Karbonering af stærke øl og belgiere

Besvar
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Karbonering af stærke øl og belgiere

Indlæg af Knet »

Har nu fået setup til tvangskarbonering. Og det er jo let og bekvemt.

Meeen.... hvad gør I ved belgiere, imperial stout, barley wines osv. som har godt af lagring og det gerne på flaske?

Tvangskarbonerer? Det løser jo problem med gær der er gået kold i høj alkohol.

Flaskekarbonerer? Evt. med ekstra gær?

Eller sukkerkarbonerer på fad? Evt. med flaskning af nogle stykker til lager?

Nogle steder læser jeg, at tvangskarbonering “dræber” øllen, der så ikke udvikler sig så meget, som når der tilsættes ekstra gær og sukker for karbonering. Er der noget om snakken? Der er vel stadig gær i og det er vel fortsat et “levende produkt” trods forceret CO2?

Og kan en standard longneck overhovedet klare eksempelvis en belgiers tryk?

Så mange øl, så mange spørgsmål og alt for lidt tid til fordybelse :-)

Vh. Kenneth
Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Karbonering af stærke øl og belgiere

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Nu jeg ikke helt med på dit spørgsmål en belgier skal da ikke karboneres hårdt så hvorfor være nervøs for højt tryk?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Karbonering af stærke øl og belgiere

Indlæg af Knet »

Forstår jeg godt... det var også mange spørgsmål i et.

Den med belgieren var afstedkommet af denne artikel https://www.google.dk/amp/s/beerandbrew ... g-it-wrong, (afsnit 4) hvor de hævdes at skulle have op til mellem 3,5 og 5 rumfang CO2. Deraf mit spørgsmål om longneck flaskens evne til at holde.

Og så tænker jeg tvangskarbonering. Men de hævder i samme afsnit, at der bør karboneres på flaske.

Jeg overvejer afskæring af dykrør (for at undgå flaskning af bundfald) og så sukkerkarbonering på fad. Kommer den ikke helt derop i tryk, så kan den få et skud CO2. (Og samme princip for stærke øl, hvor gæren måske viser sig død, men hvor karbonering ikke skal helt så højt).

Det er jo en helgardering, hvor jeg får det bedste fra begge verdener. Lyder det tosset?
tfantonsen
Indlæg: 35
Tilmeldt: 5. aug 2016, 17:33

Re: Karbonering af stærke øl og belgiere

Indlæg af tfantonsen »

Jeg tror sagtens du kan tvangskarbonere belgiere på fad. Det er primært ift. iltning under flaskning at det er en fordel at have gær til at omsætte ilten, især hvis de skal have noget lagring i flasken.
Hvis du skal op i co2 volumen (3+) bør du skifte til stærkere flasker, enten fra kommercielle belgiere eller champagne.
Nybrygger

Flasket: Brown ale, ESB
På fad: Oktoberfest, Pilzner
I gærtanken: Hyldemjød med eg, JuleMjød med eg, Maibock, Guderup humle (Thy Humle klon), Schwartzbier
Næste bryg: Brown ale
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"