Hvornår skal kandis tilsættes

Besvar
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 16:45

Hvornår skal kandis tilsættes

Indlæg af JAIE »

Hej alle

I morgen skal jeg for første gang brygge efter egen opskrift. Jeg har lavet en opskrift på en dubbel. Jeg kan godt tænke mig at den skal blive lidt sød, og har tænkt mig at tilsætte 250g lys kandis til et bryg på 10 liter. Opskriften er lavet på Beercalc og det ser fint ud der. Jeg vil i begyndelsen ikke lave større bryg indtil at jeg har fået lidt mere erfaring.
Jeg kom pludselig i dag til at tænke på om det var rigtigt med kandis for at øge sødmen. Er jeg helt galt på den med min tanke, og skal jeg tilsætte det fra start af kogningen eller hvordan.

Jeg glæder mig meget til at smage den når den er klar.

På forhånd tak, Jan
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Hvornår skal kandis tilsættes

Indlæg af BSL »

JAIE skrev:Hej alle

I morgen skal jeg for første gang brygge efter egen opskrift. Jeg har lavet en opskrift på en dubbel. Jeg kan godt tænke mig at den skal blive lidt sød, og har tænkt mig at tilsætte 250g lys kandis til et bryg på 10 liter. Opskriften er lavet på Beercalc og det ser fint ud der. Jeg vil i begyndelsen ikke lave større bryg indtil at jeg har fået lidt mere erfaring.
Jeg kom pludselig i dag til at tænke på om det var rigtigt med kandis for at øge sødmen. Er jeg helt galt på den med min tanke, og skal jeg tilsætte det fra start af kogningen eller hvordan.

Jeg glæder mig meget til at smage den når den er klar.

På forhånd tak, Jan
Du kan tilsætte kandis på et hvilket som helst tidspunkt under kogningen. Jeg gør det altid lidt i portioner under omrøring så det ikke lægger sig på varmelegemet før det opløses.

Jeg vil ikke mene at kandis som sådan bidrager til sødmen da gæren spiser det. Fylden i en dubbel kommer i høj grad fra gæren.

I visse andre stilarter kan laktose give sødme da gæren ikke kan omdanne det.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Hvornår skal kandis tilsættes

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Normalt tilsættes kandis ved 10 min før flame out, det vil give mere alkohol me ingen sødme, mæske i den høje ende hvis du vil have restsødme
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Hvornår skal kandis tilsættes

Indlæg af Truntebryg »

Kandis/ sukker kan godt give lidt sødme - hvis den er mørk.

Lave du en stærk øl, så kan den rene alkohol og gæren godt give et sødligt touch over smags palleten.

Men ønsker du sød fedme (ala slik) så skal du bruge en masse cara malte - det er det der er smart ved en dubble, lidt sødligt fra maltens dextrin og lidt sødligt fra alkoholen - således at det hele ikke bliver kvalmt ala hvidtøl
JAIE
Indlæg: 29
Tilmeldt: 12. sep 2016, 16:45

Re: Hvornår skal kandis tilsættes

Indlæg af JAIE »

Hej alle

Tak for jeres besvarelser.
Jeg havde allerede købt malten, så det var ikke til at ændre. Jeg har brygget efter min opskrift nu, med de 250g lys kandis, og det tyder faktisk til at blive ganske godt.
Det bliver svært at vente indtil at jeg kan prøvesmage :-)

God aften, Jan
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"