overkarboneret. Hvorfor???

Besvar
hr.øl
Indlæg: 75
Tilmeldt: 26. apr 2009, 20:13

overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af hr.øl »

Hej med jer.

Jeg flaskekarbonerer og har et lille problem med overkarbonering. Jeg har beregnet mit sukkerbehov med flere af de forskellige "beregnere" som er tilgængelige, og får stort set de samme værdier.

Øllet gærer ved ca. 18 grader i 3-4 uger.
FG med refraktometer på sidste stout er 1.035 og på hydrometer 1.020 (hvorfor denne forskel??)
FG har været stabil gennem en uge og gærlåsen bobler meget sparsomt.
Jeg har tilsat 2g. hvidt sukker pr 0,5l flaske

Hvorfor ender jeg alligevel med overkarboneret øl???.

Gode forslag og tanker imødeses ;-)

Vh
Hr.Øl
Venlig hilsen
Hr. Øl
20L Braumeister
Sidste bryg: Øl
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af fjorgensen »

Et refraktometer kan ikke måle væske med alcohol, der skal laves en beregning for at kunne bruge det. Beregningen kan bl.a. foretages her: https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/

Du har tilsat 4gr sukker pr. liter øl og det er ikke for meget, men jeg tror ikke din øl har været gæret færdig.
keep it simple !
hr.øl
Indlæg: 75
Tilmeldt: 26. apr 2009, 20:13

Re: overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af hr.øl »

fjorgensen skrev:Et refraktometer kan ikke måle væske med alcohol, der skal laves en beregning for at kunne bruge det. Beregningen kan bl.a. foretages her: https://brygbaren.dk/beregninger/refraktometer/

Du har tilsat 4gr sukker pr. liter øl og det er ikke for meget, men jeg tror ikke din øl har været gæret færdig.
Det er jo nok rigtigt, bare mærkeligt at FG ikke rykker sig overhovedet..... Og en almindelig stout har gæret ved 18 grader i næsten 4 uger.

Hr. Øl
Venlig hilsen
Hr. Øl
20L Braumeister
Sidste bryg: Øl
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af Borg »

18 grader er i den lave ende af en almindelig ale-gærs foretrukne område.
Det vil give en meget ren forgæring, altså ikke mange estere og gærkarakter.
Men det tager også længere tid.
Du kunne med fordel løfte temperaturen til 22 grader efter 14 dage. Dermed får du de sidste point nedad i FG. Og på det tidspunkt har gæren afsat sin karakter til øllet.
Alternativet er, at du har en infektion.

Jeg tror dog på manglende nedgæring, da en FG på 1.035 er meget højt, næsten uanset hvordan den er mæsket, og hvor høj OG var.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
hr.øl
Indlæg: 75
Tilmeldt: 26. apr 2009, 20:13

Re: overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af hr.øl »

Det lyder som et godt bud at de 18 grader er i underkanten. Ellers kan jeg simpelthen ikke se hvad der skulle være galt. Jeg tror jeg forsøger at hæve temperaturen den sidste uge af gæringen som du foreslår. Det er da et forsøg værd....

Tak for hjælpen
Hr. Øl
Venlig hilsen
Hr. Øl
20L Braumeister
Sidste bryg: Øl
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af RuneV »

Borg skrev:18 grader er i den lave ende af en almindelig ale-gærs foretrukne område.
Det vil give en meget ren forgæring, altså ikke mange estere og gærkarakter.
Men det tager også længere tid.
Du kunne med fordel løfte temperaturen til 22 grader efter 14 dage. Dermed får du de sidste point nedad i FG. Og på det tidspunkt har gæren afsat sin karakter til øllet.
Alternativet er, at du har en infektion.

Jeg tror dog på manglende nedgæring, da en FG på 1.035 er meget højt, næsten uanset hvordan den er mæsket, og hvor høj OG var.
Er feks US05 ikke en alm ale gær? Firmaet foreslår 15-22 grader som den ideelle gæringstemp. 18 grader er da stort set lige i midten af det de anbefaler. Jeg gærer altid stouts ved 17-19 grader og bøvler ikke med overkarbonering.
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: overkarboneret. Hvorfor???

Indlæg af morfmir »

hr.øl skrev: Hvorfor ender jeg alligevel med overkarboneret øl???.

Vh
Hr.Øl
Sukkeret kan være inficeret hvis ikke det er varmebehandlet. Smager øllet som det skal?
Det kan være svært at smage hvis der er meget co2 i, så hæld det op i et stort glas og lade det bruse af inden du smager. Jeg har været ud for inficerede flasker fordi jeg brugte ubehandlet sukker direkte i flasken. Men det kan tydeligt smages som en let syrlig bismag, også efter co2en er væk.

Ellers kan et bud være iltning ved flaskning. Hvis gæren har meget ilt med i flasken laver den mere co2 end beregnet. Så hvordan flasker du? omstikning, eller hvad, og hvordan?

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"