Varmeproduktion under gæring

Varmeproduktion under gæring

Indlægaf HoegildBryghus » 25. mar 2018, 19:06

Da jeg for tiden er lagt brak med hensyn til brygning pga. af en Diskusprolaps ( ikke bare ret træls men også ret ubehageligt ) har jeg tid til at nørde lidt med det teoretiske. Her på forum var der et spørgsmål om stabil gæringstemperatur, jeg brygger selv i et køleskab med en løs termostat, når jeg brygger lager, men har somme tider har jeg overvejet om det ikke kunne gøres mere smart, evt med et Peltier element det kunne give en bedre regulering da det både kan varme og køle, så det jeg har brug for at vide er hvor meget varme gæringen producerer ved eks og 1060 til 1010 så jeg ud fra det kan se om det er realistisk at lave det med evt en gl køletaske.
HoegildBryghus

Geografisk sted: 7400 Herning

Re: Varmeproduktion under gæring

Indlægaf k.larsen » 4. apr 2018, 13:01

Det er meget forskelligt med varmeudviklingen under gæringen.
Min erfaring viser at det kommer meget an på hvor kraftigt den kommer i gang,
og batchsize har også betydning hvor større kan blive varmere
Brugeravatar
k.larsen

Geografisk sted: nr.snede

Re: Varmeproduktion under gæring

Indlægaf Truntebryg » 5. apr 2018, 10:04

Altså - det kommer an på hvad man lægger i "stabil"

Gæren er total bedøvende ligeglad med +/- 1°C det der er vigtigt er hvor i gærstammens arbejdsområde du arbejder.

De fleste af os, gærer nok 22-25L urt og man flytter ikke bare lige temperaturen.. Tænk på den lille kompressor der sidder i køleskabet, måske 2-300W og det er sikkert kun 20% af den der bliver til kulde.

Du ville jo nok dø af grin, hvis en begyndte at opvarme sit spargevand med 50W.

Noget helt andet, hvad er det egentlig du måler ?

Jeg har valgt et temperatur sving på +/- 1½ °C i skabet - det vil midle temperaturen, helt sikkert, omkring +/- 0 over lang tid.

Udviklet varme fra gæren vil selvfølgelig lave sjove ting og sager. Men igen hvordan måler du, og hvor stor cirkulation har du i spanden/ ballonen ?

Måler du på "ydersiden" får du et resultat, måler du i midten får du et andet.

Hvilken er bedst repræsenteret for alle gærceller ?

Udviklet varme fra gæren kan være kraftig - i sidste uge gærede jeg en urt ved 9,5°C og alligevel kunne gæren holde ballon temperaturen oppe på 11,5°C i næsten en uge !!!

Jeg har simpelthen valgt den ultra simple måde - proben hænger blot i luften. Bliver øllen for frugtagtig - så sætter jeg bare temperaturen ned næste gang
Truntebryg

Tilbage til Generelt om brygning