12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Besvar
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Klgre »

Hej med jer.

Er de 30 liters bryganlæg der findes på markedet velegnede til at brygge 12 liter på.(Bulldog brewer ex.). Tænker på at erstatte Brew in a bag metoden med sådan en fætter. Jeg kan godt lide at brygge 10-12 liter ad gangen. Jeg startede i november og har siden lavet 11 forskellige bryg. Hvis det havde været 30 liters bryg ville jeg have haft huset fuld af flasker. Derfor efterlyser jeg erfaringer med små bryg på disse anlæg.

Hilsen Klaus.
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 10:19

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Jens S »

Jeg brygger på en grainfather og brygger altid med en batch størrelse på ca 12 liter. Jeg har det micro pipework til grainfather som anbefales til små batch størrelser. Dette setup spiller perfekt for mig.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Borg »

Flere har nævnt, at der er 7 liter urt under pladen/pipen (eller hvad det nu hedder på sådan en fætter). Hvis det er tilfældet på det anlæg du kikker på, så ville jeg mene, at der er en udfordring ved at brygge 12 liter derpå.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Det rigtigt - på BrewMonk er der 7,5 L urt under maltpiben....

MEN der er mulighed for en lille, mellem og stor pibe opsætning. (HAR fået mit legetøj.... ☺)

Den mellemste indeholder ca / knap 5kg malt - så den lille gætter jeg til 2½-3kg. Øverst hulplade kan iøvrigt sagtens lægge sig oven på 1½ kg malt.... men så er der længere op til "overløbsrøret" så der er ikke vundet så meget. Men hvis man finder et kortere nippelrør, så kan man komme endnu længere ned. (skal nok lige checke gevindstørrelsen)

Hvis man undlader top "møtrikken" eller muffen så er der ca 9,5L indhold i piben + udenom piben.

Det giver således 7,5 + 9,5L = 17L Jeg ville så droppe sparge delen og blot bruge den urt der er tilbage (= effiency ca 68%) altså ender du op med 14L bryg på 3 kg malt. (minus det du taber som bundfald.) så er vi på 12-13L

Det kan godt lyde lidt hårdt at smide 2 L urt ud. men i betragtning med alt det bøvl og ballade med sparge - så er det i sammenligning = 20% tab = 600g mere malt a 8 kr = en flad femmer Man kunne dog smide 1,5L vand i en EL kedel og sparge med den. Det vil nok ikke fortynde urten særlig meget, men så er vi oppe på 14,5L bryg...

Da jeg har en hel del 10L fustager, så er det nok noget jeg vil overveje at prøve.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Jo - det er umiddelbart et std ½" nippelrør (100mm) så jeg tror da lige jeg skal i VVS biksen og hente et 80mm...

https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fit ... -032008004" onclick="window.open(this.href);return false;
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Per »

Jeg har prøvet at lave et bryg på 12 ltr. på Brew Monk´en. Det gik sådan set ok., men der bliver jo ikke så meget at sparge med.

Hvis man bruger det lange rør nederst ved små bryg, kan man sagtens få mæskepladen helt ned på malten. Ved et 20 ltr. bryg og måske 5 kg. malt sætter jeg det korte rør nederst, dernæst muffen og det lange rør øverst, så kan mæskepladen også komme helt ned på malten her.

Nu er jeg ikke så erfaren udi brygning, men hvilken betydning har det egentlig at sparge?

Hvilken betydning har det at der er ca. 7 ltr. under maltpiben? Jeg tænker, hvor meget har de af jer, der brygger med gryder med falsk bund, under maltpiben/den falsk bund?

Jeg har beregnet mæskevand således: 2,7 ltr. vand pr. kg. malt + 7 ltr.(mængde under maltpiben), men så alligevel trukket et par ltr. fra, for at have noget at sparge med til sidst. Men er det nødvendigt? Og hvor meget vil i anbefale?

I øvrigt studser jeg lidt over mængdeskalaen i beholderen. Jeg har prøvet at hælde 20 ltr. på, men der skal ca. 3 ltr, mere på for at nå 20 ltr. markeringen i beholderen. Først troede jeg at jeg havde talt forkert (brugte et ltr. mål), men jeg prøvede igen, og det var det samme. Nogen der har et bud på hvorfor det er sådan?

