reality check - Is til køling af urt!

Besvar
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

reality check - Is til køling af urt!

Indlæg af kbaggen »

Hej med jer (igen igen),
som nogle af jer har opdaget gør jeg en dyd i at springe over hvor gæret er lavest, og seneste idé/overvejelse er at køle urt med is?

Jeg er ikke ude på at køle helt ned til "pitching" temp, men bare ned under de 80´C hvormed isomeringen er slut. Derefter lukkes gryde med stanniol/plastik/stor elastik.
20170818_192450999_iOS.jpg
Hvis jeg beregner termodynamikken med en faseovergang og at udgangspunktet at isen er -10´C, så vil 3 Liter is i 18 Liter kogt urt (99´C) give en temp. på ca. 75´C efter tilførelse af is!

Dvs.:
1). Koge 3 L vand (koger ilt ud)
2). smide de 3L gærspand stadig kogende for at steriliere gærspand.
3). Hermetisk lukke denne da en fryser slet ikke er steril.
4). Fryse!
5). når kogning af urt og "Cool break" er overstået smides is i urt (antagelivs 95´C på dette tidspunkt)!
6). Gryde lukkes med stanniol og plastik og lades stå gennem "over Night Chilling" til næste dag mens "vitality starter" drøner afsted. Vigtigt at grde lukkes inden den kommer under 70´C iht. selv-pastuering!

Fordele:
Kan dele brygdag i 2! Hurtigt måde at køle ned under de 80´C hvilket er interesant iht. isomering!

Ulempe:
Er der nogle? Vandet er kogt og lige så iltfattigt som urt? Så Buggy-man HSA er vil ikke et problem?

Skal siges jeg har lavet "Over-night Chilling" de sidste 50 bryg, og ikke haft negative oplevelser med dette!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"