Smag i håndbryg

Besvar
stefankoust
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. jun 2018, 21:58

Smag i håndbryg

Indlæg af stefankoust »

Hej gæve håndbryggere.

Jeg skal igang efter flere års venten... mit første spørgsmål går på, hvornår/hvordan man tilsætter kryderier? Hvis nu jeg vil have min øl til at have toner af lakrids, hvornår tilføjer jeg så lakridsrod eksempelvis??

Tak for hjælpen...
Brugeravatar
ThomasM
Indlæg: 200
Tilmeldt: 5. feb 2014, 19:09
Geografisk sted: Nordjylland, ulsted

Re: Smag i håndbryg

Indlæg af ThomasM »

De øl jeg har brugt lakridsrod i har det være i de sidste 10 min af kogning.
/Thomas
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Smag i håndbryg

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har prøvet at koge knust lakridsrod sammen med humlen i en time, jeg har prøvet at blande det i malten og så have det med under mæskningen, 1-1½ time og jeg har overhældt knust lakridsroden med kogende vand og så ladet teen stå og trække et døgns tid i køleskabet før det blev hældt i øllet som så blev flasket.
Har ikke bemærket nogen forskel på de 3 måder. Jeg bruger 60gram knust lakridsrod til 25 ltr øl.
keep it simple !
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Smag i håndbryg

Indlæg af JAFU »

Det er vist en tommelfingerregel, at de fleste krydderier koger med de sidste 10 minutter af humlekogningen.
Jeg har ikke selv erfaring med kortere eller længere kogetid for krydderier, men har benyttet 10 minutter, da det var det, der blev benyttet i rigtig mange andre opskrifter set i BeerCalc og lignende steder.
Med hensyn til lakridssmag så har jeg benyttet engelsk lakrids. Det kogte med i 20 minutter, men det var kun for at få det hele opløst, at det fik længere kogetid. Det kneb nemlig, selv om jeg havde skåret det i små stykker. 1 gr engelsk lakrids pr. liter gav en god lakridssmag i en sort og røget øl. Jeg forestiller mig, at den halve mængde stadig sagtens vil kunne smages i øllet.
BSL
Indlæg: 39
Tilmeldt: 17. nov 2017, 18:51

Re: Smag i håndbryg

Indlæg af BSL »

Jeg har også brugt engelsk lakrids med tilsætning på et eller andet tidspunkt under kogningen.

Det har virket fint for mig først at opløse det i lidt varmt vand for at undgå at stykkerne lægger sig på varmelegemet i bunden af gryden.

Sendt fra min SM-A320FL med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"