Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Besvar
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af 9colai »

Hej

Jeg har bemærket at der er nogle små gennemsigtige fibre i den færdige øl ved mit seneste bryg, i få flasker er der også nogle fibre der er større og hvide. Det er mit første bryg, hvor jeg prøver humlesokker af (fra maltbazaren) til tørhumling, så jeg mistænker at de kommer der fra. Jeg har drukket en af øllene og de smager helt fint, ingen dårlige bismage.

Nogen der har oplevet det før? Jeg ved ikke helt om jeg bare skal ignorere det og drikke dem, eller om jeg burde hælde det hele ud i vasken?

Jeg har taget to billeder af det i en af flaskerne:
https://imgur.com/a/7tThbGq" onclick="window.open(this.href);return false;
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg tror ikke det er noget fra humlesokkerne, men synes ikke jeg kan se noget på billederne.
Hvis de smager godt så ville jeg drikke dem.
keep it simple !
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af BSL »

Jeg har brugt humlesokker i mange år og har aldrig oplevet at de afgiver noget. Hverken helt nye eller gamle humlesokker og heller ikke ved tørhumling.

Jeg har imidlertid oplevet flaskebørster som slipper hårene. Dog ikke i så store mængder at der ligefrem kan være noget i mange flasker. Men det kunne være et gæt, at fibrene stammer fra en børste.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af Knet »

Har du brugt carbonation drops? Synes at have læst en del artikler, hvor folk nævner, at de kan give tynde hvide tråde...

Når jeg tørhumler putter jeg bare pellets direkte i spanden. Det kræver dog, at man har mulighed for at coldcrashe, for at sikre at det bundfælder...
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af 9colai »

Knet skrev:Har du brugt carbonation drops? Synes at have læst en del artikler, hvor folk nævner, at de kan give tynde hvide tråde...

Når jeg tørhumler putter jeg bare pellets direkte i spanden. Det kræver dog, at man har mulighed for at coldcrashe, for at sikre at det bundfælder...
Det har jeg faktisk ja! Første forsøg med dem! Så er det sgu nok der det kommer fra, jeg må lige prøve at søge på det.

Normalt tørhumler jeg også direkte, men jeg har ikke mulighed for at cold crashe, så jeg har altid bakset med humlerester. Næste gang prøver jeg med et filter og uden humlesokker.

Mange tak for hjælpen alle sammen!

Mvh
Nicolai

Tilføjer lige:
Jeg fandt noget om det du nævner Knet (et forum indlæg), det kan læses her:
https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... bs.158333/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er selvfølgelig rart at vide at det bare er det, men stadig skide irriterende at skulle forklare det til venner/familie når jeg servere for dem. Det bliver noget andet end Muntons næste gang.
Brygfar
Indlæg: 30
Tilmeldt: 3. jan 2018, 14:38
Geografisk sted: København SV

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af Brygfar »

Ligner de dem her?
http://www.haandbrygforum.dk/viewtopic.php?f=7&t=13300" onclick="window.open(this.href);return false;

Skød skylden på carboneringsdrops, har ikke benyttet dem siden og har ikke haft problemer. Bruger også maltbazarens humlesokker til tørhumle.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af 9colai »

Ja lige præcis Brygfar! Måske ikke lige så slemt. Men det er nok de skide drops der er synderen.

Vildt at men overhovedet vil sælge sådan et produkt tænker jeg? Jeg går efter coopers næste gang jeg vil benytte mig af drops.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 19:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af Knet »

Tænker at drops anvendes for doserings-bekvemmelighed i forhold til traditionel sukkerkarbonering, med opløsning af sukker i kogende vand, omrørt i tappespand? Hvis det er tilfældet har jeg læst, at flere i forum bruger sukkerknalder direkte i flasken. Så er sukker selvfølgelig ikke kogt. Men det stopper ikke dem, der sværger til denne måde, så det har nok ikke forvoldt dem kvaler :-)

Og ellers er der “sukkerrør”. Du ved dem man kan få til kaffen, med afmålt mængde løst sukker i hver.

