Vådgær

Besvar
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Vådgær

Indlæg af Per »

Hej.

Jeg er nu kommet dertil at jeg gerne vil prøve at bruge vådgær, da mulighederne for at påvirke smagsresultaterne alt andet lige er større pga. udvalget af vådgær. Jeg har læst en del om emnet, dels her på forum, dels i Palmers "How To Brew" samt flere andre steder.

Noget af det, der lige falder i øjnene er, den dalende vitalitet. Til mit næste bryg har jeg fået en WLP007 med produktionsdato 31/8 2018. Den skal bruges til en 13 ltr. Brown Ale med en ABV på 5,5%. Når jeg bruger Brewers Friends yeast calculator og sætter produktionsdatoen ind, angives det at vitaliteten er helt nede på 30% ! Det kom lidt bag på mig at det skulle være så meget. Jeg er klar over at opbevaringen fra produktion til leveringen hos mig sikkert ikke har været optimal, men alligevel. Er det sådan man må forvente ved brug af vådgær?

Mvh. Per.
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Vådgær

Indlæg af Knet »

Hej Per,

Ja. Vitaliteten falder. Som følge af tid, opbevaring generelt og under transport osv. Der er forskellige algoritmer for henfald. Første gang jeg brugte vådgær havde den en tilsvarende lav vitalitet. Men fortvivl ikke. Det åbner bare den næste dør i hjemmebryggeriets kunst. Nu skal du lave en gærstarter, hvilket er en miniøl i en erlenmeyerkolbe. Så skal du rask nok få sat sving i gærcellerne igen og få opformeret dem til det antal milliarder, der skal bruges. Ingen problem. Men koster en kolbe og noget spraymalt. Og muligvis en magnetomrører, hvis du virkelig vil have celler ud af det, uden at gå og ryste starteren hele tiden. Men omrører er ikke et must og du kan evt. lave den selv. Det gjorde jeg.

Alternativet er at bruge mange rør vådgær. Men så bliver det dyrt.

Jeg er startet på at lave overdimensionerede startere. Og så fryser jeg noget af den ned i min “kryo bank”. Så har jeg altid gær. Og vådgær bliver pludselig billigere :-)

Men alt det har du sikkert læst om i Palmer.

Vh. Kenneth
Brugeravatar
GeheimBrau
Indlæg: 159
Tilmeldt: 2. apr 2017, 10:24
Geografisk sted: 2690 Mosede Strand

Re: Vådgær

Indlæg af GeheimBrau »

Du kan se her hvordan den bygges; de fleste stumper findes i hjem med PC'er: https://brygbaren.dk/Lav_din_egen_magne ... /artikel/8" onclick="window.open(this.href);return false;

Den passer sig selv og får gæren i omdrejninger igen :-)
Knet skrev:Hej Per,
...
magnetomrører, hvis du virkelig vil have celler ud af det, uden at gå og ryste starteren hele tiden. Men omrører er ikke et must og du kan evt. lave den selv.
...
GeheimBrau
/Gert
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Vådgær

Indlæg af Knet »

Med magnetomrører får du betragteligt flere celler ud af det (du ser hvor mange i beregneren).

Min er efter samme princip som Gert henviser til. Dog er den bygget i en ramme og ikke i en lukket kasse. Så kan den nemlig stå i bunden af gæringsskabet og cirkulere luft, under gæring. Det sikrer mere ensartet temperatur i skabet, hvor temperatur i top og bund eller afviger en del.

Vh. Kenneth
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vådgær

Indlæg af Per »

Knet skrev:Hej Per,

Ja. Vitaliteten falder. Som følge af tid, opbevaring generelt og under transport osv. Der er forskellige algoritmer for henfald. Første gang jeg brugte vådgær havde den en tilsvarende lav vitalitet. Men fortvivl ikke. Det åbner bare den næste dør i hjemmebryggeriets kunst. Nu skal du lave en gærstarter, hvilket er en miniøl i en erlenmeyerkolbe. Så skal du rask nok få sat sving i gærcellerne igen og få opformeret dem til det antal milliarder, der skal bruges. Ingen problem. Men koster en kolbe og noget spraymalt. Og muligvis en magnetomrører, hvis du virkelig vil have celler ud af det, uden at gå og ryste starteren hele tiden. Men omrører er ikke et must og du kan evt. lave den selv. Det gjorde jeg.

