"FLydere" i Vanilje-Stout

"FLydere" i Vanilje-Stout

Indlægaf Brygfar » 29. jan 2018, 10:50

20180127_230120.jpg
Hvide flydere i Stout

Kære Brygfolk

Jeg er helt vild med bryg-hobbyen og har indtil nu kunnet regne mig frem til, hvor fejl og udfordringer stammer fra.
MEN i ovenstående Vanilje Stout, kan jeg ikke med sikkerhed placere hvor disse hvide røvere stammer fra og derfor spørger jeg jer erfarne og kloge brygmennesker om hjælp!
Jeg er pt. på job (shhh) og har ikke detaljer for processen, men her er et kort overblik.
Det skal lige siges, at det er første og eneste gang, at jeg ser disse flydere i mine øl.

BIAB all grain -Hovedsageligt MO, samt chokolade malt, havre malt og en tredje specialmalt og 500 gram gyldenristede havregryn.
Hallertau Mittelfrüh pellets og en rest blade, som jeg smed direkte i gryden uden filter, af en eller anden grund. De stoppede selvfølgelig hanen på gryden til. Fermenteret med s-04 tørgær. Jeg havde lavet en vanilje-bourbon-lage, af en hel vaniljestang, skrabet og halveret i ca. 150 ml boubon. Jeg hældte lagen igennem en si, i flaskespanden. Karboneret med korbonerings-drops.
Smagen fejler ikke noget.

Bedste hilsner
Morten
Brygfar

Re: "FLydere" i Vanilje-Stout

Indlægaf Brygfar » 29. jan 2018, 10:54

Konsistensen af flyderne er blød og fedtet - man mærker dem ikke, når man drikker af øllen, men det ser grimt ud.
Flaskerne stod ved stuetemp i 1 uge, kom på køl og fik så 2 uger mere, da de ikke var færdigkarbonerede.
Flaskerne har siden stået i flere uger ved 3-7 grader.

Morten
Brygfar

Indlægaf Kiilerich » 29. jan 2018, 12:46

Karboneret med korbonerings-drops.

Tror du har synderen der, jeg har ikke selv brugt dem men der har været flere der har haft problemer med "hår" i øllet det virker til det er fra de karbonerings drops.
Kiilerich

Images: 3
Geografisk sted: Sunds (Nær Herning)

Indlægaf Brygfar » 29. jan 2018, 13:00

Hmm ok, tak for svaret. Jeg har overvejet det, men har brugt samme type drops før uden problemer. Men fremover, vil jeg lade være med, at bruge drops, så er den mulighed ude af ligningen :)
Brygfar

Tilbage til Generelt om brygning