Induktionsplade

Besvar
Sillesfar
Indlæg: 29
Tilmeldt: 16. dec 2014, 19:25

Induktionsplade

Indlæg af Sillesfar »

Hej med jer

Jeg overvejer at anskaffe mig en induktionsplade på 3500 w

Er der nogen herinde der har erfaringer med sådan en fætter ?
Vedhæftede filer
38F7C58E-0C2C-4EFA-9889-C3DBBB7B03B6.png
frank jørgensen
Indlæg: 208
Tilmeldt: 10. mar 2013, 12:29
Geografisk sted: idestrup

Re: Induktionsplade

Indlæg af frank jørgensen »

Er den ikke til 400v med de 3500watt?
Brugeravatar
Borg
Indlæg: 4741
Tilmeldt: 28. dec 2009, 17:46
Geografisk sted: Herning

Re: Induktionsplade

Indlæg af Borg »

Det kræver en 15A sikring for at kunne levere 3.500W ved 230V.
Det har de måske i udlandet, men ikke i Danmark.
Hilsen Erik Borg
http://www.borgsbryghus.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.facebook.com/BorgsBryghus/" onclick="window.open(this.href);return false;
Flyball
Indlæg: 66
Tilmeldt: 8. mar 2018, 08:03
Geografisk sted: 4690

Re: Induktionsplade

Indlæg af Flyball »

Borg skrev:Det kræver en 15A sikring for at kunne levere 3.500W ved 230V.
Det har de måske i udlandet, men ikke i Danmark.
400V ?
TB
frank jørgensen
Indlæg: 208
Tilmeldt: 10. mar 2013, 12:29
Geografisk sted: idestrup

Re: Induktionsplade

Indlæg af frank jørgensen »

10 ampere=2300 watt, 13 ampere = 2990 watt, 3500 watt tænker jeg er til 400 volt/16 ampere
Moesmand
Indlæg: 91
Tilmeldt: 9. aug 2016, 22:47
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Re: Induktionsplade

Indlæg af Moesmand »

kære alle.

Jeg har selv haft kig på en lignende induktionsplade til en 50 liters gryde og vil gerne høre mere om dens egenskaber. Men synes selv, at induktion er en god ting ved kogning af urt...... Så kan jeg mæske i en anden gryde....

En strøm på 16 ampere kræver en leder på 2,5 kvadratmm og i en normal eksisterende husstandsinstallation er det kun tilfældet ved kraftinstallation, altså 400 volt.

Jeg er, som Borg , ved at bygge et lille bryggeri og der har jeg 3 stk CEE-stik siddende ved siden af hinanden. De bliver fødet af 5 x 2,5 kvadratmm, hvor hver kontakt har sin fase. Og et rundt blåt CEE-stik må belastes med 16 A.... De runde blå stik anvendes meget ved campingvogne og på byggepladser.

Så hvis man ønsker sig 16 A er tricket altså at få en elektriker til at lave en CEE-kontakt ved siden af en 400 volts kontakt og det er en lille operation.Måske godt en tusse, men det er en beskeden udgift til vores hobby..... :-)

Mvh.

Henrik
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Induktionsplade

Indlæg af Knet »

Hvis jeg var dig ville jeg købe den på 3500. Du kan mig bekendt regulere i små intervaller. Så kan du bare stoppe ved den belastning dine ledninger og sikring kan klare. Så er du garderet til hvis du får 400 volt.

Er ikke elektriker men mig bekendt må man i dag køre 13 ampere på de gamle 10 AMP sockets. Hvis de kan gå i. Og fællers skal der en ny slæde i. På 1,5 kvadrat kan der så trækkes lige under 3000 watt.

Jeg har selv længe luret på den manuelle udgave (af Hendi). Årsag: så kan jeg slutte en pidkontrol til og vide, at den ved aktivering starter på samme styrke. Det gør de digitale mig bekendt ikke. De skal tændes hvergang og så er noget af fidusen røget, med mindre det kun er til at koge.

Der er masser af information om Hendi (den ligner unægtelig en Hendi, men så lige det var et andet mærke) på de tyske fora. Hendi har også en lillebror hvad watt angår, hvis du er bange for at smelte installationen.

Vh Kenneth.
Brugeravatar
k.larsen
Indlæg: 710
Tilmeldt: 29. sep 2008, 19:47
Geografisk sted: nr.snede

Re: Induktionsplade

Indlæg af k.larsen »

Jeg har sådan en til at varme/koge vand. Den er ret effektiv og fin at arbejde med.
Man kan selv indstille hvor mange watt den skal køre med, og også hvilken temperatur den skal varme op til mm. Det er god kvalitet.
HumlepraXis - håndbryg i praksis - http://www.humlepraxis.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.facebook.com/humlepraxis?ref=hl" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
krogsager
Indlæg: 280
Tilmeldt: 7. dec 2005, 12:27
Geografisk sted: 8960, Randers SØ

Re: Induktionsplade

Indlæg af krogsager »

Man kan godt lave 230V/16A “på dansk” 2,5 kvadrat ledninger og (f.eks.) et CEE udtag der er godkendt til 16A


Sent from my iPhone using Tapatalk
morfmir
Indlæg: 676
Tilmeldt: 16. dec 2008, 22:55
Geografisk sted: Mørkøv

Re: Induktionsplade

Indlæg af morfmir »

k.larsen skrev:Jeg har sådan en til at varme/koge vand. Den er ret effektiv og fin at arbejde med.
Man kan selv indstille hvor mange watt den skal køre med, og også hvilken temperatur den skal varme op til mm. Det er god kvalitet.
Hvilken størrelse gryde har du på den? Og hvor hurtig er den til at få den i kog?

/Thomas
---
Imod tåber kæmper selv guder forgæves
Gerner
Indlæg: 88
Tilmeldt: 26. nov 2015, 12:02

Re: Induktionsplade

Indlæg af Gerner »

Hej Drenge og piger..

Der er kommet store ændringer iht. elektriske installationer

1. Vi er ved at forlade vores lovbaserede system og er på vej over på en DS/HD norm, som jeg bliver ved med at glemme nummeret på..

2. Det er tilladt at lave 1. fasede installationer op til 16A, så ingen ko på isen der

3. Almindelige FUGA stikkontakter, u afbryder, er blevet ændret lidt, så de nu må forsikres med 16A (set står trykt på stikkontakten, hvilke forsikring det må have)

4. Strømværdi af et kabel er afhængig af følgende: leder materiale, leder tværsnit, kablets isolerings materiale, oplægnings metode, antal kredse der ligger samlet og omgivelses temperaturen.

Når man koger det lidt sammen kan kan faktisk godt med en almindelig stikkontakt med et 1.5mm2 kabel med en isolering der er godkendt til 90 grader (hvilket er næsten alt kabel, måske minus harald skrald kabel) lave en 16A stikkontakt helt lovligt, såfremt man har en autorisation.

Sikringer og automat sikringer udkobler/smelter heller ikke fordi de bliver over belastet med 10-20% i en periode.

Men hvis man som Henrik har et 400V CEE stik, hvorfor ikke bare monterer et rødt CEE stik på ledningen.. stikket koster en tyver i harald skrald, eller en splitter til CEE stik. Den koster 278 kr. Det får du ingen elektriker ud for, ej heller sort.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"