Brew Monk

YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

voneitzen skrev:Oki. Jeg troede det mængden under insatsen, syntes jeg har læst flere indlæg her inde hvor den blev omtalt som dead space.
Men så er der vel ingen dead space i en brew monk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sådan som jeg ser det er der ikke deadspace der skal tages højde for i forbindelse med skift fra mæskning til humlekogning, men der er selvfølgelig deadspace fordi de tømmer tanken over i en gærtank og så har du et tab af produkt.

Såvidt jeg kan se sidder taphanen lidt højt, så der kunne godt være 7L tab.
Dog ser det ud til at pumpe indtaget sidder lav, så spørgsmålet er om man kan pumpe væsken ud over i en gærtank...
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Pumpe hullet sider i bunden. Og jeg havde tænkt mig at skaffe et stykke slange som kan nå ned i bunden af gærtanken og så pumpe det over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
YodaVonBeck
Indlæg: 52
Tilmeldt: 8. feb 2018, 22:30

Re: Brew Monk

Indlæg af YodaVonBeck »

voneitzen skrev:Pumpe hullet sider i bunden. Og jeg havde tænkt mig at skaffe et stykke slange som kan nå ned i bunden af gærtanken og så pumpe det over.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det er selvfølgerlig også en god ide :)
Jeg kan anbefale Maltbazarens automatiske hævert : https://www.maltbazaren.dk/shop/haevert ... -792p.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

YodaVonBeck skrev:
voneitzen skrev:Oki. Jeg troede det mængden under insatsen, syntes jeg har læst flere indlæg her inde hvor den blev omtalt som dead space.
Men så er der vel ingen dead space i en brew monk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Sådan som jeg ser det er der ikke deadspace der skal tages højde for i forbindelse med skift fra mæskning til humlekogning, men der er selvfølgelig deadspace fordi de tømmer tanken over i en gærtank og så har du et tab af produkt.

Såvidt jeg kan se sidder taphanen lidt højt, så der kunne godt være 7L tab.
Dog ser det ud til at pumpe indtaget sidder lav, så spørgsmålet er om man kan pumpe væsken ud over i en gærtank...
Jeg vil prøve at dele lidt af mine oplevelser og erfaringer med Brew Monken.
Jeg synes generelt den fungerer godt, dog er det lidt besværligt at mængdeskalaen sidder indvendigt i karret. Det betyder at man ikke kan se hvornår man når den mængde man skal bruge efter sparging, uden at skulle løfte/fjerne maltpiben.
Med hensyn til "dead space" så er den 0 når man går fra mæskning til kogning, men måske 1 ltr. når man tømmer over i gærtank. Hanen sidder lavt.
Jeg har målt at der er 7ltr. under sien i maltpiben.
Når man bruger maltkit er det for en uerfaren som jeg, lidt uforståeligt, at der er så divergerende opgivelser af hvor meget vand man skal bruge til mæskning. F.eks. i et kit med 5 kg. malt angives 18 ltr. I et andet med 8 kg. malt angives 19 ltr. Jeg ved godt at for jer med stor erfaring er det ikke noget problem, men hvad skal en begynder som jeg gøre? Følge opskriften til punkt og prikke, eller sige - 2,8 ltr. vand/kg. malt + de 7 ltr. under maltpiben?
Håber nogen kan hjælpe mig. Jeg er meget modtagelig for enhver hjælp, og kommer gerne forbi, hvis nogen laver et bryg på en Brew Monk (helst på Sjælland). Man er også velkommen hos mig.
Mang hilsner fra Per Nielsen.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brew Monk

Indlæg af Borg »

