Hjælp til all grain bryg

Besvar
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Hjælp til all grain bryg

Indlæg af voneitzen »

Jeg har købt mig et irish red ale all grain kit på nettet , i den vedlagte vejledning står der at jeg skal mæske med 19 liter vand og efter endt mæskning skal jeg sparre med10-14 liter vand ind til ca 2 cm fra toppen af gryden "Brewsteren", nu brygger jeg ikke på en Brewster men på en Brew Monk , og der passer det ikke med 2 cm fra kanten , så bliver det en gang tynd øl.
Hvor meget vand skal jeg efter sparre med for at ende med ca 25 liter øl
Fortsat god Søndag der ude , og tak for et super godt forum.
MVH Jan
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hjælp til all grain bryg

Indlæg af Per »

voneitzen skrev:Jeg har købt mig et irish red ale all grain kit på nettet , i den vedlagte vejledning står der at jeg skal mæske med 19 liter vand og efter endt mæskning skal jeg sparre med10-14 liter vand ind til ca 2 cm fra toppen af gryden "Brewsteren", nu brygger jeg ikke på en Brewster men på en Brew Monk , og der passer det ikke med 2 cm fra kanten , så bliver det en gang tynd øl.
Hvor meget vand skal jeg efter sparre med for at ende med ca 25 liter øl
Fortsat god Søndag der ude , og tak for et super godt forum.
MVH Jan
Hej Jan.
Jeg brygger også på et Brew Monk anlæg, og bruger flg. 2,8 ltr. vand pr. kg malt + 7 ltr., som er den mængde der er under indsatssien i Brew Monk. I opskriften står hvor mange liter du skal ende med. Dvs. at du skal sparge så du har den færdige mængde + det der fordamper under kogning. I går lavede jeg et bryg på 12 ltr. Der var ca. 2,6 kg. malt * 2,8 = 7,5 ltr. + ca. 7 ltr. Ialt til mæskning 15 ltr. Jeg spargede med ca. 5 ltr. så jeg havde ca. 14 - 15 ltr. urt til kogning. Efter kogning var der de 12 ltr. som der skulle være. Håber at du kan bruge mit input.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Hjælp til all grain bryg

Indlæg af voneitzen »

Per skrev:
voneitzen skrev:Jeg har købt mig et irish red ale all grain kit på nettet , i den vedlagte vejledning står der at jeg skal mæske med 19 liter vand og efter endt mæskning skal jeg sparre med10-14 liter vand ind til ca 2 cm fra toppen af gryden "Brewsteren", nu brygger jeg ikke på en Brewster men på en Brew Monk , og der passer det ikke med 2 cm fra kanten , så bliver det en gang tynd øl.
Hvor meget vand skal jeg efter sparre med for at ende med ca 25 liter øl
Fortsat god Søndag der ude , og tak for et super godt forum.
MVH Jan
Hej Jan.
Jeg brygger også på et Brew Monk anlæg, og bruger flg. 2,8 ltr. vand pr. kg malt + 7 ltr., som er den mængde der er under indsatssien i Brew Monk. I opskriften står hvor mange liter du skal ende med. Dvs. at du skal sparge så du har den færdige mængde + det der fordamper under kogning. I går lavede jeg et bryg på 12 ltr. Der var ca. 2,6 kg. malt * 2,8 = 7,5 ltr. + ca. 7 ltr. Ialt til mæskning 15 ltr. Jeg spargede med ca. 5 ltr. så jeg havde ca. 14 - 15 ltr. urt til kogning. Efter kogning var der de 12 ltr. som der skulle være. Håber at du kan bruge mit input.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg ved jeg skal mæske i 19 L vand
Men hvad skal jeg eftergyde med for at slutte på 25 l


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Hjælp til all grain bryg

Indlæg af Per »

voneitzen skrev:
Per skrev:
voneitzen skrev:Jeg har købt mig et irish red ale all grain kit på nettet , i den vedlagte vejledning står der at jeg skal mæske med 19 liter vand og efter endt mæskning skal jeg sparre med10-14 liter vand ind til ca 2 cm fra toppen af gryden "Brewsteren", nu brygger jeg ikke på en Brewster men på en Brew Monk , og der passer det ikke med 2 cm fra kanten , så bliver det en gang tynd øl.
Hvor meget vand skal jeg efter sparre med for at ende med ca 25 liter øl
Fortsat god Søndag der ude , og tak for et super godt forum.
MVH Jan
Hej Jan.
Jeg brygger også på et Brew Monk anlæg, og bruger flg. 2,8 ltr. vand pr. kg malt + 7 ltr., som er den mængde der er under indsatssien i Brew Monk. I opskriften står hvor mange liter du skal ende med. Dvs. at du skal sparge så du har den færdige mængde + det der fordamper under kogning. I går lavede jeg et bryg på 12 ltr. Der var ca. 2,6 kg. malt * 2,8 = 7,5 ltr. + ca. 7 ltr. Ialt til mæskning 15 ltr. Jeg spargede med ca. 5 ltr. så jeg havde ca. 14 - 15 ltr. urt til kogning. Efter kogning var der de 12 ltr. som der skulle være. Håber at du kan bruge mit input.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Jeg ved jeg skal mæske i 19 L vand
Men hvad skal jeg eftergyde med for at slutte på 25 l


Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er jeg nok ikke erfaren nok. Jeg er stadig nødt til at gætte på hvor meget der fordamper under kogning. Jeg ville nok sparge til omkring 28 - 29 liter før kogning.
Måske er der andre her på forum, som har mere erfaring.

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
Brugeravatar
voneitzen
Indlæg: 76
Tilmeldt: 21. nov 2017, 13:21

Re: Hjælp til all grain bryg

Indlæg af voneitzen »

tak for hjælpen per
Brugeravatar
Mikro Jensen
Indlæg: 115
Tilmeldt: 28. mar 2014, 18:45
Geografisk sted: 8732 Hovedgård

Re: Hjælp til all grain bryg

Indlæg af Mikro Jensen »

2 cm under kanten på en Brewster svarer til ca. 27 liter.
Mhv. Torben

Udstyr:
1 x Brewster 29l elgryde m. indsatssi
1 x Modstrømskøler
1 x Solar cirkulationspumpe
1 x Øllevator
Brugeravatar
Ousen
Co-Admin
Indlæg: 360
Tilmeldt: 7. jun 2009, 08:41
Geografisk sted: Fredericia
Kontakt:

Re: Hjælp til all grain bryg

Indlæg af Ousen »

Vej din malt og smid resultatet ind her.

http://brew.grainfather.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"