9 liter æblemost til brygning

Besvar
NHB
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. aug 2018, 09:22

9 liter æblemost til brygning

Indlæg af NHB »

Hej i garvede ølbrygger

Jeg er forholdsvis ny, med få bryg på bagen og jeg søger nu lidt inspiration fra jer af.

Jeg er kommet i besiddelse af 9 liter æblemost fra BiB (Føtex tilbud) og har nu fået den idé at brygge noget med det.

Har i nogle gode idéer hvad man kan lave af det? Jeg har selv leget med tanken om noget øl med æble smag, ala. Schiøtz Bohemian Pils elle måske noget cider (Har lige lavet ingefærøl og spændt på resultatet)

Har i nogen erfaring eller nogen god idé hvad man kan prøve?

Mvh,

Niller
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: 9 liter æblemost til brygning

Indlæg af JAFU »

Hej Niller

Jeg er ikke garvet, men jeg har et par bryg med tilsætning af frugt og lignende smagsgivere på bagen. Dog ikke noget med æble.
De ni literæblemost du har, tror jeg vil række langt, hvis det skal kombineres med øl.
Min erfaring indtil videre er, at man skal dosere varsomt. Jeg lavede 14 liter hvedeøl med tilsætning af 1 liter grapefrugtjuice. Ideen var god, men mængde viste sig at være lige på grænsen af at være for meget. Jeg har også haft blandet 300 gr honning i 12 liter IPA, og det blev ikke godt. Fejlen her var nok primært at honningen havde en udtalt blomsteragtig smag, og det fungerede bare ikke sammen med humlen.
Henover efteråret var der vist et par tråde om netop cider på forummet her. Hvis du bruger søgefunktionen dukker de sikkert op.

mvh Jakob
fjorgensen
Indlæg: 915
Tilmeldt: 2. apr 2014, 12:57
Geografisk sted: 7451 Sunds

Re: 9 liter æblemost til brygning

Indlæg af fjorgensen »

Bryg noget Cider i stedet for at ødelægge dit øl med det. Eller skaf noget blommesaft eller blommer og bryg en vin af de to ting sammen.
Det skinner sikkert igennem, at jeg absolut ikke er tilhænger af frugtøl. Jeg har prøvet at tilsætte forskellig frugtsaft til øl, men aldrig med et bare nogenlunde fornuftigt resultat :-)
keep it simple !
NHB
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. aug 2018, 09:22

Re: 9 liter æblemost til brygning

Indlæg af NHB »

Tak for jeres inpput.

Tror jeg har bestemt mig for at lave cider med lidt honning i.

Jeg har ikke opgivet at lave noget øl med æble i, men det bliver bare ikke i denne omgang.

\Niller
Brugeravatar
Thor
Indlæg: 271
Tilmeldt: 7. nov 2010, 19:37
Geografisk sted: 5881 Skårup

Re: 9 liter æblemost til brygning

Indlæg af Thor »

Her må der vel lige en mjød-brygger på banen. For mange år siden bryggede jeg en mjød af 15 l vand og 5 l æblemost.
Den blev rigtig god. Har kun brygget øl siden,så hvis der er en erfaren mjød-brygger der kan give lidt fif.....
Og hvis du kan lide mjød,selvfølgelig....
NHB
Indlæg: 3
Tilmeldt: 7. aug 2018, 09:22

Re: 9 liter æblemost til brygning

Indlæg af NHB »

Thor skrev:Her må der vel lige en mjød-brygger på banen. For mange år siden bryggede jeg en mjød af 15 l vand og 5 l æblemost.
Den blev rigtig god. Har kun brygget øl siden,så hvis der er en erfaren mjød-brygger der kan give lidt fif.....
Og hvis du kan lide mjød,selvfølgelig....
Jeg har faktisk en 12 år gammel mjød stående derhjemme, som jeg har til gode at smage endnu, så ved faktisk ikke om jeg kan lide det.

Hvis det bliver et ja, så kan det være det bliver i den retning istedet for. Men Pt. bliver det æblecider med honning.

\Niller
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"