Vh. Kenneth
Brygfar
Indlæg: 30
Tilmeldt: 3. jan 2018, 14:38
Geografisk sted: København SV

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af Brygfar »

9colai skrev:Ja lige præcis Brygfar! Måske ikke lige så slemt. Men det er nok de skide drops der er synderen.

Vildt at men overhovedet vil sælge sådan et produkt tænker jeg? Jeg går efter coopers næste gang jeg vil benytte mig af drops.
Ja det ser ikke pænt ud :) men godt, at være mere sikker i, at have fundet problemet!
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af 9colai »

Ja og endnu bedre at vide, at det ikke er tekstil rester, der er i min øl :-D.
peos
Indlæg: 728
Tilmeldt: 1. dec 2011, 22:09

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af peos »

9colai skrev:
Knet skrev:Har du brugt carbonation drops? Synes at have læst en del artikler, hvor folk nævner, at de kan give tynde hvide tråde...

Når jeg tørhumler putter jeg bare pellets direkte i spanden. Det kræver dog, at man har mulighed for at coldcrashe, for at sikre at det bundfælder...
Det har jeg faktisk ja! Første forsøg med dem! Så er det sgu nok der det kommer fra, jeg må lige prøve at søge på det.

Normalt tørhumler jeg også direkte, men jeg har ikke mulighed for at cold crashe, så jeg har altid bakset med humlerester. Næste gang prøver jeg med et filter og uden humlesokker.

Mange tak for hjælpen alle sammen!

Mvh
Nicolai

Tilføjer lige:
Jeg fandt noget om det du nævner Knet (et forum indlæg), det kan læses her:
https://www.homebrewtalk.com/forum/thre ... bs.158333/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er selvfølgelig rart at vide at det bare er det, men stadig skide irriterende at skulle forklare det til venner/familie når jeg servere for dem. Det bliver noget andet end Muntons næste gang.
Du kunne også prøve at tørhumle med blade direkte i urten i stedet for pellets. Og så en stålsvamp (uden sæbe!) rundt om hæverten. Det virker fint for mig.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af 9colai »

Jeg har købt sådan en fætter her:
https://www.amazon.com/Bouncer-inline-b ... B01JWO5RK2" onclick="window.open(this.href);return false;

Med et ekstra fint filter. Jeg har dog ikke testet den endnu, det bliver ved næste bryg om et par uger :-).
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af kbaggen »

9colai skrev:Jeg har købt sådan en fætter her:
https://www.amazon.com/Bouncer-inline-b ... B01JWO5RK2" onclick="window.open(this.href);return false;

Med et ekstra fint filter. Jeg har dog ikke testet den endnu, det bliver ved næste bryg om et par uger :-).
Hej,
hvordan er dine erfaringer med denne?
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af TvedeBryg »

Jeg tror også at det er Muntons drops, jeg havde samme problem og da jeg gik over til en sukker blanding direkte i tappespanden er det helt væk. Ud med de drops! Det er i øvrigt ikke svært vand +sukker koges op (bare lige så man ved at det er steriliseret) køl og i spand. Så skal man heller ikke bøvle med at putte drops i hver flaske :-) til 20l urt bruger jeg 20x8g sukker og 3dl vand. Man kan selvfølgelig eksperimentere med mindre og være forsigtig med mere

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
kbh36
Indlæg: 377
Tilmeldt: 27. dec 2014, 19:43
Geografisk sted: 4060 Kr. Såby

Re: Små fibre i øl, måske fra humlesokker?

Indlæg af kbh36 »

Du behøver ikke køle sukkerlagen, bare direkte i den saniterede flaskespand, tap øllet oven i, og giv den forsigtigt et par omgange med en steril brygske så det bliver blandet ordentligt.
/Klaus
Cenosillicaphobia is the fear of an empty beer glass. Jeg har ikke et alkoholproblem, jeg har en hobby.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"