Gæring stoppet

Claus Olsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. jan 2018, 15:31
Geografisk sted: 4200 Gimlinge

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Claus Olsen »

kimognicklas skrev:Hvad siger din opskrift mht. FG?
Hvad er SG på nuværende tidspunkt?


Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
FG 1015...Har lige lagt mig med influenza så det bliver nok ikke før på søndag jeg måler.
Claus Olsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. jan 2018, 15:31
Geografisk sted: 4200 Gimlinge

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Claus Olsen »

Så lykkes det at komme på højkant igen. Lidt skræmmende at helbredet bliver påvirket så kraftigt hvis brygningen ikke forløber som forventet!!
Fik målt og den viser 1020 altså snart klar.
Men hvis jeg skal helt ned går der nok en uge mere tænker jeg. Alt i alt bliver det en kraftig forlængelse af gæringen. Den tid opskriften lyder på er 2 uger ?

Mvh. Claus
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Thor »

En opskrift er kun vejledende... Der kan sagtens gå en uge endnu. 1020 lyder højt,da en 05 gærer langt ned.
Tålmodighed,selvom det er svært.
Claus Olsen
Indlæg: 10
Tilmeldt: 4. jan 2018, 15:31
Geografisk sted: 4200 Gimlinge

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Claus Olsen »

Hej igen.

Nu er min bryg endeligt nået ned på 1012 Altså fra 1051. Opskriften siger 1058-1015. Kan jeg tappe den på flaske nu sevlom der kommer et lille blob fra gærlåsen en gang imellem ?
Den smager ganske godt :)

Mvh Claus
ApS bryggeren
Indlæg: 57
Tilmeldt: 27. sep 2013, 06:06
Geografisk sted: Halsnæs

Re: Gæring stoppet

Indlæg af ApS bryggeren »

Hej

Ja det ville jeg mene men mål igen om to dage

Når du har målinger efter hinanden der viser det samme er øllet gæret ned

Det er dog bedst at give gæren en uge til at rydde op efter selv der kan fjerne bismage

God fornøjelse
Hilsen

Martin
Tryghed er at ha' en øloplukker tøjret til sin gyngestol
Citat Benny Andersen
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Thor »

Jeg kan se at det er ca 3 mdr. siden du bryggede din øl. I starten ville du have flasket efter 2 uger.!!
Hvis den har stået på gærtank lige siden kan du godt se at komme igang.. Og håbe på det bedste.
Det med blob i gærrøret kan du ikke regne med.Det kan være temperatursvingninger og alt mulig andet.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Per »

Hej.
Jeg har for snart 3 uger siden brygget en Scottish Ale (All-grain kit) hos en ven. Efter en del forskellige udfordringer ved mæskningen, kom den på gærtank. Efter et par timer gik gæringen i gang. Ikke bare igang, men den blæste derudad helt vildt ca. 1 døgn. Så meget at der blev trykket urt op i gærlåsen og det flød ud på gulvet. Så var det ligesom det hele var overstået. Den har stået til gæring i 14 dage, omstukket og tørhumlet efter opskriften, men FG er ikke kommet længere ned end 1030.

Info:
- mæsketemperatur: 68°
- udmæskning: 78°
- OG: 1061 (skulle have været 1071 efter opskrift)
- FG (efter 2 uger): 1030 (skulle lande på 1021 efter opskrift)
- Gær: 1 pk. Dark Ale Yeast 15 gr. (fra Brewolution) Rehydreret
- Gæringstemperatur: ca.18° (ikke styret)

Skal jeg blot være tålmodig og vente en uges tid mere, eller er der andre måder at få FG ned? Tilsætte yderligere gær? i givet fald hvilken?

Jeg går ud fra at 1030 er for højt i forhold til at karbonere og flaske.

Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring stoppet

Indlæg af JAFU »

Hej Per

Ja - 1030 er en høj FG, og uden at kende din gær så synes jeg, at den burde være i stand til at få FG længere ned.
Vent et par dage og prøv så at tage en ny måling af din FG. Er den stadig 1030, er din gæring af en eller anden årsag gået i stå.

Jeg ville i så fald lave et lille opkog med 200 gr sukker, og når det var afkølet tilsætte det til dit bryg. Går gæringen i gang igen, kan du efter nogle dage tjekke om din FG kommer yderligere ned eller igen ender på 1030. Er 1030 igen endestationen, vil jeg tro, at de resterende sukkerstoffer ikke kan nedbrydes af gæren.
Det kan skyldes for høj mæsketemperatur. Du skriver at I har mæsket ved 68 grader. Det er i den høje ende, men burde ikke være et problem, med mindre jeres temperaturstyring er usikker, og I kan have været et par grader højere oppe end de 68 grader. Det vil i givet fald resultere i nogle sukkerstoffer, som er vanskelig tilgængelig for gæren, og det vil kunne forklare den høje FG.

