Øl er opdelt i lag i gæringstank

Besvar
esbenbjerre
Indlæg: 36
Tilmeldt: 2. okt 2017, 19:39

Øl er opdelt i lag i gæringstank

Indlæg af esbenbjerre »

Hej!
Jeg har gang i at gære i min fermentasaurus, og jeg noterer, at øllet er opdelt i lag (se billeder)
Er der nogen der har et bud på hvorfor, og om det gør noget?
Jeg frygter lidt at det øverste øl der tappes vil være anderledes end det “under” laget.
Det ser lidt voldsomt ud på billedet med blitz, at kigge på det i virkeligheden svarer mere til billedet uden blitz.
Vedhæftede filer
F0DA1007-8A46-4F8B-88F4-40FE9EAD0B94.jpeg
AC473765-08DD-47BA-A78C-89ED3CB40A5A.jpeg
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Øl er opdelt i lag i gæringstank

Indlæg af fjorgensen »

Hvor længe har det stået på gæringstanken ?
Det ser ud som om det blot er øllet der er ved at klare og gæren der synker til bunds, det er helt normalt.
keep it simple !
esbenbjerre
Indlæg: 36
Tilmeldt: 2. okt 2017, 19:39

Re: Øl er opdelt i lag i gæringstank

Indlæg af esbenbjerre »

Det har stået i 7 dage. Det skal siges at det er NE IPA, så det er helst meningen den skal forblive uklar.
For en god ordens skyld nævner jeg lige, at jeg snakker om de to øverste lag. Jeg er helt med på det i bunden er trub/humle/gær.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Øl er opdelt i lag i gæringstank

Indlæg af kbaggen »

Er humlen du bruger i poser, og er det pellets, for så tror jeg du har en masse humlefnuller fra pellets oplslemmet i øllet!

Er 2 bryg inden med fermentasaurus og min klare konklusion at denne forvoksede cola-flakse er genial men alt humle skal i poser heler vejen i brygprocessen!

Hvad er din gain-bill?
Er der meget mel i, så kunne det godt være det man ser? og skal det skal bruge meget tid til at sætte sig!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"