Gærtank

Besvar
Brugeravatar
Brian_Ottens
Indlæg: 14
Tilmeldt: 3. jan 2018, 19:54
Geografisk sted: 5500 Middelfart

Gærtank

Indlæg af Brian_Ottens »

Hej jeg er helt grøn, har kun lavet 2 bryg (Kit) men jeg synes det er en spændende hobby. Derfor tænkte jeg at opgradere lidt, jeg tænkte at en ordentlig gærtank ville være en god idé. Hvad anbefaler I?
\Brian

Sendt fra min HTC 10 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Gærtank

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Rustfri er altid bedst, eller evt. glas
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Gærtank

Indlæg af søreno »

Jeg ville nok starte et andet sted. Almindeligt gærspande er ganske udmærkede at gære i. Kontrollering af gærtemperatur og udstyr til at lave gærstarter er gode steder at starte. Udstyr hvor du kan justere vandet (evt. et billigt osmodeanlæg) er også en undervurderet forbedring.

Hvis du alligevel vil satse på gærtanken, skal du gøre op med dig selv, hvad du har brug for.
Rustfrit er godt. Det er holdbart og ret let at rengøre. Til gengæld er det den dyreste løsning.
Man kan også få bedre plasttanke. Fastferment og fermentasusrus er populære løsninger. Jeg kender dem ikke, men det lyder til, at der er færrest problemer med fermentatsaurus. Den giver desuden fordelen at kunne gære under tryk, hvis du vil eksperimentere med det. Du skal dog være opmærksom på, at den er i klar plast. Øl har ikke godt af lys, så det skal der tages højde for.
En anden ting er konisk eller ikke konisk. Reelt set er konisk overkill med mindre du laver 200 liter (og formentlig også der) men det ser jo fedt ud ;-)
Man kan få både koniske og fladbundede i både tyk plast og rustfrit.

Jeg har en ss brewtech konisk rustfri på omkring 25 liter. Den er jeg glad for.

VH
Søren
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"