Lugt ved brygning?

Besvar
KSHolgersen
Indlæg: 1
Tilmeldt: 4. okt 2018, 10:59

Lugt ved brygning?

Indlæg af KSHolgersen »

Hej med jer.

Jeg vil meget gerne igang med og brygge, og er kommet frem til at jeg skal have mig en Beacon Brewster, nu står jeg kun over for en udfordring.... Min kone.

Vi bor i lejlighed, og jeg har ikke mulighed for at brygge i en garage eller lign.

Så her er mit spørgsmål, er der mange "lugtgener" når du brygger / bagefter under gæringen i dunke?

Dette er den helt store bekymring for min kone, så jeg tænkte at i kloge folk kunne hjælpe en der er helt grøn på området.

Mvh

Kim
Brugeravatar
Thorup
Indlæg: 51
Tilmeldt: 30. maj 2017, 20:20
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af Thorup »

Hej kim
Du bevæger dig nu ind på en hobby med en masse spændende oplevelser og udfordringer . Med hensyn til selve brygningen/fermeteringen og de dejlige dufte der fremkommer er det svært at beskrive, men skal opleves.
Det er også væsentlig hvordan boligen hvor der brygges ventilleres.
Derfor vil jeg anbefale at du opsøger folk her forummet som brygger med tilsvarende anlæg og evt. Deltager i en brygdag for selv at vurderer omfanget.
Fordelen med de dufte som håndbrygnings hobbyen giver er efter min mening at de ikke bliver hængende, men er nemme at udlufte.
Så velkommen til en spændende hobby.
Mvh Christian

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk
Mvh. Christian Thorup
jandk
Indlæg: 155
Tilmeldt: 4. jan 2018, 19:51
Geografisk sted: 7100 Vejle

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af jandk »

Hej Kim,

Ikke for at forskrække dig, men min kone har samme problem.

Jeg syntes jo at duften er helt fantastisk når man brygger, men min kone er ikke af samme opfattelse.
Det lugter lidt som at bage rugbrød, men min kone syntes at det er en kvalm lugt.
Det er endnu værre under gæring, der bryder jeg mig heller ikke om duften.

Så jeg blev henvist til garagen med både brygning og gæring :-).
Kun flasket øl må komme ind i huset ;-).

Mvh, Jan
Truntebryg
Indlæg: 5319
Tilmeldt: 15. nov 2008, 09:30

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af Truntebryg »

Tror det største problem er under kogning - der kommer MEGET damp ud i køkkenet. Det skal du tænke over !!

Hvis det er lejlighed af nyere dato, så er der altid lidt træk i udsugningen - før en slange op i udsugningen fra gærrøret - så er det problem løst ☺
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af JAFU »

Min kone var også skeptisk i starten.
Nu synes hun heldigvis, at det lugter godt af øllebrød, og at det vækker minder om barndommen, hvor hun jævnligt fik netop øllebrød.
Selve gæringen lugter ikke særlig meget. Enkelte gærtyper kan dog godt lugte lidt fimset de første dage, hvor gæringen går stærkt. Det er blevet bemærket en enkelt gang, men det lykkedes mig heldigvis hurtigt at få samtalen drejet i en anden retning.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af Knet »

Jeg brygger ude, men synes om duften. Som andres hustruer synes min ikke om duften. Det kan du klare ved at dele brygdagen i to. Forbered dig om aftenen. Klargør vand, vals malt, saml udstyr. Og på brygdagen sender du fruen på shopping...

Gæring af ales lugter jeg ikke meget til. Hos mig står de så også i lukket skab forbeholdt gæring. Jeg er dog i gang med min første lager og det vil jeg nok ikke anbefale. Der er en umiskendelig lugt af svovl/æg undervejs. Det hører dog op. Og smagen er fin. Men lugten af det ville nok ikke gå....
inzide
Indlæg: 73
Tilmeldt: 18. feb 2016, 13:10

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af inzide »

Sørg for at stå under en emhætte under urtkogning - hvis der ellers er plads i højden. Som andre skriver, så får du fugt overalt, hvis du ikke sørger for en eller anden form for udsugning.

Med hensyn til duften: jeg er personligt vild med den! Også under gæringen. Man kan jo lige lave gennemtræk et par gange i døgnet i det lokale, hvor gæringen foregår.

God fornøjelse! Og så kunne du jo lægge ud med at brygge en "wife pleaser" - f.eks. en wit. Det virker for mig :)
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 11:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af fjorgensen »

Jeg synes det er unødvendige bekymringer. Brygningen lugter ikke mere end når du laver mad og duftene fra gæringsbeholderen skal du have næsen ned til gærrøret for at lugte.
keep it simple !
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af grøntoft »

Hæld vodka i gærlåsen, så dufter det fantastisk.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Brugeravatar
Brian_Ottens
Indlæg: 14
Tilmeldt: 3. jan 2018, 19:54
Geografisk sted: 5500 Middelfart

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af Brian_Ottens »

Jeg bryggede tidligere i vores køkken, der er blevet bortvist fra af både kone og børnene. De synes at den der “kvalmende lugt” slet ikke kunne være godt for noget som helst. Heldigvis har vi en kælder og her sidder vi så og brygger med vinduet åbnet og døre lukkede. Skål


Sent from my iPad using Tapatalk Pro
bellabryg
Indlæg: 207
Tilmeldt: 23. okt 2011, 16:00
Geografisk sted: København

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af bellabryg »

Jeg har brygget i lejlighed i mange år. Så længe vinduet er åbent, så er det ikke de store problem. Det dufter som sagt ganske udmærket, og jeg har aldrig haft problemer med, kraftig luft ifm. gæring :)
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Lugt ved brygning?

Indlæg af Gerner »

Jeg bryggede også i et lille køkken i vores lejlighed. Det kræver lidt planlægning, da det let tager 5-6 timer inkl. rengøring og oprydning.

Fruen syntes mæskningen lugter som babymad og urt kogningen lidt som kogt kål. Jeg luftede altid ud.

i alt syntes jeg ikke at det er så slemt. Men det hjælper at have lidt goodwill på kontoen.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"