Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Besvar
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af grøntoft »

I har højst sandsynligt ikke fået blandet sukkervandet ordentligt op i øllet.

2 ting som jeg kan identificere fra mine egne oplevelser:

1: I har blandet sukkeret op i for lidt vand. Sukkeret er blevet så stærk en sirup at øllet og sukkervandet har delt sig i 2 faser, på grund af den store forskel i densitet

2: I har flyttet øllet med en hævert, hvilket ikke har givet nok "omrøring" i øllet til at det har kunnet blande sig med sukkervandet.

Jeg er begyndt at bruge en halv liter - minimum - til at opløse sukkeret i. Og så omrører jeg øllet og lader det stå nogle minutter for at sukkeret kan få lejlighed til at fordele sig i øllet.
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af grøntoft »

Jeg ville lade dem stå noget tid og se hvordan de udvikler sig. Bliver de noget flade, ja så kan du jo hælde lidt sukker på igen.

Hvis du ved hvilke flasker I har fyldt sidst, så kan du jo holde øje med dem, de er sikkert enten fine eller overkarboneret.

De flasker I så finder ud af har fået for lidt kan I jo så fylde lidt sukkervand på. Beregn hvor meget sukker, opmål en bestemt mængde vand så i har en kendt volumen på sukkervandet, divider det ud på antal flasker og brug en desinficeret sprøjte til at fylde sukkervandet på flaskerne. Det vil jeg mene er bedre end at skulle hælde alt øllet ud i et kar og så starte forfra. Risikoen for infektion bliver større jo mere I håndterer øllet.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af inzide »

Den fejl fik jeg også lavet med et af mine første bryg. Og det skyldes, at opskriften beskrev den proces præcist, som du udførte den. Resultatet var over- og underkarboneret øl :-(

Siden er jeg begyndt at fordele sukkervandet bedre, bl.a. med en desinficeret stål-ske og meget forsigtige omrøringer (så lidt iltning som overhovedet muligt). Og det giver jo god mening, for når man blander saftevand, sørger man jo også for en ordentlig fordeling af den tungere, sukkerholdige saft i forhold til vandet.
damogen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. aug 2018, 21:02

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af damogen »

Jeg har læst at man bare kan putte en sukkerknald eller to i hver flaske. Er der nogen der har erfaring med det, eller bruger i alle sammen enn sukkeropløsning?
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af JAFU »

Jeg bruger udelukkende sukkervand.
Jeg regnede på det med sukkermængden i hver enkelt flaske, og lige meget hvor meget jeg vendte og drejede regnestykket, kunne jeg aldrig få det til at gå op med det som en sukkerknald vejede.
Det blev altid noget med 1,5 eller 1,75 sukkerknald pr. flaske, og det vurderede jeg ville være for upraktisk at arbejde med.
Er der nogen der har løst det problem, hører jeg dog gerne om det :-)
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af Flyball »

JAFU skrev:Jeg bruger udelukkende sukkervand.
Jeg regnede på det med sukkermængden i hver enkelt flaske, og lige meget hvor meget jeg vendte og drejede regnestykket, kunne jeg aldrig få det til at gå op med det som en sukkerknald vejede.
Det blev altid noget med 1,5 eller 1,75 sukkerknald pr. flaske, og det vurderede jeg ville være for upraktisk at arbejde med.
Er der nogen der har løst det problem, hører jeg dog gerne om det :-)
Lærer at leve med det, det er stadigvæk god øl, om det er een eller to sukkerknalder, og meget nemmere :)
TB
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af JAFU »

Ja - det kan være man bare skal tage ja-hatten på og vælge den nemme løsning :-)
Endelig må de der sukkerknalder vel også findes i både små og store størrelser, så man alligevel rammer rimeligt indenfor skiven ved at kombinere forskellige størrelser.

Bruger du tang/pincet eller gummihandsker, når du håndterer sukkerknalderne?
jkjen
Indlæg: 150
Tilmeldt: 22. mar 2009, 11:25
Geografisk sted: Hinnerup

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af jkjen »

Når jeg en sjælden gang karbonerer på flaske, så tillader jeg mig selv den luksus at anvende karboneringsdrops fra fx Munton eller andre tilsvarende. Det er mega nemt, 1 stk. pr. 2,5 dl. Jeg bruger normalt ½ liters flasker, så det er to i hver.

Resultatet er ensartet karbonering i hver flaske. Man kan sikkert variere antallet alt afhængigt af ønsket CO2 volumen, men ovenstående giver en tilpas karbonering til de fleste stilarter efter min mening.
damogen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. aug 2018, 21:02

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af damogen »

Jeg har fået købt mig nogle mini sukkerknalder på 2g pr stk, så doseringen burde være nem nok. Mener det var i Menu jeg fandt dem
Husum
Indlæg: 11
Tilmeldt: 3. aug 2018, 04:50
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Kontakt:

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af Husum »

Jeg har opdaget at man kan få sukkersticks (papirrør med sukker i) på 3 & 3,5 gram.
Dem vil jeg helt sikkert benytte næste gang jeg skal fylde flasker.
Husum

Kegerator m/2 haner
Brewster Beacon
Fermentasaurus M/trykkit
Øloplukker
damogen
Indlæg: 20
Tilmeldt: 19. aug 2018, 21:02

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af damogen »

Personligt er jeg ikke nervøs for infektion fra sukker. Rent sukker er faktisk rigtig dårligt for bakterier at leve på. Det er også derfor sukker som regel ikke bliver dårligt.
Og hvis der så endelig skulle komme en enkelt bakterie eller to ned i brygget... Så er der jo ikke noget at leve af. Den er jo brygget færdig til den tid.

Jeg siger ikke at der er 0 risiko, men jeg tror den er ret lille.
Husum
Indlæg: 11
Tilmeldt: 3. aug 2018, 04:50
Geografisk sted: 8860 Ulstrup
Kontakt:

Re: Karbonering - sukkeropløsning i bunden

Indlæg af Husum »

Madklaveret skrev:
Husum skrev:Jeg har opdaget at man kan få sukkersticks (papirrør med sukker i) på 3 & 3,5 gram.
Dem vil jeg helt sikkert benytte næste gang jeg skal fylde flasker.
Hvor har du set dem? Det lyder enkelt. Men alt den snak om sukkerknalder og sticks får mig alligevel til at tænke - hvad med hygiejnen? Når man koger sukkervand er alle bakterier vel dræbt

Sendt fra min HUAWEI VNS-L31 med Tapatalk
https://www.ctiparty.dk/alt-til-festen- ... NIQAvD_BwE" onclick="window.open(this.href);return false;

Ellers blot Google "Sukkersticks"
Husum

Kegerator m/2 haner
Brewster Beacon
Fermentasaurus M/trykkit
Øloplukker
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"