Alternativet er at bruge mange rør vådgær. Men så bliver det dyrt.

Jeg er startet på at lave overdimensionerede startere. Og så fryser jeg noget af den ned i min “kryo bank”. Så har jeg altid gær. Og vådgær bliver pludselig billigere :-)

Men alt det har du sikkert læst om i Palmer.

Vh. Kenneth
Hej Kenneth.

Tak for svaret. Nej, jeg er ikke fortvivlet, nok mere overrasket, så helt klart en god gærstarter.

Det der nok ærgrer mig mest er, at jeg købte ind til 2 bryg á 13 ltr. for at spare fragt. Dvs. at jeg får en pakke gær til at ligge et stykke tid. Nu er de allerede over 100 dage gamle, og ifølge pitch kalkulatoren allerede ned på en vitalitet på 29%. Så hvis jeg først får brugt den sidste pakke i løbet af januar, så er den nok mere eller mindre helt død. Tror at jeg bruger begge pakker til det første bryg. Så må jeg købe ny gær til det næste bryg senere, eller høste gæren fra første bryg.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vådgær

Indlæg af Per »

GeheimBrau skrev:Du kan se her hvordan den bygges; de fleste stumper findes i hjem med PC'er: https://brygbaren.dk/Lav_din_egen_magne ... /artikel/8" onclick="window.open(this.href);return false;

Den passer sig selv og får gæren i omdrejninger igen :-)
Knet skrev:Hej Per,
...
magnetomrører, hvis du virkelig vil have celler ud af det, uden at gå og ryste starteren hele tiden. Men omrører er ikke et must og du kan evt. lave den selv.
...
Mange tak. Ser spændende ud. Det vil jeg se på.

Mvh. Per.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Vådgær

Indlæg af 9colai »

Der findes mange beregnere der ude, som er nye/gamle og prøver på at dække over alle typer vådgær fra alle leverandøre på en gang. Der synes jeg, allerede der, at det lyder ret unøjagtigt. De forskellige leverandøre har forskellige processer og pakkemetoder, så det kan være svært at skære alle over i en kam.

Nu nævner du et white labs produkt. Der ville jeg forholde mig til deres data som de har offentliggjort her:
https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life" onclick="window.open(this.href);return false;

Så hvis vi antager at din pakke er 4mdr gammel, er der 85% tilbage.

Så i princippet burde du godt kunne bruge pakken uden en starter. Men nu hvor det er en engelsk gær, ville jeg nok alligevel lige lave en starter, for at sikre at der er godt gang i den fra start. Havde det været en type anden gær, havde jeg bare brugt pakken uden starter.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vådgær

Indlæg af Per »

9colai skrev:Der findes mange beregnere der ude, som er nye/gamle og prøver på at dække over alle typer vådgær fra alle leverandøre på en gang. Der synes jeg, allerede der, at det lyder ret unøjagtigt. De forskellige leverandøre har forskellige processer og pakkemetoder, så det kan være svært at skære alle over i en kam.

Nu nævner du et white labs produkt. Der ville jeg forholde mig til deres data som de har offentliggjort her:
https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life" onclick="window.open(this.href);return false;

Så hvis vi antager at din pakke er 4mdr gammel, er der 85% tilbage.

Så i princippet burde du godt kunne bruge pakken uden en starter. Men nu hvor det er en engelsk gær, ville jeg nok alligevel lige lave en starter, for at sikre at der er godt gang i den fra start. Havde det været en type anden gær, havde jeg bare brugt pakken uden starter.
Super tak skal du have. Det er jo noget helt andet. Den havde jeg ikke fundet.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Vådgær

Indlæg af Per »

Per skrev:
9colai skrev:Der findes mange beregnere der ude, som er nye/gamle og prøver på at dække over alle typer vådgær fra alle leverandøre på en gang. Der synes jeg, allerede der, at det lyder ret unøjagtigt. De forskellige leverandøre har forskellige processer og pakkemetoder, så det kan være svært at skære alle over i en kam.

