PH justering

Besvar
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

PH justering

Indlæg af mido14 »

Hej medbryggere
Kan man PH justere sin urt efter gæring og hvis
Hvordan gøres det?
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: PH justering

Indlæg af søreno »

Det kan man godt, men hvorfor vil du det? Det er primært mæskning, man plejer at fokusere på (og sekundært urtkogning og gæring), så der er umiddelbart ikke meget at hente. Det er også svært at regne ud fordi co2 også er en syre, så din ph er i forvejen lavere end den var før gæring.
Men hvis du vil, så mål med et ph-meter og brug en fødevaregodkendt syre (fosforsyre eller mælkesyre fx). Tilføj en kendt mængde og se, hvor meget det ændrer. Så kan du sjusse dig frem til, hvor meget du kan tilføje. (ph-skalaen er egentlig logaritmisk, men mon ikke du alligevel kan komme med et kvalificeret bud, hvis du bare regner lineært)
VH
Søren
mido14
Indlæg: 125
Tilmeldt: 15. dec 2015, 13:08
Geografisk sted: Engesvang, Midtjylland

Re: PH justering

Indlæg af mido14 »

Tak for svaret Søren
Det er egentlig fordi jeg normalt har justeret min Saison men under brygning i går med nyt anlæg der drillede lidt glemte jeg alt om det.
Har brygget Saison flere gange både med og uden justering og den bliver bedre med justering.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: PH justering

Indlæg af søreno »

Justerer du kun med syre? Du kan godt justere på mineralindholdet efter gæring. Det betyder noget for smagen.
Jeg mener ikke, du kan bruge helt samme værdier som før gæring, fordi der sker noget undervejs, så du må nok prøve dig frem.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: PH justering

Indlæg af Truntebryg »

mido14 skrev:Tak for svaret Søren
Det er egentlig fordi jeg normalt har justeret min Saison men under brygning i går med nyt anlæg der drillede lidt glemte jeg alt om det.
Har brygget Saison flere gange både med og uden justering og den bliver bedre med justering.

Altså hvis du justere mæske processen med syre, så er løbet kørt - hvis du har glemt det ☺
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"