Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Per »

Først og fremmest tak for et super godt og informativt forum. Fantastisk spændende at læse om jeres erfaringer og udfordringer, løsninger og gode råd. Jeg er forholdsvis ny ud i brygning af øl, men som en god og kvalitetsbevidst håndværker, vil jeg gerne forstå hvad jeg har med at gøre, og gennem øvelse og erfaring opnå et godt resultat. Det tager nok lidt tid, ikke mindst at forstå alle de ”frække” nye ord og forkortelser.

Indtil videre har jeg udelukkende lavet All-grain Kits, men er begyndt at kigge lidt på BeerCalc og måske lave en opskrift selv, dog med et kig på de allerede eksisterende opskrifter i BeerCalc, men der er mange, rigtig mange.

Et spørgsmål (eller flere): Til et bryg på 20 ltr. Pale Ale har jeg sat flg:

- 3600 gr. Pale malt
- 1000 gr. Munich malt
- 400 gr. Munich Wheat malt
- 40 gr. East Kent Golding humle i 60 min.
- 30 gr. East Kent Golding humle i 30 min.
- 15 gr. East Kent Golding humle i 5 min.
- SafAle S-04 gær.

Mæskeprogram: 65° i 60 min. – 76° i 10 min. og mash-out ved 78°

EBC: 16 – IBU: 36 – ABV: 5,5 – BU:GU=0,65

Er det noget der dur? Jeg vil gerne have en lidt klassisk engelsk lys ale, ikke for sød, nogen bitterhed, let drikkelig hverdagsøl.

Skal jeg i mæskeprogrammet tage hensyn til brugen af hvede malten? F.eks. et temperaturstep før de 65°

Jeg skal sige, at jeg har slet ikke styr på min vandkvalitet – der er jeg slet ikke endnu. Jeg har nogenlunde styr på min gæring via gærskab med køl og varme. Det andet må komme senere.

Mvh. Per Nielsen.
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af fjorgensen »

Jeg synes det ser helt fint ud så jeg ville bare brygge den som den er skrevet og ikke tage specielt hensyn til hveden.
EBC: 16 – IBU: 36 – ABV: 5,5 – BU:GU=0,65 ser fint ud, her hæfter jeg mest ved BU:GU som jeg synes er ok.
keep it simple !
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Truntebryg »

Tjaa - syntes ikke 76° i 10 min. og mash-out ved 78° giver så meget mening.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af JAFU »

Jeg synes også det ser fint ud.
Du rammer i hvert fald en klassisk engelsk ale med den opskrift.
Jeg ville selv skifte den afsluttende portion East Kent Golding ud med en mere aromatisk humle i retning af Cascade, Mosaic, Citra eller Chinook - men det er jo smag og behag.
Din opskrift fejler i hvert fald ikke noget, og forsøget med en mere aromatisk humle kan du jo bare gøre næste gang og så sammenligne de to bryg.
Med hensyn til de 76 og de 78 grader, så ville jeg være lidt lige glad med den lille temperatur forskel. Der er sikkert delte meninger om det herinde, men når du er forholdsvis ny ud i brygningen (ligesom jeg selv er), så brug krudtet på nogen andre detaljer her i starten.
God brygning :-)

Mvh Jakob
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Per »

fjorgensen skrev:Jeg synes det ser helt fint ud så jeg ville bare brygge den som den er skrevet og ikke tage specielt hensyn til hveden.
EBC: 16 – IBU: 36 – ABV: 5,5 – BU:GU=0,65 ser fint ud, her hæfter jeg mest ved BU:GU som jeg synes er ok.

Mange tak. Det prøver jeg nok snart.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Per »

Truntebryg skrev:Tjaa - syntes ikke 76° i 10 min. og mash-out ved 78° giver så meget mening.
Du har uden tvivl ret. Jeg har bare set det et par gange i nogle opskrifter i All-Grain kits. Troede at det var fremgangsmåden, men jeg må nok læse lidt mere på lektien. Så mæskeprogrammet hedder: - 65° i 60 min. og mash-out ved 78° ? Det gør i hvert fald tingene lidt mere enkle.

