Dyrt købt erfaring videregives...

Morgiane
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. apr 2017, 17:18
Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Morgiane »

Jeg forsøger at minimere ilt, specielt ved store humlemængder.

Jeg overvejede at lave sådan en fætter, designet til netop dette problem:
http://www.norcalbrewingsolutions.com/s ... r-Kit.html
Man kan vel selv lave en forholdsmæssigt billigt.

Jeg endte dog med at skifte til en Fermentasaurus med trykkit, så kan iltpåvirkningen stort set undgås gennem processen.
Brugeravatar
Dntb1985
Indlæg: 503
Tilmeldt: 4. sep 2015, 02:58
Geografisk sted: Viborg

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Dntb1985 »

KimJohansen skrev:Jeg sætter tryk på tanken. 3PSI er fint.
Hvilke dele bruger du, og er det kun til cold crash du bruger den?

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Grainfather
In your face! Brewery
Brewed in a kitchen near you
Brugeravatar
KimJohansen
Indlæg: 585
Tilmeldt: 9. jan 2014, 11:04
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af KimJohansen »

Jeg bruger:

- http://www.norcalbrewingsolutions.com/s ... T-Tee.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- 2 x 1/2" -> 1/4" adapter.
- Et nanometer
- https://www.aliexpress.com/item/Brand-N ... 0.0.RUWggX" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg bruger den både til cold crash og til at tappe under tryk. Sætter bare Co2 slangen på og trykker øllet ud direkte til Cornelius.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Knet »

Jeg har nu brygget en erstatning for IPAen jeg hældte i vasken. Jeg coldcrashede den nye IPA i går, med en frysepose fyldt med CO2 påmonteret på blow off slangen. Og det er forsvindende lidt der suges tilbage kan jeg se på posen, der fortsat er rigeligt fyldt med CO2 her til morgen hvor temperatur er nede på 3 grader.

Man siger at krympeeffekten på urt fra den koger til den er kølet til gæring er 4%. Og af det kan selvfølgelig udledes, at det fra gæring på 20 grader til coldcrash på 1 grad, ikke er adskillige liter ilt der suges ind. Men krympeeffekten var stor nok til at suge det begrænsede rumfang af CO2 der er i en meters blow off slange, og væsken slangen har stået i, ind.

Tænker det optimale er at undgå iltning, men havde som OP lige brug for at runde af, så de der cold crasher med gærlås - og derved minimalt ilt tilbagesug - ikke lader dig skræmme. For de der bruger blow off er fattigmandsløsningen jeg bruger med en pose og opsamlet CO2 sidst i gæring rigeligt. Alternativt morgianes forslag, der koster lidt mere men fint rummer den nødvendige mængde. Morgianes løsning kan monteres fra start og skal ikke holdes øje med. Jeg eksperimenterede med posen undervejs i gæringen og var overrasket over, at en 19 liters pose blev fyldt til bristepunktet på en time! Tænk hvis de KÆMPE mængder CO2 der udledes fra gæring kunne høstes og komprimeres af hjemmebryggere! Nå, det er vist emne til en anden tråd :-)

Jeg er videre. Ny IPA flaskes lørdag - mange erfaringer rigere.
Morgiane
Indlæg: 31
Tilmeldt: 15. apr 2017, 17:18
Geografisk sted: Sdr. Tranders, Aalborg

Re: Dyrt købt erfaring videregives...

Indlæg af Morgiane »

Knet skrev:Jeg har nu brygget en erstatning for IPAen jeg hældte i vasken. Jeg coldcrashede den nye IPA i går, med en frysepose fyldt med CO2 påmonteret på blow off slangen. Og det er forsvindende lidt der suges tilbage kan jeg se på posen, der fortsat er rigeligt fyldt med CO2 her til morgen hvor temperatur er nede på 3 grader.

Man siger at krympeeffekten på urt fra den koger til den er kølet til gæring er 4%. Og af det kan selvfølgelig udledes, at det fra gæring på 20 grader til coldcrash på 1 grad, ikke er adskillige liter ilt der suges ind. Men krympeeffekten var stor nok til at suge det begrænsede rumfang af CO2 der er i en meters blow off slange, og væsken slangen har stået i, ind.

Tænker det optimale er at undgå iltning, men havde som OP lige brug for at runde af, så de der cold crasher med gærlås - og derved minimalt ilt tilbagesug - ikke lader dig skræmme. For de der bruger blow off er fattigmandsløsningen jeg bruger med en pose og opsamlet CO2 sidst i gæring rigeligt. Alternativt morgianes forslag, der koster lidt mere men fint rummer den nødvendige mængde. Morgianes løsning kan monteres fra start og skal ikke holdes øje med. Jeg eksperimenterede med posen undervejs i gæringen og var overrasket over, at en 19 liters pose blev fyldt til bristepunktet på en time! Tænk hvis de KÆMPE mængder CO2 der udledes fra gæring kunne høstes og komprimeres af hjemmebryggere! Nå, det er vist emne til en anden tråd :-)

Jeg er videre. Ny IPA flaskes lørdag - mange erfaringer rigere.

Super! Har aldrig tænkt over mulighed for at bruge pose.
Jeg har haft præcis samme overvejelser mht opsamling af CO2:
1) Desinficeret cornelius, fyldt med kogt afkølet vand. Monteret med trykmåler.
2) Fra fermentasaurus (med trykkit) føres CO2 til den fyldte cornelius. Vandet presses ud af CO2.
3) Resultatet er en gratis CO2 fyldt cornelius hvortil den færdige øl kan overføres med CO2 og holdes 99,9% iltfri. Specielt god til NEIPA men ilt er vel al øls fjende.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"