Brew Monk

Besvar
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Flyball skrev:
kimognicklas skrev:Hvor finder jeg det indtastningsfelt "additional water" som du nævner? Jeg syntes at jeg har kigget alt igennem. Kan kun finde deadspace. Hvor man kan kompensere for denne.

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Det kan du bla finde derinde hvor du sætter dit udstyr op, hos mig er det øverste sektion i højre side, 4. felt nede
Sådan ser min ud. Kan ikke se detBillede

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Brew Monk

Indlæg af Flyball »

Undskyld, den var smuttet. Men se den jeg har vedhæftet, så kan du se den i min version på en Grainfather.
Noget med version måske ?
Vedhæftede filer
Capture.JPG
TB
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Brew Monk

Indlæg af Mikle »

Hvis nogle har lavet en equipment profil i Beersmith på brew monk 30 er jeg meget interesseret i at se et screenshot;)
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Flyball skrev:Undskyld, den var smuttet. Men se den jeg har vedhæftet, så kan du se den i min version på en Grainfather.
Noget med version måske ?
Yes du havde helt ret. Jeg havde ikke den nyeste version. Men nu har den slettet hele min inventory... Billede Det træls. Så skal jeg til at gå alt mit malt, humle, etc. Igennem igen. ØV

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Har du checket om der er kommet en nyt bibliotek under "dokumenter" med det nye versionsnummer ?

Så kunne din inventory måske stadig ligge under den gamle ... ?
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Truntebryg skrev:Har du checket om der er kommet en nyt bibliotek under "dokumenter" med det nye versionsnummer ?

Så kunne din inventory måske stadig ligge under den gamle ... ?
Jeg bruger USB pind til det. Og der er desværre ikke kommet noget der. Men umiddelbart må den inventar liste vel ligge som en fil et eller andet sted?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg har lige afsluttet mit første bryg på en Brewmonk.
5kg grain, 20 L mash, 12 L sparge.

Efter et par start vanskeligheder kørste det rigtigt fint.
Jeg rørte op i mash ca 3 gang i løbet af 75 min.
Jeg skruede ned for gennemløb, så der ikke kunne laves "kanaler" i masken. Det fungerede fint.

Jeg endte med en effektivitet på ca. 78% og med mindre tab i fordampning end forventet, så det må jeg justere næste gang :)
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

Lillelund skrev:Jeg har en danbrygger 43, den har 7 liter under sien i indsatssien som i beersmith betegnes additional water, du må ikke forveksle additional water med deadspace, deadspace er den væske man ikke får med hvis man flytter væske fra mæskekar til kogekar.
fordi vi bruger et kompaktanlæg hvor mæskekar og kogekar er det samme er vores deadspace =0.
Din beregning når du bruger færdige kit kan se sådan her ud,
Lad os antage din opskrift siger du skal have 25 liter urt når din kogning er færdig, din maltmængde er 5kg og din additional water er 7 liter.

5kg malt gange 2,7(2,7 er en standart værdi for hvor meget vand der skal bruges i forhold til malt)+7liter =20,5 liter mæskevand, nu er du klar til at mæske!
Lad os antage at der fordamper 1,5 liter i timen under kogning og du koger i 1 time = 1,5 liter tab. Vi antager samtidig samtidig at din malt opsuger 1 liter væske per kg malt.

Du startede med 20,5 liter vand og 5 kg malt din malt har opsuget 5 liter vand så du har 15,5 liter tilbage.
Der vil fordampe 1,5 liter under kogning så du skal have 25+1,5=26,5 liter før kogning
Så skal du bruge følgende mængde mæskevand 26,5-15,5 = 11 liter mæskevand.

Mine antagelser er generelle men skulle gerne passe på de fleste anlæg, der hvor den største forskel kan være er additionel water= den mængde der er under sien i din indsatssi, det måles nemmest ved at tage et litermål og hælde en liter af gangen i din gryde indtil du kan se væskestanden i din indsatssi.

Jeg håber det hjælper lidt på forståelsen af mængdeangivelserne i de opskrifter der følger med i de færdige kits.

Mvh lillelund.