Hvis du køber et kit, så skal du følge opskriften for at få det resultat producenten har forberedt.
En øl defineres ikke kun af ingredienserne, men også af processen.
Det er ikke anderledes end at bage en kage. Det er ikke nok at vide, hvad der skal bruges. Man skal også vide, hvordan det røres sammen, om det skal stå og hæve, hvor længe og ved hvilken temperatur, og hvordan den i sidste ende skal bages.
Når man så har de første 10-20 bryg i loggen, har man så meget erfaring med processen og hvordan de enkelte dele arbejder med og mod hinanden, at man selvstændigt kan begynde at tage anderledes beslutninger end dem det står i opskriften, og senere igen, selv lave en opskrift til en øl man kan smage i tankerne, og så få det til at lykkes efter 3-5 forsøg.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Borg skrev:Hvis du køber et kit, så skal du følge opskriften for at få det resultat producenten har forberedt.
En øl defineres ikke kun af ingredienserne, men også af processen.
Det er ikke anderledes end at bage en kage. Det er ikke nok at vide, hvad der skal bruges. Man skal også vide, hvordan det røres sammen, om det skal stå og hæve, hvor længe og ved hvilken temperatur, og hvordan den i sidste ende skal bages.
Når man så har de første 10-20 bryg i loggen, har man så meget erfaring med processen og hvordan de enkelte dele arbejder med og mod hinanden, at man selvstændigt kan begynde at tage anderledes beslutninger end dem det står i opskriften, og senere igen, selv lave en opskrift til en øl man kan smage i tankerne, og så få det til at lykkes efter 3-5 forsøg.
Der skal ikke herske tvivl om at jeg , med min ringe erfaring, vil gøre alt for at følge opskrifterne. Men hvad gør man så hvis opskriften på kittet er beregnet til ét bestemt mærke (bryganlæg) Kittet med 8 kg. malt var beregnet til et Brewster anlæg.
Jeg var bange for at der var for lidt vand med de foreskrevne 19 ltr. til at kunne gøre al malten våd. Også med det i mente, at der trods alt ligger ca. 7 ltr. under sien.
Men tak alligevel for det lille "rap" over fingrene. ;-) Jeg skal nok følge opskriften slavisk næste gang. Og i øvrigt, rart at I erfarne vil dele ud af jeres viden.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Brew Monk

Indlæg af Borg »

Det var nu ikke meningen at “rappe” dig ;-)

Jeg kan godt se dine udfordringer ved at have anskaffet et fuldautomatisk system, der ikke arbejder som andre systemer.
For mig at se er der så to muligheder i din læringsproces:
1) anvend opskrifter der er tiltænkt en sådan automatisk enhed
2) få fode råd af én, der har erfaring med den

Jeg er helt med på, at set var 2) du forsøgte med, men så skal vi bare have nogle af ekspert”Munkene” til at bidrage.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Brew Monk

Indlæg af kbaggen »

Per skrev:
Borg skrev:Hvis du køber et kit, så skal du følge opskriften for at få det resultat producenten har forberedt.
En øl defineres ikke kun af ingredienserne, men også af processen.
Det er ikke anderledes end at bage en kage. Det er ikke nok at vide, hvad der skal bruges. Man skal også vide, hvordan det røres sammen, om det skal stå og hæve, hvor længe og ved hvilken temperatur, og hvordan den i sidste ende skal bages.
Når man så har de første 10-20 bryg i loggen, har man så meget erfaring med processen og hvordan de enkelte dele arbejder med og mod hinanden, at man selvstændigt kan begynde at tage anderledes beslutninger end dem det står i opskriften, og senere igen, selv lave en opskrift til en øl man kan smage i tankerne, og så få det til at lykkes efter 3-5 forsøg.
Der skal ikke herske tvivl om at jeg , med min ringe erfaring, vil gøre alt for at følge opskrifterne. Men hvad gør man så hvis opskriften på kittet er beregnet til ét bestemt mærke (bryganlæg) Kittet med 8 kg. malt var beregnet til et Brewster anlæg.
Jeg var bange for at der var for lidt vand med de foreskrevne 19 ltr. til at kunne gøre al malten våd. Også med det i mente, at der trods alt ligger ca. 7 ltr. under sien.
Men tak alligevel for det lille "rap" over fingrene. ;-) Jeg skal nok følge opskriften slavisk næste gang. Og i øvrigt, rart at I erfarne vil dele ud af jeres viden.
Per, du kan også play it safe! Dvs. bruge den mængde vand du nu har "lært" ved de første bryg, men til den lave side.......og lad os så lege med du gennem mæskning, spargning, kogning, trub og deadspace ender med 19L urt overført til gærtank og selve opskrift siger du skal ende med 23 liter, ja, så hælder du blot 4-5 liter koldt dansk postevand med i din gærtank. Det vil så være et "delvis kog" (Partial boil)! Efterfølgende gange du brygger opjustere du så din vandmængde intil du gennem spargning og mæskevandet når det rette forhold!

Hvis du gør dette bør du nok mæske til den lange side, men antageligvis er dit forhold mellem korn og vand i mæsk stadig ok!

Dansk poste vand er så rent (lang de fleste steder), at du unden problemer kan bruge det direkte og det er dejligt fuld af ilt og dermed fint at anvende direkte efter end kølning af din urt! Andre steder i verden koger de vandet inden de tilsætter det, og mange brygger tilsætter extra vand når de laver Partial boil ved kogningen. Partial boil bruges dermed i og med ens gryde er for lille til en fuld bryg!