Mvh Jakob
JaLabryg
Indlæg: 60
Tilmeldt: 22. jan 2016, 17:30
Geografisk sted: Viborg

Re: Gæring stoppet

Indlæg af JaLabryg »

Har du målt med refraktometer skal du huske at kompensere for alkohol:)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Per »

JAFU skrev:Hej Per

Ja - 1030 er en høj FG, og uden at kende din gær så synes jeg, at den burde være i stand til at få FG længere ned.
Vent et par dage og prøv så at tage en ny måling af din FG. Er den stadig 1030, er din gæring af en eller anden årsag gået i stå.

Jeg ville i så fald lave et lille opkog med 200 gr sukker, og når det var afkølet tilsætte det til dit bryg. Går gæringen i gang igen, kan du efter nogle dage tjekke om din FG kommer yderligere ned eller igen ender på 1030. Er 1030 igen endestationen, vil jeg tro, at de resterende sukkerstoffer ikke kan nedbrydes af gæren.
Det kan skyldes for høj mæsketemperatur. Du skriver at I har mæsket ved 68 grader. Det er i den høje ende, men burde ikke være et problem, med mindre jeres temperaturstyring er usikker, og I kan have været et par grader højere oppe end de 68 grader. Det vil i givet fald resultere i nogle sukkerstoffer, som er vanskelig tilgængelig for gæren, og det vil kunne forklare den høje FG.

Mvh Jakob
Hej Jan.
Tak for dit svar. Gæren er den, der fulgte med kittet. Der står intet på pakken ud over Dark Ale Yeast - Brewolution. Så det er lidt svært præcis at vide hvad det er.
Mæsketemperaturen er checket og passer rimeligt godt. Den er brygget på en Brew Monk. Vi havde godt nok nogle problemer med recirkulering, men vi tog en jodtest kort før mæsketidens udløb, og den var ok.
Kan problemerne hænge sammen med den kraftige stormgæring?
Vi har målt FG med hydrometer ved 20°

Hvis ikke der kommer andre forslag, vil jeg prøve dit med sukkeret. Så må vi se. Er lidt nervøs ved at karbonere og flaske ved så høj FG.

Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Gæring stoppet

Indlæg af JAFU »

Hej Per

Sådan som jeg har forstået en jod test, så viser den kun, om der er stivelse tilbage, men ikke om det sukker, der er blevet dannet, er let forgærbar eller ej.
Problemer med cirkulationen under mæskningen, kan vel have givet højere temperatur i bunden af jeres bryg end tilsigtet. Jeg kender ikke ret meget til bryganlæggene, og ved derfor heller ikke, hvor temperaturføleren sidder, men der er sikkert andre herinde, der har et bud på, hvad cirkulationsproblemer kan have medført, og om det kan kædes sammen med det, som du oplever nu.

Stormgæringen, vil jeg mene, er uden betydning.

I hvert fald ville jeg (som du selv) være noget betænkelig ved at flaske ved så høj en FG. Der skal i hvert være helt styr på, at den restsødme, du har i øllet, ikke kan gæres yderligere ned - ellers går det galt!
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Gæring stoppet

Indlæg af Per »

JAFU skrev:Hej Per

Sådan som jeg har forstået en jod test, så viser den kun, om der er stivelse tilbage, men ikke om det sukker, der er blevet dannet, er let forgærbar eller ej.
Problemer med cirkulationen under mæskningen, kan vel have givet højere temperatur i bunden af jeres bryg end tilsigtet. Jeg kender ikke ret meget til bryganlæggene, og ved derfor heller ikke, hvor temperaturføleren sidder, men der er sikkert andre herinde, der har et bud på, hvad cirkulationsproblemer kan have medført, og om det kan kædes sammen med det, som du oplever nu.

Stormgæringen, vil jeg mene, er uden betydning.

I hvert fald ville jeg (som du selv) være noget betænkelig ved at flaske ved så høj en FG. Der skal i hvert være helt styr på, at den restsødme, du har i øllet, ikke kan gæres yderligere ned - ellers går det galt!
Hej Jan.

Ja, jeg er klar over det, med hensyn til jodtesten.

Temperaturføleren sidder i bunden af kedlen, så jeg formoder ikke at urten har været markant varmere end aflæst på displayet.

Jeg vipper spanden et par gange og så må jeg se hvad der sker. Forhåbentlig går den i gang igen.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"