Nu nævner du et white labs produkt. Der ville jeg forholde mig til deres data som de har offentliggjort her:
https://www.whitelabs.com/news/purepitch-shelf-life" onclick="window.open(this.href);return false;

Så hvis vi antager at din pakke er 4mdr gammel, er der 85% tilbage.

Så i princippet burde du godt kunne bruge pakken uden en starter. Men nu hvor det er en engelsk gær, ville jeg nok alligevel lige lave en starter, for at sikre at der er godt gang i den fra start. Havde det været en type anden gær, havde jeg bare brugt pakken uden starter.
Super tak skal du have. Det er jo noget helt andet. Den havde jeg ikke fundet.

Mvh. Per.
Hvor stor ville du lave starteren? Hvis jeg sætter de nye data (85% vitalitet) ind i kalkulatoren, så skal jeg lave en starter på ca. 0,5 ltr. (v/Target Pitch Rate 0,75) Er det ok med så lille en starter?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Vådgær

Indlæg af Knet »

Jeg bruger brewdad Yeast calculator. Der kan man vælge hvor meget man vil overbygge med. Jeg overbygger med en milliard celler. Skal jeg brug 3 bygger jeg 4 mia. Efter at have dekanteret starter gemmer jeg så en fjerdedel i sterilt glas i køleskab. Så er der en mia celler at bygge videre på (som selvfølgelig også henfalder). Er der længere tid til brug fryser jeg ned med glycerin.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Vådgær

Indlæg af 9colai »

Per skrev: Hvor stor ville du lave starteren? Hvis jeg sætter de nye data (85% vitalitet) ind i kalkulatoren, så skal jeg lave en starter på ca. 0,5 ltr. (v/Target Pitch Rate 0,75) Er det ok med så lille en starter?
Sidst jeg brugte wlp007, var det i en øl med høj OG (1.080), så jeg kunne ikke komme højere op end 0.75 i pitch rate, med den kolbe jeg har, og der gik det helt fint (sluttede vidst på 1.017). Men hvis jeg kan, vil jeg nok gå efter en pitch rate på 1, med engelske gære, bare for at være sikker. Det er op til dig :-).

Jeg har haft en oplevelse med et bryg, med engelsk gær, som gik i stå og gik igang igen efter flaskning. Derfor går jeg efter højere pitch rates med engelske gærstammer. Det er ikke sikkert at det er rigtigt at gøre, men det har jeg valgt.
Brugeravatar
Benjamin
Indlæg: 826
Tilmeldt: 7. nov 2011, 11:14

Re: Vådgær

Indlæg af Benjamin »

det der trick med at fryse gæren i en "kryobank" og glyserin, hvordan udføres den kunst?
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Vådgær

Indlæg af Knet »

Jeg blander hvad jeg, estimeret efter vægt, mener er 100 mia celler, med 25% glycerin og 25 % vand. Og så fryses det (samlet 80 ml. på en portion). Har jeg bygget 4 mia jf calculator, må 1/4 af resten efter dekantering ca. Være 1 mia. Glycerin sikrer, at gærcellernes membraner ikke ødelægges af frost. Min fryser er gammel og kører aldrig defrost programmer. Har man sådan en, skal man sikre sig, at gæren ikke tør op. Men ellers er det blot langsom optøning i køleskab når den skal bruges (24 timer) og så en starter.
Og starter kan overdimensioneres, så man kan køre en gang til.

Jeg tror dog det er en fordel at lave en starter af rør fra forhandler og så dele den i 5. Så er alle 5 sjatter første generation. Og ved opformering af en af disse til et egentligt bryg, kunne den overdimensionres, så der er en af anden generation også osv. På den måde kan man reelt af et rør nå 25 bryg i 2. Generation, eller dele ud :-)

Fordel er, at gær er ren og man slipper for at vaske den. På nettet et der masser af eksempler som har kørt den adskillige generationer ud uden problemer. Og de genopliver gær efter laaang tids frost.

Retfærdigvis skal siges, at jeg endnu har til gode at genoplive min egen. Men erfaringer fra andre, hvis skridt jeg bare har fulgt, er overbevisende.

Vh. Kenneth
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"