Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Besvar
Brugeravatar
Mundsköl
Indlæg: 7
Tilmeldt: 3. mar 2016, 17:51
Geografisk sted: Hillerød

Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af Mundsköl »

Jeg har et ganske simpelt bryg setup med 25 liters gryde fra biltema m. separat gasblus og mæskepose - kombineret med 30 liters gærspand.

Nu har jeg brygget 6 bryg fra bunden af med malt og hele pivtøjet, gang på gang må jeg erkende at jeg står med maksimalt 20 liter urt efter urtkogning. Jeg har forsøgt at forfine bryggeprocesserne og dermed give et større udbytte. Men så opstod tanken:

- Kan man anvende mere malt end opskriften angiver, for at få en urt med et højere OG - som man kan fortynde med rent vand for at hæve udbyttet (volumen) og samtidig sænke OG til opskriftens?

Jeg tænker princippet er det samme som i beerkits med sirup der fortyndes?

- I så fald findes der formler, eller fremgangsmetoder, for hvor meget ekstra malt der skal anvendes for at ramme en specifik OG
- Og hvor meget sænkes OG hvis der til en 20 liters urt tilsættes f.eks. 5 liter postevand?

Håber i kan hjælpe :)
"Hellere lidt skidt i krogene, end et rent helvede. Bortset fra når der brygges"
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af Gerner »

Jeg har gjort det nogle gange, når OG var højere end ventet. Jeg har dog altid brugt kogende vand. Det kommer bare med gennem køler.

Jeg ser ingen problemer i det.
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af Gerner »

Nå ja.. Jeg har altid regner med at alt over OG 1000 er sukker og derfra alm algebra til at beregne Ny OG.

Jeg har dog altid lavet en kontrol måling og det har passet rimeligt.
brøggeren
Indlæg: 17
Tilmeldt: 22. maj 2013, 20:51

Re: Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af brøggeren »

Mundsköl skrev:Jeg har et ganske simpelt bryg setup med 25 liters gryde fra biltema m. separat gasblus og mæskepose - kombineret med 30 liters gærspand.

Nu har jeg brygget 6 bryg fra bunden af med malt og hele pivtøjet, gang på gang må jeg erkende at jeg står med maksimalt 20 liter urt efter urtkogning. Jeg har forsøgt at forfine bryggeprocesserne og dermed give et større udbytte. Men så opstod tanken:

- Kan man anvende mere malt end opskriften angiver, for at få en urt med et højere OG - som man kan fortynde med rent vand for at hæve udbyttet (volumen) og samtidig sænke OG til opskriftens?

Jeg tænker princippet er det samme som i beerkits med sirup der fortyndes?

- I så fald findes der formler, eller fremgangsmetoder, for hvor meget ekstra malt der skal anvendes for at ramme en specifik OG
- Og hvor meget sænkes OG hvis der til en 20 liters urt tilsættes f.eks. 5 liter postevand?

Håber i kan hjælpe :)
Brygmetoden går under navnet "Minimash", og der findes mange opskrifter med den metode.

Sendt fra min ONEPLUS A5010 med Tapatalk
Allan N
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25. jul 2017, 10:11
Geografisk sted: Husum

Re: Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af Allan N »

I stedet for postevand har jeg sparget ned, og kogt et par liter kavant ned separat i en gryde på komfuret. Det tilsætter jeg så ved "flameout" som erstatning for afkog.
Men min effektivitet er også sådan, at der altid er sukker tilstede når koge volume er opnået.
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af Truntebryg »

Det kan du sagtens ☺

Lad os sige du vil brygge en 25L 1060 øl... Så skal du bare lave opskriften på 20L 1075 og med IBU mindst 20% højere.

Fordel - mere malt stabilisere pH bedre.. (hvis du sænker vand malt forholdet)

Fordel 2 - du kan altid ramme OG spot on.

Ulempe - tykkere urt giver dårligere humle udtræk (ikke meget, men lidt) og du skal bruge minimalt mere humle.

Ulempe 2 - tykkere urt giver helt sikkert lavere efficiency, da du ikke har så meget spargevand. Så her skal du også bruge lidt mere malt.

Ulempe 3 - der er en forøvet risiko når du "roder" med den kolde urt, altså 100% desinficeret vand og røre ske.

Hvis du koger 3L af gryden, under humlekogningen - så kan disse 3L løbende tilføres under kogningen (fra en EL kedel) og du får nemt 3L mere øl. Så måske du blot behøver at lave din opskrift 10% kraftigere = stort set ingen tab, i.fgl. de nævnte ulemper.

Jeg ville nok ikke "ned-brygge" en øl mere end 25% men med top-up af vand under kogningen så kan du nemt få mere en 30% mere i gærspanden.
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Fortynding af urt - vands påvirkning af OG

Indlæg af k.larsen »

Du kan også simpelt lave din opskrift på f.eks beercalc på den ønskede mængde øl,
mæske i den mængde vand der er plads til - koge med en højere koncentreret urt - og tilsætte
koldt vand efter kogning, hvis du f.eks bruger en modstrømskøler, kan du hælde vandet i når der er plads i gryden. Metoden giver måske en smule lavere effektivitet og du skal bruge lidt mere humle, pga humleudtrækket reduceres i tykkere urt
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"