Håber dette giver lidt inspiration! Evt. læs --> http://brulosophy.com/2018/01/15/boil-v ... t-results/" onclick="window.open(this.href);return false;
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Hmm, tja ja – må jo nok lige være med her. Mindre end en uge til jeg får min Brew Monk ☺

Jeg brygger normalt 22L (passer til en Cornelius) og hertil bruger jeg typisk 4-4½ kg malt. Hertil bruges der 4-4½ x 3L mæskevand = ca 13L vand. Jeg forventer ikke samme efficiency i BM så lad os bare sige 5 kg malt.

5 kg malt kræver altså 15L mæskevand – hvis der virkelig kan være 7L under maltpiben – ja så må det blive 15L + 7L = 22L vand til mæske !!! Første hug bliver dog nok kun 18-20L da jeg normalt har en 2-3L væske over min malt. Ingen grund til for meget mæske vand !!!

Lad os bare sige at der skal 20L på gryden. Efter mæske – så hives maltpiben op med de 5 kg malt. Denne malt holder på ca 5L urt/vand – så de er tabt i regnestykket.

Diameteren er lidt mindre end min 36L gryde – som afkoger 4L vand under humlekogningen. Derfor sætter jeg et gæt på 3L vand her – de tabes også i regnestykket.

Jeg starter med 20L og taber 8L undervejs = 12L. Da opskriften er på 22L så er der altså plads til 10L spargevand.

10L spargevand lyder ikke af meget (bruger normalt 20L) men urtens sukker % er jo væsentlig lavere med 20L mæskevand contra mine 12-13L så evt. sukkerlage gemt i mæsken er jo ikke så ”high oktan” som i min mæske gryde (op til 1.130)

Så et gæt herfra er 18-20L mæskevand og 10-12L spargevand – og efficiency på 82,5%
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Brew Monk

Indlæg af voneitzen »

Truntebryg skrev:Hmm, tja ja – må jo nok lige være med her. Mindre end en uge til jeg får min Brew Monk [WHITE SMILING FACE]

Jeg brygger normalt 22L (passer til en Cornelius) og hertil bruger jeg typisk 4-4½ kg malt. Hertil bruges der 4-4½ x 3L mæskevand = ca 13L vand. Jeg forventer ikke samme efficiency i BM så lad os bare sige 5 kg malt.

5 kg malt kræver altså 15L mæskevand – hvis der virkelig kan være 7L under maltpiben – ja så må det blive 15L + 7L = 22L vand til mæske !!! Første hug bliver dog nok kun 18-20L da jeg normalt har en 2-3L væske over min malt. Ingen grund til for meget mæske vand !!!

Lad os bare sige at der skal 20L på gryden. Efter mæske – så hives maltpiben op med de 5 kg malt. Denne malt holder på ca 5L urt/vand – så de er tabt i regnestykket.

Diameteren er lidt mindre end min 36L gryde – som afkoger 4L vand under humlekogningen. Derfor sætter jeg et gæt på 3L vand her – de tabes også i regnestykket.

Jeg starter med 20L og taber 8L undervejs = 12L. Da opskriften er på 22L så er der altså plads til 10L spargevand.

10L spargevand lyder ikke af meget (bruger normalt 20L) men urtens sukker % er jo væsentlig lavere med 20L mæskevand contra mine 12-13L så evt. sukkerlage gemt i mæsken er jo ikke så ”high oktan” som i min mæske gryde (op til 1.130)

Så et gæt herfra er 18-20L mæskevand og 10-12L spargevand – og efficiency på 82,5%
Hejsa.
Hvis jeg nu har købt et all grain kit , og der står i opskriften at der skal mæskes med 15 L vand , så bør man vel følge den ?



Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Brew Monk

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Hmm, tja ja – må jo nok lige være med her. Mindre end en uge til jeg får min Brew Monk ☺

Jeg brygger normalt 22L (passer til en Cornelius) og hertil bruger jeg typisk 4-4½ kg malt. Hertil bruges der 4-4½ x 3L mæskevand = ca 13L vand. Jeg forventer ikke samme efficiency i BM så lad os bare sige 5 kg malt.

5 kg malt kræver altså 15L mæskevand – hvis der virkelig kan være 7L under maltpiben – ja så må det blive 15L + 7L = 22L vand til mæske !!! Første hug bliver dog nok kun 18-20L da jeg normalt har en 2-3L væske over min malt. Ingen grund til for meget mæske vand !!!

Lad os bare sige at der skal 20L på gryden. Efter mæske – så hives maltpiben op med de 5 kg malt. Denne malt holder på ca 5L urt/vand – så de er tabt i regnestykket.

Diameteren er lidt mindre end min 36L gryde – som afkoger 4L vand under humlekogningen. Derfor sætter jeg et gæt på 3L vand her – de tabes også i regnestykket.