Sent from my iPad using Tapatalk
Super fin gennemgang. Jeg har fået Beersmith til at tage højde for de 7 liter der er under maltpipen, ved at sætte "Mash tun addition" til 7 L og "Tun Deadspace" til 0
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

YodaVonBeck skrev:Jeg har lige afsluttet mit første bryg på en Brewmonk.
5kg grain, 20 L mash, 12 L sparge.

Efter et par start vanskeligheder kørste det rigtigt fint.
Jeg rørte op i mash ca 3 gang i løbet af 75 min.
Jeg skruede ned for gennemløb, så der ikke kunne laves "kanaler" i masken. Det fungerede fint.

Jeg endte med en effektivitet på ca. 78% og med mindre tab i fordampning end forventet, så det må jeg justere næste gang :)
Hvad blev OG i urten ?
carljohanjensen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 19. feb 2018, 20:15

Re: Brew Monk

Indlæg af carljohanjensen »

Vi er også lige startet med at brygge med BrewMonk. Vi er generet tilfreds med udstyret, selvom der måske er detaljer vi ville have konstrueret anderledes hvis vi skulle designe systemet.
Ydelse / pris er absolut OK.

Vi er helt nye i at brygge, og vil derfor gerne have kommentar til den måde vi har valgt at bruge BrewMonk på - er der noget som giver os et problem som vi ikke kender ?
Vore 4 bryg lavet på BrewMonk er blevet ret gode, så helt galt er det ikke.

Vi starter med 18 liter vand i gryden.
Så bestiller vi 69 grader. Det tager ca. 30 minutter at nå den temperatur.
Indsatsen sættes i, og 6kg malt puttes i indsatsen under omrøring.
Det medfølgende fordelernet lægges over malten.
Så bestiller vi 65 grader, og pumpen sættes til at recirkulere urten.
Mæskningen kører nu en time, og vi styrer flow ud af pumpen således at vi ikke løber tør over varmelegmet
Efter en times mæskning bestiller vi 78 grader, og med indsatsen og malten stadig i kedlen, venter vi de 13 minutter til det hele er 78 grader.
Pumpen stoppes og indsatsen med malten hæves
Vi er nu klar med 16 liter 78 grader varmt spædevand
Spædevandet hældes langsomt over malten over en halv time, hvor BrewMonk holder det hele 78 grader varmt.
Under tilsætning af spædevandet udtager vi en prøve af urten og måler vægtfylden for at sikre at vi rammer målet. (tyk = mere vand, tynd = ikke mere vand)
Når det holder op med at dryppe, så fjerner vi indsatsen og den brugte malt.
Vi bestiller BrewMonk til at koge i en time. Det tager ca. 20 minutter at nå kogning.
Så putter vi vores chiller ned i urten, så den koger med hele vejen og bliver desinficeret.
Humle m.m. tilsættes efter opskriften.
Pumpen startes under kogningen med henblik på at få den steriliseret, og vi udtager et par liter fra aftapningshanen med samme formål.
Spørgsmål: Er det en gode eller dårlig ide at have pumpen kørende under hele kogningen ?
Når kogningen er slut åbner vi for kølevandet som løber gennem chilleren.
Pumpen startes, for det gør chilleren meget mere effektiv, at der er cirkulering.
Spørgsmål: Er det en god eller dårlig ide at lade pumpen køre under chillingen ? Der skabes ret meget skum, som ikke løber ned i gærtanken ?
Når temperaturen rammer 25 grader slukkes kølevand, pumpe og BrewMonk kontroller.
25 liter urt tappes til gærtanken via aftapningshanen.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Jeg ville ikke bruge pumpen under kogningen - men gerne under køling når temperaturen er under 50°C det ilter urten ganske fint !! Brug en brygske i starten.

MEN I bruger ikke BrewMonken optimalt (læs efter hensigten) den kan lette bryggets gang meget mere.

Ved ikke om I kan læse dette dokument.

https://onedrive.live.com/view.aspx?res ... svlObOUnLk" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

YodaVonBeck skrev:Jeg har lige afsluttet mit første bryg på en Brewmonk.
5kg grain, 20 L mash, 12 L sparge.

Efter et par start vanskeligheder kørste det rigtigt fint.
Jeg rørte op i mash ca 3 gang i løbet af 75 min.
Jeg skruede ned for gennemløb, så der ikke kunne laves "kanaler" i masken. Det fungerede fint.

