hvede malt og valsning?

Besvar
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

hvede malt og valsning?

Indlæg af kbaggen »

Hej,
har lige fået lavet et bryg med 44% effektivitet som er temmeligt lavt (plejer at være mellem 60-75%. Valsningen drillede lidt, og efterfølgende har jeg søgt lidt på nettet og kommet frem til at hvedemalten er noget mindre end pilsner/pale. Dermed er hvedemalten ikke blevet knækket/knust som den skal!

Så spørgsmålet er om det har noget på sig, og om i altid valser hveden alene pga. dette "issue"!

Det blvier så bare en fin kone-hvedeøl :-)
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: hvede malt og valsning?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg afvejer altid malt i poser hver for sig og så holder jeg øje med outputtet når jeg valser og finindstiller kværnen hvis det er nødvendigt.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: hvede malt og valsning?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Har prøvet lidt det samme, så jeg valser byg og kværner hvede
Thage
Indlæg: 1442
Tilmeldt: 3. okt 2015, 09:37
Geografisk sted: Allerød

Re: hvede malt og valsning?

Indlæg af Thage »

Valsede alt sammen i min wit, og største problem var gennemløb - klassisk hvede udfordring... ville gøre det samme igen


Sent from my iPhone using Tapatalk
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: hvede malt og valsning?

Indlæg af kbaggen »

Hej alle, og tak for at konfirmere den mulige fejlkilde.....rart at finde den nu når effektiviteten lige falder med 20%.
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"