Jeg starter med 20L og taber 8L undervejs = 12L. Da opskriften er på 22L så er der altså plads til 10L spargevand.

10L spargevand lyder ikke af meget (bruger normalt 20L) men urtens sukker % er jo væsentlig lavere med 20L mæskevand contra mine 12-13L så evt. sukkerlage gemt i mæsken er jo ikke så ”high oktan” som i min mæske gryde (op til 1.130)

Så et gæt herfra er 18-20L mæskevand og 10-12L spargevand – og efficiency på 82,5%

Hvis det er muligt, ville jeg gerne se med når du skal brygge på Monk`en. Jeg skal nok tage et par øl med, dog ikke mine egne. De egner sig nok kun til eget brug.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

voneitzen skrev:Hvis jeg nu har købt et all grain kit , og der står i opskriften at der skal mæskes med 15 L vand , så bør man vel følge den ?
NEJ nej da, det er jo dig der er brygmester !!!

Lige præcis mæske delen - der anser jeg det ikke for så særlig vigtigt om det er +/- antal L vand. (hvis du altså har styr på vandet og din pH)

Hvis du vil brygge en lys ØL - så ville jeg nok få fat i 10L RO vand, så du får tyndet mineralerne/saltene i mæskevandet lidt op.
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew Monk

Indlæg af DaHanz »

Truntebryg skrev: Så et gæt herfra er 18-20L mæskevand og 10-12L spargevand – og efficiency på 82,5%
Jeg vil mene at 82,5 er lidt optimistisk. Jeg har indtil videre oplevet maksimalt at få 70% effektivitet (ikke brewhouse, men mæskeeffektivitet). Det var med en forholdsvis tyk mæsk (2,5 l/kg), til fordel for lidt mere spargevand. Der blev brugt 5 kg malt, og der blev rørt rundt, kværnet fint osv... Bruges der mere malt, har jeg lagt mærke til, at jeg får en lavere effektivitet.

Jeg havde ikke tænkt på, at man kunne/skulle fylde tomrummet under maltpiben med ekstra vand, da jeg egentlig har ramt mine tal helt fint uden at bruge den metode. Jeg bruger nok bare det ekstra spargevand. Dog har jeg godt lagt mærke til, at den halter lidt når man smider 8 kg malt i, og kun bruger 20 liter mæskevand :)
Mvh Hans Damgaard
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Brew Monk

Indlæg af Truntebryg »

Yeps - vi er optimister.

5 kg malt og 20L mæskevand - giver alene (med blot frit afløb) en OG på 1.066 = efficiency på 67% Det kan alle jo nemt opnå !!

En ekstra "batch" sparge med 10L vand skulle kunne trække yderligere 1.028 ud af mæsken = total teoretisk efficiency på 86%

OG skulle nu lande på 1.051 og 25L urt.

Så det er blot et spørgsmål om at finde teknikken.... (hvis den findes ☺)

Den bøvlede - men mulige - metode var at sætte maltpiben over i en spand, og så hælde de 10L spargevand på her. Det kræver så bare en spand der absolut passer i diameteren, for ved batch sparge skal malten jo dækkes 100% igen.

Jeg formoder at den anbefalede metode, er at trække maltpiben op - stille den på ringen og så sparge vandet på så godt som muligt ??

HVIS det er måden - så tror jeg ikke meget på en god sparge. Tyngdekraften vil lynhurtigt trække urten ud i bunden - igennem de nemmeste veje (kanaler) og det vil den blive ved med. Le Chateliers ligevægts princip har ikke en chance for at virke... Det jo svært nok at få en " fly sparging" til at kører optimalt - så med frit udløb over hele bunden så er det da nærmest umuligt.

Jeg tror jeg vil prøve at trække maltpiben langsomt op af gryden - lige så langsomt som spargevandet løber igennem malten. Derved begrænses hastigheden og ligevægt princippet får en chance for at trække sukkeret ud af alle hjørner
DaHanz
Indlæg: 31
Tilmeldt: 27. mar 2014, 17:38
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brew Monk

Indlæg af DaHanz »

Måske skal man, hvis man vil have den mest effektive spargning, tage den øverste filterplade af og hælde spargevand ned direkte på malten, hvorefter man rører rundt og gentager. Så får man selvfølgelig ødelagt alt hvad der hedder filterbund, men man sørger for at få sukkeret ud af alle hjørnerne. Jeg tror det der med at trække den langsomt op af gryden vil kræve nogle ret store arme, medmindre man har et virkelig hurtigt gennemløb :)
Mvh Hans Damgaard
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"