Hvor meget gær

Besvar
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Hvor meget gær

Indlæg af mido14 »

Hej
Jeg har en Saflager w 34/70 gær til at stå fra et tidligere bryg. Gæren er høstet den 11 november, altså lidt mere end den forskrevne måned hvis man vil genbruge den.
Der er ca 500 ml tilbage af den. Mr Malty siger at jeg skal bruge mere end en liter. Det bryg jeg skal bruge gæren til har en OG på 1049 og er en lager.
Kan jeg på nogen måde bruge gæren uden en starter? ( har ingen maltekstrat) Og i given fald hvor meget skal der så bruges af den høstede gær.
God weekend il jer derude.
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Re: Hvor meget gær

Indlæg af mido14 »

Hej
Prøver lige igen. Denne gang med maltekstrat ;-)
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvor meget gær

Indlæg af DaHanz »

Når nu det er lidt tid siden at gæren blev høstet, vil levedygtigheden af gæren være lidt lavere end normalt. Mængden af gær der skal bruges kommer selvfølgelig også an på, hvor stort dit næste batch skal være. Til 20-25 liter ville jeg lave en starter på omkring 2 liter og ~200g maltekstrakt, og ryste den ofte over 24 timer. Har du travlt, kan du godt bare hælde hele gærstarteren i, men det bedste ville være at vente til gæren har bundfældet sig igen, og hælde det overskydende væske fra (det tager dog lidt længere tid). Jeg bruger Brewers Friend til at beregne pitch rate.
Mvh Hans Damgaard
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Re: Hvor meget gær

Indlæg af mido14 »

Tak for dit svar Hans.
Der er vel ikke andet end at prøve det. Har været inde og kigge på siden du foreslog. Har også læst på Christian Ryes side omkring gærstarter.
Tror jeg giver det et forsøg. Vil dog prøve at starte det op en uges tid før selve brygdagen. Giver det ikke mening?
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

Re: Hvor meget gær

Indlæg af DaHanz »

Du kan godt starte det op en uges tid før brygningen. Så vil det i hvert fald kunne nå at bundfælde sig :). Det skal dog siges, at man ikke vinder noget, ved at lade det stå efter det har bundfældet sig.
Mvh Hans Damgaard
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Re: Hvor meget gær

Indlæg af mido14 »

Hej folkens.

Kan ikke rigtig finde ud af om Mr Maltys side kan bruges når det er en genbrugsgær. Skal man bruge slurry beregneren når det er kørt med en starter, eller skal hele starteren
i? Regner med en OG på 1049 med en w34/70 gær. Ved godt at det er mange spørgsmål, men ville være lidt træls med et bryg der går istå midt i det hele. Og vi har jo alle
startet et sted.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"