Lækage, sur/dårlig øl?

Besvar
drews_15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. jan 2018, 18:39

Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af drews_15 »

Hej forum. Har for 2 uger siden startet et bryg. Jeg havde lidt problemer undervejs, malten var ikke valset så prøvede at valse det med foodprocessorer. Kunne ikke lige få min Chiller til at virke så måtte køle øllen udendørs (der var sne, det hjalp lidt). Efter første uges gæring stak jeg øllet om til en anden gærtank. Synes ikke helt jeg har kunne se nogle bobler fra gærlåsen, og det undrede mig lidt. Skulle i dag ( sidste dagen inden flaskning), se til øllet og opdagede lækage. Synes at øllet smager lidt sjovt, men er i tvivl om det er ødelagt. Hvad siger i? Ødelægger lækage øllet? Billede

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg tror ikke der er sket noget ved det. Øllet løber jo ud og ikke ind.
Har du målt gravity ?
keep it simple !
drews_15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. jan 2018, 18:39

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af drews_15 »

fjorgensen skrev:Jeg tror ikke der er sket noget ved det. Øllet løber jo ud og ikke ind.
Har du målt gravity ?
Kun til at starte med og da jeg stak det om. Men hvordan kan jeg se hvis det ikke virker. Altså hvis det er ødelagt?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af fjorgensen »

Det kommer helt af sig selv :-) Så længe det smager godt så bare drik. De skal tænke på, at øllet bliver bedre efter nogle uger på flaske og det betyder også meget for smagen at øllet er karboneret og afkølet.
keep it simple !
drews_15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. jan 2018, 18:39

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af drews_15 »

fjorgensen skrev:Det kommer helt af sig selv :-) Så længe det smager godt så bare drik. De skal tænke på, at øllet bliver bedre efter nogle uger på flaske og det betyder også meget for smagen at øllet er karboneret og afkølet.
Okay. Men er også i tvivl om jeg overhovedet har fået hevet sukker ud af malten, men det kan jeg vel se, hvis der kommer brus i øllet efter jeg har kommet det på flaske? Eller er jeg helt væk?

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Hvad sagde dine gravety målinger da?
drews_15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. jan 2018, 18:39

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af drews_15 »

Dalmoseosebryg skrev:Hvad sagde dine gravety målinger da?
Mener det var omkring de 1030.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af kbh36 »

Omstikning er en yderligere risiko for infektion, det er kun hvis du vil have den til at stå i månedsvis at jeg kan se en evt. fordel i det.

smagte du på den urt du tog fra til målingen (du kom den vel ikke retur i spanden?)
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
drews_15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. jan 2018, 18:39

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af drews_15 »

kbh36 skrev:Omstikning er en yderligere risiko for infektion, det er kun hvis du vil have den til at stå i månedsvis at jeg kan se en evt. fordel i det.

smagte du på den urt du tog fra til målingen (du kom den vel ikke retur i spanden?)
Okay. Fulgte bare opskriften. Billede smagte på ruten, men hældte selvfølgelig ikke tilbage igen. Ville jo være hjernedødt.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af kbh36 »

Hvis den smagte godt, da du omstak, så er det nok ikke helt galt. :)
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
drews_15
Indlæg: 6
Tilmeldt: 8. jan 2018, 18:39

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af drews_15 »

drews_15 skrev:
kbh36 skrev:Omstikning er en yderligere risiko for infektion, det er kun hvis du vil have den til at stå i månedsvis at jeg kan se en evt. fordel i det.

smagte du på den urt du tog fra til målingen (du kom den vel ikke retur i spanden?)
Okay. Fulgte bare opskriften. Billede smagte på ruten, men hældte selvfølgelig ikke tilbage igen. Ville jo være hjernedødt.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Smagte på øllen selvfølgelig, ikke ruten. Hehe.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg kan ikke se at du har skrevet hvilken øl der er tale om, ejheller hvad OG var (gravity ved start) men umiddelbart vil jeg mene at en SG på 1030 er for høj til at tænke på flaskning.
keep it simple !
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Lækage, sur/dårlig øl?

Indlæg af Dalmoseosebryg »

drews_15 skrev:
Dalmoseosebryg skrev:Hvad sagde dine gravety målinger da?
Mener det var omkring de 1030.

Sendt fra min EVA-L09 med Tapatalk
Så har du da hevet sukker ud
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"