Brew Monk

søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Brew Monk

Indlæg af søreno »

Den skal nok helst ramme hele malten, men hvis du har lidt væske stående over malten, så burde det fordele sig alligevel. Det er lige så godt.
Hvis du rammer din forventede og, er det nok heller ikke et problem. Det vil primært være din effektivitet som falder, hvis du ikke får recirkuleret eller sparget, som forventet.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Jeg har jo købt en danbrygger (samme gryde) jeg havde også liiige glemt dead space.
Bryggede 2 bryg igår. Den første (som jeg troede ikke gik særlig godt) endte med en effektivitet på Over 90. Andet bryg, som jeg troede spillede max, endte med en effektivitet på Ca. 65... Hmmm.... Skal også lige have lært den at kende. Hvis du har lyst, kan vi da udveksle erfaringer her i tråden? Vh. Kim

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Har du den store eller lille gryde?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

kimognicklas skrev:Jeg har jo købt en danbrygger (samme gryde) jeg havde også liiige glemt dead space.
Bryggede 2 bryg igår. Den første (som jeg troede ikke gik særlig godt) endte med en effektivitet på Over 90. Andet bryg, som jeg troede spillede max, endte med en effektivitet på Ca. 65... Hmmm.... Skal også lige have lært den at kende. Hvis du har lyst, kan vi da udveksle erfaringer her i tråden? Vh. Kim

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Hej Kim.
Det kan vi sagtens. Jeg har meget at lære.
F.eks. Hvordan finder man ud af sin effektivitet?
Jeg overvejer at forsøge at lave en slags bruser til recirkulationen, så væsken kan fordeles bedre.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

kimognicklas skrev:Har du den store eller lille gryde?

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Jeg har den lille.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
kimognicklas
Indlæg: 1961
Tilmeldt: 24. okt 2011, 23:07
Geografisk sted: Rødekro Sønderjylland

Re: Brew Monk

Indlæg af kimognicklas »

Per skrev:
kimognicklas skrev:Jeg har jo købt en danbrygger (samme gryde) jeg havde også liiige glemt dead space.
Bryggede 2 bryg igår. Den første (som jeg troede ikke gik særlig godt) endte med en effektivitet på Over 90. Andet bryg, som jeg troede spillede max, endte med en effektivitet på Ca. 65... Hmmm.... Skal også lige have lært den at kende. Hvis du har lyst, kan vi da udveksle erfaringer her i tråden? Vh. Kim

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Hej Kim.
Det kan vi sagtens. Jeg har meget at lære.
F.eks. Hvordan finder man ud af sin effektivitet?
Jeg overvejer at forsøge at lave en slags bruser til recirkulationen, så væsken kan fordeles bedre.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg bruger beersmith som beregner effektiviteten. Ja eller måske en form for sparge ring som ligger oven på, forbundet med te T-stykke og et lille stykke silikone slange... Men om det har en effekt tvivler jeg på... Så længe der er væske over den øverste plade. Jeg så i en video at der var en der havde sat et stykke silikone slange på enden af det bøjede udløbsrør. Den lå så over mod kanten af gryden så væsken løb rundt og ikke plasker ned på... Håber det giver mening

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

kimognicklas skrev:
Per skrev:
kimognicklas skrev:Jeg har jo købt en danbrygger (samme gryde) jeg havde også liiige glemt dead space.
Bryggede 2 bryg igår. Den første (som jeg troede ikke gik særlig godt) endte med en effektivitet på Over 90. Andet bryg, som jeg troede spillede max, endte med en effektivitet på Ca. 65... Hmmm.... Skal også lige have lært den at kende. Hvis du har lyst, kan vi da udveksle erfaringer her i tråden? Vh. Kim

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Hej Kim.
Det kan vi sagtens. Jeg har meget at lære.
F.eks. Hvordan finder man ud af sin effektivitet?
Jeg overvejer at forsøge at lave en slags bruser til recirkulationen, så væsken kan fordeles bedre.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg bruger beersmith som beregner effektiviteten. Ja eller måske en form for sparge ring som ligger oven på, forbundet med te T-stykke og et lille stykke silikone slange... Men om det har en effekt tvivler jeg på... Så længe der er væske over den øverste plade. Jeg så i en video at der var en der havde sat et stykke silikone slange på enden af det bøjede udløbsrør. Den lå så over mod kanten af gryden så væsken løb rundt og ikke plasker ned på... Håber det giver mening

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
Det var en tanke jeg fik da jeg bryggede et testbryg på 12 ltr. (Færdig mængde) i lørdags. Med så lille en mængde kan mæskesien ikke komme helt ned til malten, dvs. at der er en afstand fra mæskepladen til overfladen af malten, pga. at mængden af vand til mæskning er afpasset til mængden af malt. Og ja, jeg har sat mæskepladen med det korte rør under. Det var ikke muligt at holde væsken på pladen selvom jeg kørte med fuld recirkulering.
Jeg har også den lille siliconebøjning, så den vil jeg prøve næste gang.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Jeg hænger lige med på den her tråd.
Jeg bryggede for ca 8 år siden med en kamerat , desværre gik det i sig selv da vi fik børn.
Nu har jeg købt alt udstyr igen bla. den lille brew monk.
Første bryg bliver d 24 feb. og det bliver en Irish Red Ale.
Glæder mig.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Enig med SNo - er der et par cm væske over malten, så er det ikke så vigtigt.

