Cold crash novice

Besvar
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Cold crash novice

Indlæg af Jens S »

Jeg har ikke tidligere forsøgt mig udi cold crashing, men efter lidt opgradering på udstyrssiden må det være på tide. Jeg har forsøgt at søge lidt på forum, men synes ikke at jeg har fundet svar på mit specifikke spørgsmål.
Jeg har pt en belgisk dubbel klon i mit gærskab og når den er færdiggæret til et niveau hvor jeg normalt ville flaske den, køler jeg den så bare ned til 0-2 grader C i to-tre dage og flasker derfra? Er der stadig tilstrækkeligt gær i den crash'ede øl til at kunne flaske karbonere eller skal der tilsættes ny gær?
På forhånd tak / J
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Cold crash novice

Indlæg af Flyball »

Jens S skrev:Jeg har ikke tidligere forsøgt mig udi cold crashing, men efter lidt opgradering på udstyrssiden må det være på tide. Jeg har forsøgt at søge lidt på forum, men synes ikke at jeg har fundet svar på mit specifikke spørgsmål.
Jeg har pt en belgisk dubbel klon i mit gærskab og når den er færdiggæret til et niveau hvor jeg normalt ville flaske den, køler jeg den så bare ned til 0-2 grader C i to-tre dage og flasker derfra? Er der stadig tilstrækkeligt gær i den crash'ede øl til at kunne flaske karbonere eller skal der tilsættes ny gær?
På forhånd tak / J
Hvis du er sikker på at den er færdiggæret, så er det "bare" ned med temperaturen, som du selv skriver. Jeg kører ned på 2 oC i 5 dage og det virker super for mig. Du skal ikke tilsætte yderligere gær, der bør stadigvæk være tilstrækkeligt, hvis alt andet er forløbet efter planen
TB
Jens S
Indlæg: 60
Tilmeldt: 15. jun 2016, 09:19

Re: Cold crash novice

Indlæg af Jens S »

Tak for det hurtige svar.
Den bliver chras'et om et par dage når jeg har en bekræftende måling på min FG.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Cold crash novice

Indlæg af Borg »

Jeg vil fraråde at “flaske derfra”.
Tag til sukkerlage, hæld det i en ny, desinficeret gærtank/flaskespand, sørg for at sukkeret er godt forfordelt, og flask derfra.
Dermed undgår du mere bundfald i dine flasker en absolut nødvendigt.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Cold crash novice

Indlæg af Flyball »

Borg skrev:Jeg vil fraråde at “flaske derfra”.
Tag til sukkerlage, hæld det i en ny, desinficeret gærtank/flaskespand, sørg for at sukkeret er godt forfordelt, og flask derfra.
Dermed undgår du mere bundfald i dine flasker en absolut nødvendigt.
Om man flasker med sukkerknalder eller sukkerlage via omstikning, er det ikke det samme, bare forskellige muligheder for flaskning der som sådan intet har med din cold crash at gøre. Du vil jo altid opnå en smule bundfald ved sukkerkarbonering og hvis du er forsigtig ved tapning og bruger første og sidste flaske som smagsprøver, så er begge løsninger da helt fine. Ved omstikning er der, yderligere en risiko for inficering, ved sukkerknald i flaske er det sværere at styre karboneringen præcist!
TB
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Cold crash novice

Indlæg af fjorgensen »

Der vil altid være gærceller tilbage i din øl elfet cold crash
keep it simple !
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"