tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fustager

Besvar
mrbanjo
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. okt 2012, 21:40
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fustager

Indlæg af mrbanjo »

Jeg har brygget 2 øl før sommerferien, som er på cornelius fustager og sådan set færdige. Nu har jeg smagt på dem, smagen er fin, men jeg kunne godt tænke mig at justere lidt på smagen. I den ene vil jeg gerne øge humlesmagen og i den anden vil jeg gerne tilføje en smag af hyldeblomst. Jeg er opmærksom på, at jeg nok reducerer holdbarheden af øllene, når jeg åbner op og tilsætter smag, men det meste bliver nok drukket til en fest på lørdag. Af samme grund har jeg lavet noget humleekstrakt af humleblade og stuetempareret vand, som har trukket et døgn nu. Jeg er dog lidt bekymret for om jeg ødelægger hele øllen og spørger lige til jeres bedste råd. Er det en farbar vej, eller en dårlig ide.
Fadene har sikkerhedsventil, så jeg kan fjerne den luft over øllen, som kommer ind.
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fust

Indlæg af søreno »

Mht hyldeblomst har jeg en gang for mange år siden brugt hyldesaftevand. Det kan man godt, men det indeholder jo sukker, så der vil du få en ny gæring. Måske kan du lave et afkog og tilsætte.

Mht humle ville jeg tørhumle direkte i fustagen. Put humle i en humlesok og sænk det ned i fustagen. Hvis du hænger det i en tyndt tråd, kan du hive det op, når smagen er stærk nok.
Du introducerer ilt til øllen, når du gør det, men hvis den bliver drukket hurtigt, går det nok.
Husk at decinficere humlesok og snor. Humlen skal du ikke gøre noget ved.

VH
Søren
mrbanjo
Indlæg: 28
Tilmeldt: 27. okt 2012, 21:40
Geografisk sted: Frederiksberg
Kontakt:

Re: tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fust

Indlæg af mrbanjo »

søreno skrev:Mht hyldeblomst har jeg en gang for mange år siden brugt hyldesaftevand. Det kan man godt, men det indeholder jo sukker, så der vil du få en ny gæring. Måske kan du lave et afkog og tilsætte.

Mht humle ville jeg tørhumle direkte i fustagen. Put humle i en humlesok og sænk det ned i fustagen. Hvis du hænger det i en tyndt tråd, kan du hive det op, når smagen er stærk nok.
Du introducerer ilt til øllen, når du gør det, men hvis den bliver drukket hurtigt, går det nok.
Husk at decinficere humlesok og snor. Humlen skal du ikke gøre noget ved.

VH
Søren
Tak for input, er ekstrakt så en dårlig ide? Men vil det betyde noget, hvis jeg tilsætter saften fx dagen før det skal drikkes? Jeg er lidt bekymret for om humlen forurener øllen, normalt har jeg tørhumlet i gæringstanken, hvor der jo så er rigeligt med gærkultur til at bekæmpe forureningen fra humlen
søreno
Indlæg: 1705
Tilmeldt: 13. nov 2010, 14:18
Geografisk sted: Thisted

Re: tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fust

Indlæg af søreno »

Jeg ved ikke, om det dur med humleekstrakt. Jeg har engang smagt vand kogt med humle. Det smagte vildt ringe, men hvis dit ekstrakt smager godt, er der jo ingen problemer (det ser selvfølgelig svært at vurdere, når det er ret bittert, men prøv dig frem med et glas, hvor du tilsætter ekstrakt med pipette).
Tørhumle forurener ikke. Humlen er antibakteriel. Og hvis du skulle komme til at inficere den, går det også, hvis det skal drikkes hurtigt.
VH
Søren
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fust

Indlæg af fjorgensen »

Jeg har et par gange kogt humle i lidt vand for så et hælde det i fustagen når det var afkølet. Det virkede fint men det er nok mest bitterhed man får ud af det. Ellers så er det jo muligt at komme humle i en sok og dumpe i fustagen.
keep it simple !
barslo
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22. jan 2018, 17:50

Re: tilsætning af humleekstrakt og andre smagsstoffer i fust

Indlæg af barslo »

Du kan lave en humle te. Kogt vand som du lader afkøle til 80 grader. Tilsætter humle og lader det afkøle til stuetemperatur. (ikke I køleskab) når humle teen er afkølet tilsætter du den til fustagen gennem en si. (jeg bruger en kande til tryk kaffe)

Sendt fra min SM-T813 med Tapatalk
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"