Jeg brygger i en alm gryde, og her står der en kop i midten af gryden. Her løber recirc og sparge vandet direkte ned i koppen, og kan så vælge at løbe hvorhen det nu vil bagefter. Ved skift fra urt til vand, så kan jeg se fortyndingen af den farvede urt - og det jævner sig lyn hurtigt selvom koppen nogle gange står skævt, så vandet kun kan løbe primært til den ene side.
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

Jeg lytter også lidt med her. Har en Brewmonk på vej :)

Tidligere har min begrænsning været ved at jeg kun havde 2 gryder på max 13,5 liter. Så jeg har altid fyldt dem og så gydet for resten.
Når jeg f.eks. gerne vil ende på 25 l bryg og bruger 5kg malt, hvordan skal jeg så fordele vandet der er i til mæskning og det vand der skal bruges til gydning?

Hvor meget dead space er der egentlig i sådan en 30l Brewmonk?
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

YodaVonBeck skrev:Jeg lytter også lidt med her. Har en Brewmonk på vej :)

Tidligere har min begrænsning været ved at jeg kun havde 2 gryder på max 13,5 liter. Så jeg har altid fyldt dem og så gydet for resten.
Når jeg f.eks. gerne vil ende på 25 l bryg og bruger 5kg malt, hvordan skal jeg så fordele vandet der er i til mæskning og det vand der skal bruges til gydning?

Hvor meget dead space er der egentlig i sådan en 30l Brewmonk?
mener 7 liter
Med Venlig Hilsen Jan


Sent from my iPhone using Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

voneitzen skrev:
YodaVonBeck skrev:Jeg lytter også lidt med her. Har en Brewmonk på vej :)

Tidligere har min begrænsning været ved at jeg kun havde 2 gryder på max 13,5 liter. Så jeg har altid fyldt dem og så gydet for resten.
Når jeg f.eks. gerne vil ende på 25 l bryg og bruger 5kg malt, hvordan skal jeg så fordele vandet der er i til mæskning og det vand der skal bruges til gydning?

Hvor meget dead space er der egentlig i sådan en 30l Brewmonk?
mener 7 liter
Med Venlig Hilsen Jan


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det var godt nok meget. Kan man undgå det som tab, når man har kogt færdig? Pumpe det ud eller tippe tanken?

Sent from my Pixel 2 using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brew Monk

Indlæg af Borg »

Vi skal lige blive enige om, hvad “dead space” er. Så er vi sikre på, at vi taler om det samme.
Dead space er den “døde” volumen af urt, som du ikke kan få ud af mæskekarret. Altså den restmængde det er tilbage, når alt er overført til kogekarret.
Og reelt på samme måde i kogekarret, ved overførsel til gæringskarret.

Dead space er ikke den volumen der er under den falske bund eller uden for indsatssien.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Oki. Jeg troede det mængden under insatsen, syntes jeg har læst flere indlæg her inde hvor den blev omtalt som dead space.
Men så er der vel ingen dead space i en brew monk


Sent from my iPhone using Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

Borg skrev:Vi skal lige blive enige om, hvad “dead space” er. Så er vi sikre på, at vi taler om det samme.
Dead space er den “døde” volumen af urt, som du ikke kan få ud af mæskekarret. Altså den restmængde det er tilbage, når alt er overført til kogekarret.
Og reelt på samme måde i kogekarret, ved overførsel til gæringskarret.

Dead space er ikke den volumen der er under den falske bund eller uden for indsatssien.
Helt enig.
Det er vigtigt at tage hensyn til hvis man skifter gryde imellem mæskning og og humlekogning, fordi det giver dig en mindre mængde til humlekogningen. Med en Brewmonk bruger man typisk samme gryde til både mæskning og humle kogning, så her er det deadspace man skal tage hensyn til 0. Dog er der et tab, når man skal flytte fra Brewmonk til gæringstank.

Det jeg syntes der er vigtigt at bemærke er hvordan deadspace påvirker en opskrift hvis man skifter gryde til humlekogning. Opskriften er jo sat sammen i en balance imellem f.eks. sødme fra malt og bitterhed fra humle. Det påvirkes ganske meget hvis deadspace er stort i forhold til samlet mægnde.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"