danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Besvar
jvels
Indlæg: 18
Tilmeldt: 3. maj 2006, 21:25
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Indlæg af jvels »

Hej

Jeg har fået mig en Danbrygger 43 og har brygget på den første gang.

Vedhæftet er opskriftet som jeg har brygget. jeg har brugt den Danbrygger 43 profil som findes i Beersmidt 3, hvor jeg dog har ændre dead space fra 9.xx til 0 L (ud fra hvad jeg læste i en anden tråd.)

Jeg opnår dog kun OG på 1.064 og ikke de 1.081 som opskriften forskriver.

Umiddelbart så har jeg vist ca. 1-1½ liter mere i fermentasaurus (det gør det selvf. tyndere, hvordan kan jeg regne hvor meget det påvirker?).

Jeg har en ældre valse med faste afstand mellem rullerne:
Billede
Billede

Jeg har den mistænkt for at den ikke smadre malten nok, eller? (Jeg gætter på hvis der er for mange ikke knækkede kerne så har det en voldsom indvirkning på resultatet)
Billede
Billede

Nolge forslag hvor jeg kan jagte det manglende sukker?

/Jesper
Vedhæftede filer
opskrift.pdf
(444.54 KiB) Downloadet 385 gange
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Indlæg af HumleVæbneren »

Bruger du kun pumpen med mæskeplade eller rører du rundt i det?

Jeg har også temmelig elendig effektivitet hvis jeg kun bruger pumpe/mæskeplade. Det hjalp gevaldigt da jeg skippede mæskepladen og begyndte at røre i det.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
jvels
Indlæg: 18
Tilmeldt: 3. maj 2006, 21:25
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Re: danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Indlæg af jvels »

HumleVæbneren skrev:Bruger du kun pumpen med mæskeplade eller rører du rundt i det?

Jeg har også temmelig elendig effektivitet hvis jeg kun bruger pumpe/mæskeplade. Det hjalp gevaldigt da jeg skippede mæskepladen og begyndte at røre i det.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Hej

Jeg brugte mæske pladen + pumpe.

Dvs med fordel kan man lave en mæske ring som bliver sat på tuden, og køre ned i en ring med en masse huller i? Så er der også er mulighed for at røre i gamet.

Skal der så ikke et filter på overløbet eller er det bare blænde den af?

/Jesper
HumleVæbneren
Indlæg: 82
Tilmeldt: 1. jul 2018, 19:39

Re: danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Indlæg af HumleVæbneren »

jvels skrev:
HumleVæbneren skrev:Bruger du kun pumpen med mæskeplade eller rører du rundt i det?

Jeg har også temmelig elendig effektivitet hvis jeg kun bruger pumpe/mæskeplade. Det hjalp gevaldigt da jeg skippede mæskepladen og begyndte at røre i det.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
Hej

Jeg brugte mæske pladen + pumpe.

Dvs med fordel kan man lave en mæske ring som bliver sat på tuden, og køre ned i en ring med en masse huller i? Så er der også er mulighed for at røre i gamet.

Skal der så ikke et filter på overløbet eller er det bare blænde den af?

/Jesper
Jeg har bare lavet røret lidt længere end ellers ville (bruger stort set alle stykkerne) så der ikke ryger korn ned, men man kunne nok sagtens blænde det af hvis man ville. Det fungere fint for mig, jeg rammer efter et par bryg 70-75% hvilket jeg synes er ganske godt.

Sent from my BLA-L29 using Tapatalk
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Indlæg af fjorgensen »

Ud fra billedet af malten, så er den kværnet alt for groft. Malten skal kværnes så groft som muligt, men der må ikke være hele kerner, eller ihvertfald kun meget få ubrudte kerner tilbage. Hele kerner kan ikke udnyttes og er blot spild.

Lav en jodprøve før du stopper mæskningen, nogen gange er en times mæskning for lidt til at få udvundet alt sukkeret fra malten.

Hold øje med vægtfylden af den urt du får ud under sparging og bliv ved med at sparge til du kommer ned på 1015-20 Oeschle. Du kan så være nødt til at koge længere tid for at fordampe noget af vandet, men derved opkoncentrerer du gravity i urten.
keep it simple !
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: danbrygger 43 - får ikke nok sukker

Indlæg af Gerner »

Hej
Der ligger en anden tråd med erfaringer med danbrygger 43, brewster beacon og hvad den maskine nu hedder fra den pågældende importør. Der er der en bunke tips tricks og erfaringer.
Mvh Henrik
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"