Jeg endte med en effektivitet på ca. 78% og med mindre tab i fordampning end forventet, så det må jeg justere næste gang :)
Hvordan gik spagingen?

Sendt fra min BLA-L29 med Tapatalk
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Hejsa.
I morgen skal jeg lave et lille 10 liters bryg på min brew monk.
Skal jeg så sige 2360 malt x 2,8 + den mængde vand der er under maltpiben = mængde vand til at mæske i. Kommer helt i tvivl med alt det skriven der har været.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

voneitzen skrev:Hejsa.
I morgen skal jeg lave et lille 10 liters bryg på min brew monk.
Skal jeg så sige 2360 malt x 2,8 + den mængde vand der er under maltpiben = mængde vand til at mæske i. Kommer helt i tvivl med alt det skriven der har været.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har prøvet at lave et sådant lille bryg. Der blev da øl ud af det, men spørgsmålet er om de ca. 7 ltr. væske under sien får en betydning for resultatet, da man ikke har ret meget væske at sparge med.
Nogen her på forum, der har erfaringer med dette?
Mvh. Per.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

carljohanjensen skrev:Vi er også lige startet med at brygge med BrewMonk. Vi er generet tilfreds med udstyret, selvom der måske er detaljer vi ville have konstrueret anderledes hvis vi skulle designe systemet.
Ydelse / pris er absolut OK.

Vi er helt nye i at brygge, og vil derfor gerne have kommentar til den måde vi har valgt at bruge BrewMonk på - er der noget som giver os et problem som vi ikke kender ?
Vore 4 bryg lavet på BrewMonk er blevet ret gode, så helt galt er det ikke.

Vi starter med 18 liter vand i gryden.
Så bestiller vi 69 grader. Det tager ca. 30 minutter at nå den temperatur.
Indsatsen sættes i, og 6kg malt puttes i indsatsen under omrøring.
Det medfølgende fordelernet lægges over malten.
Så bestiller vi 65 grader, og pumpen sættes til at recirkulere urten.
Mæskningen kører nu en time, og vi styrer flow ud af pumpen således at vi ikke løber tør over varmelegmet
Efter en times mæskning bestiller vi 78 grader, og med indsatsen og malten stadig i kedlen, venter vi de 13 minutter til det hele er 78 grader.
Pumpen stoppes og indsatsen med malten hæves
Vi er nu klar med 16 liter 78 grader varmt spædevand
Spædevandet hældes langsomt over malten over en halv time, hvor BrewMonk holder det hele 78 grader varmt.
Under tilsætning af spædevandet udtager vi en prøve af urten og måler vægtfylden for at sikre at vi rammer målet. (tyk = mere vand, tynd = ikke mere vand)
Når det holder op med at dryppe, så fjerner vi indsatsen og den brugte malt.
Vi bestiller BrewMonk til at koge i en time. Det tager ca. 20 minutter at nå kogning.
Så putter vi vores chiller ned i urten, så den koger med hele vejen og bliver desinficeret.
Humle m.m. tilsættes efter opskriften.
Pumpen startes under kogningen med henblik på at få den steriliseret, og vi udtager et par liter fra aftapningshanen med samme formål.
Spørgsmål: Er det en gode eller dårlig ide at have pumpen kørende under hele kogningen ?
Når kogningen er slut åbner vi for kølevandet som løber gennem chilleren.
Pumpen startes, for det gør chilleren meget mere effektiv, at der er cirkulering.
Spørgsmål: Er det en god eller dårlig ide at lade pumpen køre under chillingen ? Der skabes ret meget skum, som ikke løber ned i gærtanken ?
Når temperaturen rammer 25 grader slukkes kølevand, pumpe og BrewMonk kontroller.
25 liter urt tappes til gærtanken via aftapningshanen.
Jeg har godt set et par steder på Youtube at nogen bruger pumpen under urtkogningen og køling. Jeg har spurgt der hvor jeg købte min Brew Monk, og de fraråder det, i hvert fald når urten er over ca. 80°, med den begrundelse at pumpen ikke er beregnet til så høje temperaturer.
Jeg gør som Truntebryg, rører med brygskeen under kølingen for at cirkulere urten. Det virker fint.
Mvh. Per.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"