Methanol destilation / fryse destillering

fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af fjorgensen »

Jeg mener "forskellen" på træsprit som er fremstillet af træ/cellulose og den træsprit der opstår ved forgæring af frugtsaft.
Træsprit er træsprit, men ud fra trådens indlæg kan man (jeg) få den opfattelse at den naturlige mængde træsprit i alcohol ikke er farlig,

Jvf.
skidemajet-inc skrev:Som generel info, så er der et særligt højt indhold af methanol (ikke skadeligt) i Tequila og det er blandt andet det der giver den karakteristiske Tequila-smag :)
keep it simple !
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af grøntoft »

Hvis du destillerer (nok) træsprit ud af forgæret urt, så vil den være nøjagtig lige så giftig for et menneske som træsprit fremstillet ved tørdestillation. Begge “slags” træsprit vil havde den samme kemiske sammensætning.

Det er korrekt at den naturlige indhold af træsprit i en mængde spiritus ikke er så højt at det vil have nogen negativ effekt på mennesker. Menneskekroppen nedbryder methanol på samme måde som den nedbryder ethanol. Problemet er bare at methanol nedbrydes til formaldehyd og myresyre, hvilket er farligt for mennesker i for store mængder.


Sent from my iPad using Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af Truntebryg »

Jeg kan godt forstå pro munken lidt her ☺

En almindelig sund gæring - kan aldrig ALDRIG producere træsprit. Men der kan jo som nævnt dannes sprit (og metanol) på andre måder, og det kan jo drille opfattelsen af gærings begrebet.

Vi skal også lige slå fast - at træsprit ikke er giftigt HVIS mængden er meget lille i forhold til Ethanol ... (ja ja - det hele er jo giftigt)

Der hvor det kan gå rigtig galt, er når du destillere - hvis du feks destillere 20 L øl, som jo ikke giver meget sprut.

DU tænker, JEG skal have det hele med og i små flasker. DERFOR fyldes der på små 100ml flasker hen af vejen.

UPS - der ville jeg nok meget gerne vide hvilken flaske der var #1

FOR hvis og hvis og hvis ... og hvis der var nu var Metanol - så er den i flaske #1.

Derfor er det nemmeste jo at kassere den første del af destillationen (The Head) for så er du 100% sikker på at dit indhold af Metanol er minimeret.
promunch
Indlæg: 27
Tilmeldt: 15. aug 2013, 05:30

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af promunch »

Nu er jeg forvirret....
@truntebrug
Tak for svaret.
Men du skriver at træsprit kun er farligt hvis der er methanol i?
Min forståelse er at størstedelen af alkoholdet i træsprit er Methanol.....i forhold til ethanol????

@fjorgensen

Det vil altså sige at hvis du koger urt på en tønde eller du har kogt urt med træspåner, eller glemt en træ ske, i gryden, så vil indenholdet af methanol også blive større?
For nogle skriver også om det der “petit” eller penit eller hvad det hedder” at det danner methanol under gæring. Derfor er der også nogle dee siger man ikke skal gærer og destillere appelsiner da de indenholder en del af det..
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af grøntoft »

promunch skrev:Nu er jeg forvirret....
@truntebrug
Tak for svaret.
Men du skriver at træsprit kun er farligt hvis der er methanol i?
Min forståelse er at størstedelen af alkoholdet i træsprit er Methanol.....i forhold til ethanol????

@fjorgensen

Det vil altså sige at hvis du koger urt på en tønde eller du har kogt urt med træspåner, eller glemt en træ ske, i gryden, så vil indenholdet af methanol også blive større?
For nogle skriver også om det der “petit” eller penit eller hvad det hedder” at det danner methanol under gæring. Derfor er der også nogle dee siger man ikke skal gærer og destillere appelsiner da de indenholder en del af det..
Træsprit er det samme som methanol. Der er ingen forskel. Men træsprit og almindeligt sprit er farligt i tilpas store mængder. Ved træsprit er det kun 0,3 dl der skal til, men du kan drikke mere sprit (selvfølgelig ikke rent sprit).

Og der sker ikke noget ved at koge en grydeske med i urten. Træ skal tørdestilleres det vil sige at det skal laves til trækul. Først ved DEN proces udvinder man methanol.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af fjorgensen »

promunch skrev:Nu er jeg forvirret....

@fjorgensen

Det vil altså sige at hvis du koger urt på en tønde eller du har kogt urt med træspåner, eller glemt en træ ske, i gryden, så vil indenholdet af methanol også blive større?
For nogle skriver også om det der “petit” eller penit eller hvad det hedder” at det danner methanol under gæring. Derfor er der også nogle dee siger man ikke skal gærer og destillere appelsiner da de indenholder en del af det..
Jeg synes bestemt ikke jeg har skrevet noget om at koge urt på en tønde eller med træspåner!
Jeg skrev at træsprit (methanol) fremstilles ved at gære på træ/cellulose og
at alkohol (ethanol) fremstilles ved at gære frugtsaft (brygge øl/vin) og at når man brygger (øl/vin) vil der også blive dannet methanol i ubetydelig mængde.

Du har da muligvis ret i at hvis man har glemt en træske i gryden vil andelen af methanolen blive større, men det må være et tænkt eksempel for så dum tror jeg ikke der er nogen der er :-)
keep it simple !
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af Benjamin »

Vil det betyde at der er risiko ved fadlagring /trætønde) af øl?
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af grøntoft »

Jeg tror ikke på at man kan udvinde methanol af at koge en grydeske med i urten.

Faktisk når jeg søger på nettet, så finder man artikler der beskriver hvordan Cellulosen - som er lange kæder af glukose, kaldet polysaccarid - kan nedbrydes med enzymer. Men det er en svær proces på grund af polysaccaridets molekylære struktur. OG når enzymet har nedbrudt en sådan kæde af glukose, så bliver det til - ja, ETHANOL og ikke methanol.

Så HVIS der bliver udvundet noget af træskeen, så tror jeg nærmere det er saft fra tidligere bryg. Og HVIS der udvindes cellulose fra skeen, så tror jeg at de forbliver uændrede igennem hele processen. Også gæringen.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Methanol destilation / fryse destillering

Indlæg af Truntebryg »

Jeg mener at grænsen (for EU siden 2008) er max 1% Metanol i forhold til Ethanol.

Det er derfor jeg siger, at mindre Metanol indhold ikke er giftigt - bare der er masser af Ethanol ☺

Jeg tror det er pektinen der er synderen, derfor er øl lavet på bananer, Palmer, agave osv. med et højere indhold af Metanol - dog stadig langt fra grænseværdien. (måske mest for bryggere i Afrika)

Æblejuice (uklaret) kan indeholde op til 0,3% Metanol - er det klaret med pektinase så kommer det godt nok op på næsten 1% (Pektinen nedbrydes med enzymer)

Grydeske eller ej, egespåner eller ej (som jo er med i gæringen) vil aldrig bidrage med faretruende mængder...

... og som tidligere nævnt - den Metanol som der evt. er, vil blive destilleret først og derfor meget nemt at fjerne.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"