I øvrigt, tak for en god og informativ gennemgang i brug af BeerCalc på din hjemmeside. Det var den der fik mig lidt igang.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Per »

JAFU skrev:Jeg synes også det ser fint ud.
Du rammer i hvert fald en klassisk engelsk ale med den opskrift.
Jeg ville selv skifte den afsluttende portion East Kent Golding ud med en mere aromatisk humle i retning af Cascade, Mosaic, Citra eller Chinook - men det er jo smag og behag.
Din opskrift fejler i hvert fald ikke noget, og forsøget med en mere aromatisk humle kan du jo bare gøre næste gang og så sammenligne de to bryg.
Med hensyn til de 76 og de 78 grader, så ville jeg være lidt lige glad med den lille temperatur forskel. Der er sikkert delte meninger om det herinde, men når du er forholdsvis ny ud i brygningen (ligesom jeg selv er), så brug krudtet på nogen andre detaljer her i starten.
God brygning :-)

Mvh Jakob
Tak for god info. Det kan være at jeg deler urten i 2, og koger dem med forskellige aromahumler. Det lyder i hvert fald lidt spændende med de humler du foreslår. De er måske ikke så typisk engelske, men det skal da prøves.
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Moesmand »

Kære alle.

Den der med vandkvaliteten er såmænd ikke så svær at få rimeligt styr på..... Få fat på en analyse af vandet fra dit vandværk og regn efter anvisningerne i Simon Wrisberg's "Håndbog i ølbrygning" . Uden at have den helt store kemi-eksamen kan man nemlig forbedre både smag og mæskeeffektivitet betydeligt. Med mit setup og det hårde vand fra Aalborg bruger jeg 9 ml Lactol/ 80% mælkesyre pr. bryg.

Mængden af hvedemalt er moderat og du vil få et flot skum på din Pale Ale.... Øllet skal nok blive godt.....

Mvh.

Henrik
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Per »

Moesmand skrev:Kære alle.

Den der med vandkvaliteten er såmænd ikke så svær at få rimeligt styr på..... Få fat på en analyse af vandet fra dit vandværk og regn efter anvisningerne i Simon Wrisberg's "Håndbog i ølbrygning" . Uden at have den helt store kemi-eksamen kan man nemlig forbedre både smag og mæskeeffektivitet betydeligt. Med mit setup og det hårde vand fra Aalborg bruger jeg 9 ml Lactol/ 80% mælkesyre pr. bryg.

Mængden af hvedemalt er moderat og du vil få et flot skum på din Pale Ale.... Øllet skal nok blive godt.....

Mvh.

Henrik
Mange tak for god info. Der er mange ting at holde styr på når man går i gang med at brygge, og gerne vil gøre det godt, så det er værd at servere for andre end en selv. ;-)
Jeg vil helt sikkert begynde at se på vandets kvalitet. Vi har meget kalk i vandet, - hvilken betydning har det?
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Moesmand »

Hej Per.

Enzymerne i malten arbejder optimalt ved en pH-værdi på 5,2 og alt for meget kalk i vandet hæver pH-værdien. Når enzymerne arbejder optimalt, får du mere sukker ud af den samme maltmængde. Simon Wrisberg's bog kan lånes på biblioteket, så du må vist starte bilen.... :-)

Desuden er der mange håndbryggere, der arbejder med "reverse osmosis-vand eller RO-vand populært kaldet. Dette vand er helt fri for mineraler og man tilsætter mineraler til vandet til eks IPA-bryg... Men ro på, sidstnævnte er nørdet og jeg er ikke så langt endnu.... Kan godt lide mit eget øl.... :-)

Mvh.

Henrik
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Spørgsmål til (forsøg på) egen opskrift

Indlæg af Per »

Moesmand skrev:Hej Per.

Enzymerne i malten arbejder optimalt ved en pH-værdi på 5,2 og alt for meget kalk i vandet hæver pH-værdien. Når enzymerne arbejder optimalt, får du mere sukker ud af den samme maltmængde. Simon Wrisberg's bog kan lånes på biblioteket, så du må vist starte bilen.... :-)

Desuden er der mange håndbryggere, der arbejder med "reverse osmosis-vand eller RO-vand populært kaldet. Dette vand er helt fri for mineraler og man tilsætter mineraler til vandet til eks IPA-bryg... Men ro på, sidstnævnte er nørdet og jeg er ikke så langt endnu.... Kan godt lide mit eget øl.... :-)

Mvh.

Henrik
Hej Henrik.

Tak, det vil jeg gøre.

Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"