Ellers er jeg ganske godt tilfreds med anlægget. Dog savner jeg en aflæsbar skala udvendigt på beholderen, så man kan følge med i mængden under spargningen.

Hvis andre har erfaringer med Brew Monk´en vil jeg blive glad for at høre om jeres oplevelser.

Mvh. Per.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Per skrev:I øvrigt studser jeg lidt over mængdeskalaen i beholderen. Jeg har prøvet at hælde 20 ltr. på, men der skal ca. 3 ltr, mere på for at nå 20 ltr. markeringen i beholderen. Først troede jeg at jeg havde talt forkert (brugte et ltr. mål), men jeg prøvede igen, og det var det samme. Nogen der har et bud på hvorfor det er sådan?
Det jeg da egentlig glad for at høre... for mit prøvebryg i går gav mig ca. 19,5L efter den trykte scala. Alligevel kunne jeg fylde ballonen op til absolut præcis samme mærke som det tidligere bryg var - og det var nemlig ca 22L - så det forstod jeg ikke en meter af.

Jeg havde jo sat efficiency lidt pessimistisk til 82%. Opskriften lød på 1.056 men ramte 1.060 og så har jeg endda 2,2L urt tilovers fra "bundfaldet" - typisk jeg drukner i urt

Min kæphest er at måle BG - men ellers er mit udgangspunkt, hvor meget malt kommer der i gryden og hvor meget urt og Gravity er der i ballonen.

Jeg tror dog roligt at jeg kan love efficiency højere end 82% - sparge tricket med at løfte piben laaaangsomt virker nogenlunde overbevisende.
BrewMonkSparge.jpg
En billig (Biltema 40,-) bagagerem med stort håndtag virkede ganske glimrende som talje.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Målte lige afstanden til 10L mærket - den er godt nok større end fra 10L til 20L.

Intensionen (som jeg godt kan lide) er nok at der måles: minus bundfald i forhold til tappehanen.

Så scalaen viser hvad du kan få ud af urt, når du tapper fra hanen.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Målte lige afstanden til 10L mærket - den er godt nok større end fra 10L til 20L.

Intensionen (som jeg godt kan lide) er nok at der måles: minus bundfald i forhold til tappehanen.

Så scalaen viser hvad du kan få ud af urt, når du tapper fra hanen.
Det skal jeg lige have checket, men det lyder som en fornuftig forklaring. Tak.

Kan du forklare mig "hemlighederne" eller fakta omkring spargning?
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Tja ja - altså meningen var at køre maltpiben op i step af 1cm (urten falder også 1 cm) derved er der ikke så stor hastighed på flowet igennem filterkagen.

Så får den 2L spargevand og du styrer hastigheden. Nu får ligevægtsprincippet en chance for at trække sukkeret ud af malten. Vandet skal gerne bruge ca 10-15 min om at løbe igennem.

Hvis du trækker hele piben op - så dannes der lyn hurtigt kanaler igennem filterkagen (den falder også lidt sammen - ind mod midten) og spargevandet løber nu den nemmeste vej.

Det er godt nok min egen teori - og jeg aner ikke om den holder vand ☺
Klgre
Indlæg: 16
Tilmeldt: 19. nov 2017, 09:06

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Klgre »

Ville Danbryggeren være et bedre valg til små bryg. Synes også jeg har set et bryganlæg til mindre bryg.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Jeg syntes de ligner hinanden alt for meget ☺

http://haandbrygforum.dk/viewtopic.php? ... 0M#p112158" onclick="window.open(this.href);return false;
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Søren har du prøvet at kontrollere temperaturen på den
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: 12 liters bryg med 30 liters bryganlæg.

Indlæg af Truntebryg »

Ikke rigtigt - men da urten kogte i eftermiddags var det ved 100,0 °C

Men der skal nok laves nogle "stik-prøver" hist og her i mæsken - når jeg får tid ☺
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"