere krop, det vil fremhæve humlen.
https://www.maltbazaren.dk/shop/magnesi ... 1219p.html

Salt er NaCl Natriumklorid. Kan bruges som kilde til Klorid, men ikke det første valg da for meget natrium giver offflavors.

Hvis du vil have mere krop og sødme kan jeg anbefale at tilsætte noget calciumklorid. Hvor meget du skal bruge kommer an på dit basis vand.
https://www.maltbazaren.dk/shop/calcium ... 1782p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg kan se du er fra Bornholm, jeg kender ikke jeres vand, men kunne forestille mig at det er noget mindre mineralholdig end det sjællandske.
Hvis du finder din lokale vandrapport så kan vi bedre hjælpe.

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Salt?

Indlæg af Truntebryg »

Du kommer nok til at specificere det lidt mere, mangler du fylde/ krop i en tynd lys øl?

Ellers er det jo ikke det store problem, du kan jo bare øge mængden af malt / og caramalt.

Gæren er jo også med til at producere glycerin i forskellige grader.

Kan du tolerere sødme fyldt afslutning (ala Czech style) så er der også andre muligheder, som decoction.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"