Pale Ale - Woodcock

Besvar
Kongsted
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. feb 2013, 16:24

Pale Ale - Woodcock

Indlæg af Kongsted »

Startede brygning af Alen d. 23. januar, 28 ltr..
Nu d. 10. april gærer øllen stadig.
Hvad sker der?
Har brygget denne ale flere gange. Plejer at starte andengæring på flaske efter ca. 3 uger da aktiviteten i gærlåsen er stoppet ca. en uge i forvejen.
Mæsketemperatur 65 grader, OG 1058. Gær SafaleS-04. Gæringstemperatur 18 grader. Tørhumlet.
Gæringen startede efter få timer. Stormgæring ca. to døgn, herefter aftagende gæring til et blob pr. minut i gærlåsen.
For ca. 2 uger siden blev gæringstemperaturen hævet til 23 grader, men pt er der er stadig et blob pr. minut.
Duften fra gærlåsen er tilsyneladende som den skal være.
Er der en af jer der har en forklaring på hvorfor dette bryg "aldrig" bliver færdig.
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Pale Ale - Woodcock

Indlæg af Borg »

Hvad får dig til at konkludere, at din øl stadig gærer? Aktivitet i gærlåsen kan ikke bruges som indikator, da temperatursvingninger kan skabe aktivitet.
To SG målinger med to dages mellemrum vil kunne give svaret. Er de ens, er gæringen stoppet. Er den i nærheden af målet, er den nok også færdig.
Hvis den ikke er i nærheden af målet, skal du finde årsagen i under brygningen eller i de forudsætninger, du har givet gæren for sit arbejde. Og afhængig af, hvor “fejlen” er, kan det vurderes, om der er noget at gøre for at den kan komme videre.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Pale Ale - Woodcock

Indlæg af 9colai »

Hvis det er pga bobler, så er det højest sandsynligt co2 der bliver frigivet. Det sker altid når jeg tørhumler :-).
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Pale Ale - Woodcock

Indlæg af RuneV »

S-04 brugte jeg også til min sidste ipa. Fra 1050 til 1007

Den boblede i over 30 dage inden jeg flaskede. 2 målinger med 3 dages mellemrum, viste at gæren var færdig og sikkert har været det længe.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"