Lager ved stuetemp?

Besvar
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Lager ved stuetemp?

Indlæg af Anped »

Hej med Jer,


Nu så jeg den anden dag, at der var lidt bekymringer omkring faldende besøgstal her på siden - så jeg må vist hellere melde mig ind i kampen igen, efter en længere pause :-)

Jeg har efterhånden et par bryg på samvittigheden, og er egentlig ret godt tilfreds. Men som så mange andre, så er jeg begrænset til ales, da jeg ikke lige har grej til at holde øllet koldt i gærspanden.

Men den gode Marshall fra Brulosophy har forfattet dette skriv, som giver mig håb:
http://brulosophy.com/2015/06/22/fermen ... t-results/

Er der nogle herinde, der har forsøgt sig med lignende eksperimenter? Eventuelt med en anden gær? Måske en Kölsch eller Mangrove Jack's M54...

Nu er temperaturen ikke lige til det pt, men det skal ikke forhindre mig i at planlægge et bryg, som kræver lidt lavere temperaturer :-)

Vh
/Anders
cyberzed
Indlæg: 16
Tilmeldt: 8. jan 2018, 17:54

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af cyberzed »

Jeg tappede min anden øl på flaske igår efter den havde stået ved ca. 21 grader i 3 uger med W34/70 og det tegner godt så stuetemperatur er ikke håbløst :) Min første øl var på en S-04, og den stod ved så vidt jeg lige husker også omkring de 20 grader, den blev testet i 8000bryg og der var ikke nogle grimme kommentare omkring den.

Det er ikke umuligt men det er i min øjne lidt bøvlet da jeg forsøger at holde temperaturen i en flamingotønde ved hjælp af daglig udskiftning af køleelementer...det giver udsving i rumtemperaturen i tønden men ikke sååå voldsomt igen i øllet. Den umiddelbart værste del af processen er de første 24 timer efter tilsætning af gæren da temperaturen hopper lidt mere end man kan styre med hård hånd på den måde.
kbaggen
Indlæg: 448
Tilmeldt: 9. nov 2007, 21:09

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af kbaggen »

Hvis man ikke har køleskab, så vil jeg nok lige vente et par uger med Kølch, Steam beer eller larger@18´C.......men man kan komme langt med et koldt bryggers gulv, lidt is, Sved-trick(våd tynd stof på gærspand)!

Men ellers, prøv lige at chekke jers temp øvest i køleskab(tættest på dør) og evt stil køleskabet på høj temp. de første dage, vil tro at i kan holde gærspand på en 9-10-11`C på den måde.......samt vælg en lager gær der kan kalre 8-9 grader! Evt. isolere gærspand med aviser for der skal ikke meget gær-varme til at snige den op fra de 9´C de fleste køleskabe har som max. indstilling!

Så evt. bryg en lille postion 10L som kan stå i køleksabet de første 4-5-7 dage (dvs. 50-75% færdiggæret) og gæres færdig ved 18-20´C på bryggers gulvet!
KBN

http://www.iblopper.bubble-logger.com" onclick="window.open(this.href);return false;
"iBLOPPER – iot Fermentation Logger! An activity and fermentation logger´s to attach to your airlock. Build your self. Free to use"
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af søreno »

Jeg har gæret 34/70 ved stuetemperatur nogle gange efterhånden for at prøve, om brulosophy havde ret. Jeg har fået fine rene gæringer uden bismag. Jeg har gæret ved 17-18 grader.
Vh Søren

Sendt fra min ONEPLUS A3003 med Tapatalk
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af Anped »

Tak for svarene!

Det lader til at det kan lade sig gøre! Det er altid rart at få bekræftet sådan noget fra anden side :-)

Selv om vejret ikke er til det lige nu, kommer der en lager på to-do listen, til når engang temperaturen falder en smule. I mellemtiden må min saison stå og nyde varmen i gærspanden :-)

Vh
Anders
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af Benjamin »

Jeg har brygget mange og gode kölsh ved stuetemp?
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har lavet forsøget med at gære S-23 hvor den ene spand kom i køleskabet ved 10-12° og den anden blev sat på gulvet ved rumtemperatur ca 20°. Begge blev gode, den der gærede varmest blev mest som om den var gæret med S-04 men smagte godt. Begge er for længst drukket.
I øjeblikket brygger jeg en øl med S-189, også en lagergær, den har gæret ved rumtemperatur 20-23° og står nu og venter på tapning om en uges tid. Den smager meget fint og rent, tilsyneladende ingen eller meget få estere.
keep it simple !
Anped
Indlæg: 53
Tilmeldt: 1. dec 2015, 10:52
Geografisk sted: 5683 Haarby

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af Anped »

Der er tilsyneladende noget om snakken... og det ser ud til at det er meget afhængig af gærstammen... hvilket vel egentlig også var forventet. Der er vel en grund til at man har gæret ved 10-12C i århundreder.

Jeg må google mig lidt frem og finde et par stykker som hælder til én gærstamme, og så eller give det et skud selv ;-)

Endnu engang tak for input :-)

/Anders


Sent from my iPhone using Tapatalk
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Lager ved stuetemp?

Indlæg af Borg »

Anped skrev:Der er tilsyneladende noget om snakken... og det ser ud til at det er meget afhængig af gærstammen... hvilket vel egentlig også var forventet. Der er vel en grund til at man har gæret ved 10-12C i århundreder.

Jeg må google mig lidt frem og finde et par stykker som hælder til én gærstamme, og så eller give det et skud selv ;-)

Endnu engang tak for input :-)

/Anders


Sent from my iPhone using Tapatalk
Man kan lade gær arbejde ved den temperatur man har lyst til. Det er op til bryggeren (som med alt andet).
Men lad være med at tro, at du får den samme øl ud af det, hvis du den ene gang gærer ved 10 grader og den anden gang ved 20 grader.

Ja, der er en grund til, at man lader lager-gær arbejde ved 8-12 grader. Det er fordi man ønsker den reneste, sprødeste smag. Og den får man ikke ved stuetemperatur.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"