Brew Monk

Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Brew Monk

Indlæg af Per »

Hej.
Har købt sådan en fætter for nylig. Har brygget 2 bryg på den, men synes ikke rigtig at det bliver så godt. Er der nogen her der har erfaringer med sådan en?
Mvh. Per (nybegynder)
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Tror ikke du skal lede efter fejlen ved udstyret , folk brygger med alle mulige gryder , og får gode resultater ud af det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Brew Monk

Indlæg af søreno »

Kan du uddybe? Hvorfor bliver det ikke godt?
Prøv at beskrive, hvad du savner i øllen.

Jeg tror også, du skal lede i processen og ikke i udstyret. Generelt kan man lave god øl på næsten 'hvad som helst' og de automatiserede anlæg laver hverken værre eller bedre øl end andre metoder.

VH
Søren
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Ja - altså varme i en beholder, er jo fællesnævneren i alt udstyr.

At du så tilmed kan justere den, både i tid og temp er jo kun et mega plus ☺

Fortæl lidt mere ...
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brew Monk

Indlæg af kbaggen »

Ja, fortæl noget mere.......

Havde faktisk bestilt en, men synes det er for meget kina-skrammel over det til 3 kilo, og især når man egentlig hælder vil have en Grainfather, besluttet jeg at lave noget selv! Men anmeldelse er så velkommen........!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Om den hedder grainfather eller brewmonk er vel ligemeget , det er en gryde med en pumpe , et varmelegeme og lidt elektronik.
Når alt kommer til alt er stumperne til en grainfather sikkert også fremstillet i Kina.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

En fra bryglauget er vældig - vældig meget glad for hans. Så glad at han vil have den "store" - så nu venter jeg på den kommer så jeg kan købe hans brugte. (brugt = nedsat pris !!!)

Selvfølgelig er der forskel på robustheden af anlægget (plade tykkelse) MEN det har jo intet med brygge kvaliteten at gøre

Jeg glæder mig vild meget til at prøve det....
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

voneitzen skrev:Tror ikke du skal lede efter fejlen ved udstyret , folk brygger med alle mulige gryder , og får gode resultater ud af det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok. Tror at du har ret. Laver et nyt bryg i morgen hvor alle processer tjekkes.
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Prøv lige at tjekke om temperaturen passer på din brewmonk , den kan vist justeres et par grader vær vej.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

voneitzen skrev:Tror ikke du skal lede efter fejlen ved udstyret , folk brygger med alle mulige gryder , og får gode resultater ud af det.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok, tak. Tænker at du har ret.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

voneitzen skrev:Prøv lige at tjekke om temperaturen passer på din brewmonk , den kan vist justeres et par grader vær vej.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Temperaturerne passer fint nok.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

kbaggen skrev:Ja, fortæl noget mere.......

Havde faktisk bestilt en, men synes det er for meget kina-skrammel over det til 3 kilo, og især når man egentlig hælder vil have en Grainfather, besluttet jeg at lave noget selv! Men anmeldelse er så velkommen........!
Jeg giver lyd fra mig når jeg har lidt mere erfaring med udstyret. Bryggede i dag. Tror det gik ok.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

søreno skrev:Kan du uddybe? Hvorfor bliver det ikke godt?
Prøv at beskrive, hvad du savner i øllen.

Jeg tror også, du skal lede i processen og ikke i udstyret. Generelt kan man lave god øl på næsten 'hvad som helst' og de automatiserede anlæg laver hverken værre eller bedre øl end andre metoder.

VH
Søren
Jeg tror at jeg har haft problemer med at forstå mæskeprocessen - hvor meget vand til mæskning, hvor meget til sparging, skal mængden af vand under sien regnes med osv. Er kommet frem til flg. 2,8 ltr. vand pr. kilo malt + den mængde vand der ligger under indsatssien, sparges til den mængde urt der skal koges ind til den færdige mængde. Lyder det rigtigt?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Brew Monk

Indlæg af søreno »

Per skrev:
søreno skrev:Kan du uddybe? Hvorfor bliver det ikke godt?
Prøv at beskrive, hvad du savner i øllen.

Jeg tror også, du skal lede i processen og ikke i udstyret. Generelt kan man lave god øl på næsten 'hvad som helst' og de automatiserede anlæg laver hverken værre eller bedre øl end andre metoder.

VH
Søren
Jeg tror at jeg har haft problemer med at forstå mæskeprocessen - hvor meget vand til mæskning, hvor meget til sparging, skal mængden af vand under sien regnes med osv. Er kommet frem til flg. 2,8 ltr. vand pr. kilo malt + den mængde vand der ligger under indsatssien, sparges til den mængde urt der skal koges ind til den færdige mængde. Lyder det rigtigt?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Det lyder rigtigt :)


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

søreno skrev:
Per skrev:
søreno skrev:Kan du uddybe? Hvorfor bliver det ikke godt?
Prøv at beskrive, hvad du savner i øllen.

Jeg tror også, du skal lede i processen og ikke i udstyret. Generelt kan man lave god øl på næsten 'hvad som helst' og de automatiserede anlæg laver hverken værre eller bedre øl end andre metoder.

VH
Søren
Jeg tror at jeg har haft problemer med at forstå mæskeprocessen - hvor meget vand til mæskning, hvor meget til sparging, skal mængden af vand under sien regnes med osv. Er kommet frem til flg. 2,8 ltr. vand pr. kilo malt + den mængde vand der ligger under indsatssien, sparges til den mængde urt der skal koges ind til den færdige mængde. Lyder det rigtigt?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Det lyder rigtigt :)


Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Tak. Rart at høre at noget er rigtigt. Bryggede 12 ltr. Ale #16 - klon (fundet på BeerCalc). Tjekkede alt jeg kunne. Nåede den forventede OG på 1051. På gærtank kl. 15.30 og gæringen var i gang kl. 22. Nu er det så bare at vente.
2 ting jeg har bemærket på anlægget, man kan ikke se mængdeskalaen når indsatssien er i kedlen, heller ikke når den er hævet ved sparging. Det gør det lidt besværligt. Den anden ting er at spredningen af den recikulerede væske er begrænset af at det kommer ud som en stråle, og ikke fordeles over hele overfladen af malten. Godt nok er der er mæskeplade der fordeler en smule, men slet ikke over hele overfladen. Har det nogen betydning for resultatet eller er det underordnet?

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"