Tørhumling

Besvar
c.palmvig
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. okt 2017, 19:29

Tørhumling

Indlæg af c.palmvig »

Hej,

Jeg er ny i den med ølbrygning og har kastet mig ud i en opskrift, hvor jeg skal tilsætte humlen i gærtanken.

Jeg er dog i tvivl om hvordan den bedste fremgangsmåde til dette er for at undgå at "forurene" min øl.
Jeg har puttet hunlen i noget gagestrømpe, men skal jeg desinficere det inden jeg kommer det i gærspanden eller hvordan?


/
Casper
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Tørhumling

Indlæg af søreno »

Decinficer strømpen men ikke humlen. Humle er antibakterielt. Jeg bruger ikke strømpe mere, men da jeg gjorde, kogte jeg den kort op og fyldte derefter humlen i. Put noget tungt i som også kan decinficeres. Glaskugler eller rustfri møtrikker fx.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tørhumling

Indlæg af Knet »

Jeg har tørhumet en enkelt gang. Brugte pellets, som jeg puttede direkte i gærspanden uden sok. Dog først da gæringen var overstået, da jeg har læst mig til, at de flygtige æteriske olier som netop efterspørges som smagsresultat ellers forlader spanden gennem gærrøret.

Når der lettes på låget kan det ikke undgås, at der kommer ilt ind i spanden. Jeg har aldrig hørt det skulle give anledning til problemer, men blot for at være på den sikre side, har jeg efter tørhumling med pålagt - men ikke tætsluttende - låg, givet spanden et skud CO2 fra min sodastream.

Klaring af øl har været fin trods pellets direkte i spand på grund af 4 dages cold crash.

Vh. Kenneth
c.palmvig
Indlæg: 2
Tilmeldt: 31. okt 2017, 19:29

Re: Tørhumling

Indlæg af c.palmvig »

Knet skrev:Jeg har tørhumet en enkelt gang. Brugte pellets, som jeg puttede direkte i gærspanden uden sok. Dog først da gæringen var overstået, da jeg har læst mig til, at de flygtige æteriske olier som netop efterspørges som smagsresultat ellers forlader spanden gennem gærrøret.

Når der lettes på låget kan det ikke undgås, at der kommer ilt ind i spanden. Jeg har aldrig hørt det skulle give anledning til problemer, men blot for at være på den sikre side, har jeg efter tørhumling med pålagt - men ikke tætsluttende - låg, givet spanden et skud CO2 fra min sodastream.

Klaring af øl har været fin trods pellets direkte i spand på grund af 4 dages cold crash.

Vh. Kenneth
Tak for svar.
Lyder interessant med cold crash.
Hvordan gør du det? Hvor koldt skal der værre?


/Casper
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 10:37
Geografisk sted: Allerød

Re: Tørhumling

Indlæg af Thage »

Cold crash gør jeg ned til 4 grader, bare i et hug - teori siger gerne tæt på 0.
Har genbrugt gær efter også med succes.
Lige smidt Neipa på fad som fik humle 24 efter pitch og de sidste 3 dage... smagning er i weekend...
Kort efterfaring efter 2-3 gange tørhumling er det damper af hurtigt, så min Pale ale får flameout humle, og hurtigt kølet til under 80 som skulle stoppe udtræk (ved at smide kold urt retur i gryde), og derefter køling til gærspand.
Fordel ved sidstnævnte er at smag holder meget længere...
Det er også 2 forskellige smage du får, min erfaring er lidt mindre “græs” smag, men også mindre kraftig citrus etc. - kan jo opvejes med mængde.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Tørhumling

Indlæg af Knet »

Hej Casper,

Jeg styrer mit gæringsskabs temperatur med en Stc1000. Den sætter jeg på minus 1 grad og så køler skabet alt hvad det kan trække. Temperatur går fra 20 til 1 grad (målt inde i øllet) på 24 timer og derefter lader jeg gæringsspanden stå 3 dage ekstra. Kold øl holder bedre på CO2, så jeg tænker der er en fordel mere her ved cold crash, i tillæg til mere klar øl?

Selvom gær køles kraftigt, er der rigeligt med liv til karbonering med sukker efterfølgende. Men det tager måske lidt længere tid. Jeg lader det stå 14 ved stuetemperatur.

Hvis du kaster dig ud i det så husk, at temperaturen du skal anvende ved beregning af sukker ved karbonering er den højeste temperatur, øllet har haft efter endt gæring. Ikke temperaturen øllet køles ned til.

Når du cold crasher, så fylder øllet mindre, da kold væske trækker sig sammen. Det betyder at der suges lidt ilt ind via gærlåsen. Jeg bruger blow off barb og beskrev i anden tråd, hvordan det vakuum der opstod sugede alt min Star San op i øllet. Pas på med det. Det kan ikke anbefales.... Jeg har netop her til aften sat en batch til cold crash med en pose med CO2 tapet på slangen. Så kan den suge alt det den vil.
Tænker samme kan gøres ved gærlåsen, hvis man altså går op i det.

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"