Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Besvar
Andersvrist
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. maj 2017, 20:59

Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Andersvrist »

Hej.

Jeg lavede i går en hvedeøl og endte ud med en lav effektivitet og dermed en OG på 1040 (Skulle være 1048 - 4,7%). Den lave effektivitet skyldes at jeg ikke fik hævet temperaturen på mæsken til 78 grader inden sparging - DUMT. Må have forlagt hovedet i gærspanden :-(

Endte med 24L til gæring. OG 1040 (3,4%)
Opskrift:
Hvedmalt 3EBC - 58%
Pale malt 7EBC - 36%
Cara hell 25EBC - 5%
Gær: WLP380 hefeweizen IV Ale
Mæsketemperatur 67 C i 60 min


Nu overvejer jeg følgende muligheder:
1 - accepter lav alcoholprocent på 3,4%
2 - tilføje 300g kogt rørsukker(4,1%)
3 - tilføje 3-400g kogt maltekstrakt(light) (4.1-4.2%)

Hvad mener i jeg får det bedste resultat ud af?



Sent from my iPhone using Tapatalk
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af JAFU »

Jeg ville IKKE tilsætte rørsukker.
Det har jeg selv gjort en gang, hvor OG for en IPA endte med at være for lav. Alkohol procenten endte hvor den skulle efter sukkertilsætningen, men øllen var ligesom uden krop.
Stod jeg i samme situation igen, ville jeg i dag vælge maltekstrakten.

Mvh Jakob
Andersvrist
Indlæg: 8
Tilmeldt: 5. maj 2017, 20:59

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Andersvrist »

JAFU skrev:Jeg ville IKKE tilsætte rørsukker.
Det har jeg selv gjort en gang, hvor OG for en IPA endte med at være for lav. Alkohol procenten endte hvor den skulle efter sukkertilsætningen, men øllen var ligesom uden krop.
Stod jeg i samme situation igen, ville jeg i dag vælge maltekstrakten.

Mvh Jakob
Tak for svar Jakob.
Kan du svare på om øllen bliver kedelig hvis jeg ikke gør noget og den har lav alvoholprocent? Jeg ved ikke om maltekstrakten ødelægger smag når det nu er en hvedeøl. (Jeg er nybegynder så kender ikke noget til hvad forskellige malttyper gør ved øllen)



Sent from my iPhone using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af kbaggen »

Tjaa....jeg har gjort det en del gange og bruget en 100-150g sukker til 10L urt/grøntøl til at hæve en smule og har ikke haft problemer med at kroppen forsvandt!
Men hvis jeg var dig vil jeg lige vente og se hvad den gære ned til og evt. stil den en tand varmer end planlagt for at se om den så ikke gære godt ned!

Hvis den ikke kommer lidt over de 3,4% vil jeg uden at blinke smide de 300gram rørsukker i til allersidst.......som sagt har jeg gjort det en del gange og det er ikke blevet dårlige øl (om de ville være blevet bedre uden skal jeg ikke kunne sige :-)

Derudover, så er en let hvedeøl ikke en dårlig øl, men 3,4% synes jeg dog er lige lavt nok.......men hvis den ender på 3,9 fordi den gære godt ned, så vil jeg ikke gære noget ved den!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Borg »

Øllen bliver helt sikkert ikke kedeligt, hvis du ikke gør noget. Det er ikke alkoholindholdet der gør en øl sjov. (Måske dig, men ikke øllen).
Jeg ville bare lade den være som den er, og erfare, hvordan den bliver.
Hvis du tilsætter noget, så lærer du ikke noget om smagen og resultatet.
Vær i stedet glad for at have en øl, du godt kan tilbyde gæster, og de stadig kan køre hjem.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af fjorgensen »

Hvis, så ville jeg tilføre mere maltekstrakt.
Når jeg skriver hvis, så er det fordi jeg ikke er fortaler for at reparere på en lidt mislykket øl. Jeg mener at man nemt kommer til at smide gode penge efter dårlige penge og alligevel ikke opnår den perfekte øl. Bryg i stedet en øl mere og ret så de fejl der skete under den første brygning.
M.h.til din lave OG så tror jeg ikke den skyldes den manglende udmæskning. Jeg laver aldrig udmæskning og ligger med en meget fin effektivitet (80-85%) derimod tror jeg at din malt måske ikke har været kværnet fint nok, altså ingen hele kærner.
keep it simple !
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Truntebryg »

Andersvrist skrev:Den lave effektivitet skyldes at jeg ikke fik hævet temperaturen på mæsken til 78 grader inden sparging - DUMT. Må have forlagt hovedet i gærspanden :-(
Der er mange der ikke bruger Mash-out - kan ikke lige se hvordan det kan ændre en planlagt OG...

Any Way der er også en del US bryggere der kører partial mash - altså kun mæske på en del af urten. Det er jo egentlig det du har gjort (måske lidt mere end normalt) og så tilsættes der ekstrakt for resten af pengene.

Så jeg ville da bestemt toppe den op med lidt malt ekstrakt. Absolut ikke sukker. Går det hen og bliver en super ØL, så er den bestemt reproducerbart - og du har en opskrift der er helt din egen
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Du kan jo også vælge at dampe den ned og på den måde hæve Ög, det giver bare mindre øl til sidst
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af peos »

Dalmoseosebryg skrev:Du kan jo også vælge at dampe den ned og på den måde hæve Ög, det giver bare mindre øl til sidst
Det går kun, hvis der udelukkende er bitterhumle i opskriften. Ellers vil det ændre på humleprofilen.
janriis
Indlæg: 1417
Tilmeldt: 23. sep 2008, 20:23
Geografisk sted: Nykøbing F.

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af janriis »

Selv de mest garvede bryggere laver fejl af og til, men de færreste (tror jeg) ville rette op på fejlen, men istedet tage ved lære af den.
Noter hvad der gik galt og bryg den en gang til.
Hvis du vælger at rette op på fejlen, skal du jo også brygge den "Forkert" næste gang og rette op igen, for at ramme samme resultat.
Venlig "Pilsen"

Jan Riis Sørensen
http://bryghuset-riis.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
facebook.com/riisbryg
Twitter: @bryghusetRiis
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Dalmoseosebryg »

peos skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Du kan jo også vælge at dampe den ned og på den måde hæve Ög, det giver bare mindre øl til sidst
Det går kun, hvis der udelukkende er bitterhumle i opskriften. Ellers vil det ændre på humleprofilen.
Vel næppe i en hvede
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hjælp til rookie-mistakte - hæv OG eller lad den være

Indlæg af Truntebryg »

Nu er det brygmesterens fordel - at han kan fortælle om sin øl og brygmetode.

Han behøver jo ikke at fortælle om hvad han startede med af tanker ...

Jeg har en bog med 200 "partial mash" opskrifter - Så når øllen skal sælges ....

Denne øl er brygget på en helt speciel mæske metode, som er meget udbredt i USA. Fordelen er bla bla bla ....

Absolut intet galt i dette bryg ... Håber den bliver god.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"