Brygvand og pH

Besvar
Nordskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. nov 2015, 16:49

Brygvand og pH

Indlæg af Nordskov »

Jeg skal igang med et par bryg her sidst på ugen og mit fokuspunkt denne gang er pH.
Jeg brygger et par IPA.

På bla byo.com har jeg læst, at især calcium og carbonat/bicarbonat har stor betydning for maltens bufferevne.
Værdierne skulle gerne ligge på 50-150 ppm for Ca og ca 50 ppm for CO3/HCO3.
Iflg mit vandværk ligger Ca på 110, hvilket er fint, men HCO3 ligger på 348, hvilket er meget højt.
Hårdhed: 19 dH og pH: 7,4.
Byo.com foreslår at bundfælde CO3 ved at koge brygvandet med gips (CaSO4) og dekantere CaCO3'en fra. De foreslår en teskefuld gips til 19L vand.

Hvad har I af erfaringer?

Mvh Henrik
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brygvand og pH

Indlæg af 9colai »

Hej Henrik

Jeg har gjort det en gang før, og det virker ret godt. Det er dog også ekstra tid, det kræver, da det er meget vand, der skal varmes op, koges i noget tid og køles ned igen.

Hvis det er ph værdien af den endelige øl, du går efter, vil det også være en god idé at gøre det med dit sparge vand, og det er ret meget vand i alt.

Jeg købte et lille osmoseanlæg til 400 kr, efter jeg prøvede det, og jeg har haft stor glæde af det, til alle mine bryg, efterfølgende. Det meste vand her iDK er så alkalinsk, at selv en beerfest breakfest klon, krævede 50% osmosevand, for at ramme en god mæske PH.

mvh
Nicolai
Nordskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. nov 2015, 16:49

Re: Brygvand og pH

Indlæg af Nordskov »

9colai skrev:Hej Henrik

Jeg har gjort det en gang før, og det virker ret godt. Det er dog også ekstra tid, det kræver, da det er meget vand, der skal varmes op, koges i noget tid og køles ned igen.

Hvis det er ph værdien af den endelige øl, du går efter, vil det også være en god idé at gøre det med dit sparge vand, og det er ret meget vand i alt.

Jeg købte et lille osmoseanlæg til 400 kr, efter jeg prøvede det, og jeg har haft stor glæde af det, til alle mine bryg, efterfølgende. Det meste vand her iDK er så alkalinsk, at selv en beerfest breakfest klon, krævede 50% osmosevand, for at ramme en god mæske PH.

mvh
Nicolai
Hej Nicolai.
Tak for svaret.
Umiddelbart er det selve mæskningen, jeg har fokus på. Herunder også spargevandet for at undgå tanniner fra malten.
Jeg tror ikke, at et osmoseanlæg bliver løsningen :)
Jeg har søgt videre og ser, at nogle bruger CaCl i stedet for CaSO4 eller en blanding.
Iflg Palmers ionberegner, kommer jeg til at ligge alt for højt med både Ca, SO4 og Cl. Den eneste mulighed er at bruge destilleret vand eller kildevand. ØV :(
Jeg tror faktisk at kildevand vil være den bedste løsning pga indholdet af andre ioner. Blandet 66/33 med hanevand og måske tilsat en anelse citronsyre for at forskyde balancen mellem HCO3 og CO2
Det vil jeg prøve :)
SUPER!
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brygvand og pH

Indlæg af grøntoft »

Hvor meget kildevand skal du så bruge? Det lyder til at blive en dyr omgang du er ude i.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Knet
Indlæg: 497
Tilmeldt: 16. okt 2017, 18:58
Geografisk sted: Ballerup

Re: Brygvand og pH

Indlæg af Knet »

Hej Nordskov,

Hvorfor ikke omvendt osmose, blot fordi du har fokus på mæskningen? Du kan anvende brunwater excelarket og angive 100% ro vand, hvor du så selv konstruerer vandet til dit formål med ioner og salte.

Jeg har købt det hele men må erkende, at jeg aldrig har fået tweaket på alle værdierne. Jeg kører bare 70 Ro og 30% postevand ved øl med lav ebc. Har jeg ikke tid til det, så tilsætter jeg bare lactol til vandet jf. hvad brunwater foreslår, til PH er i grøn. Og IPAerne bliver glimrende :-).

Vh. Kenneth
Nordskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. nov 2015, 16:49

Re: Brygvand og pH

Indlæg af Nordskov »

grøntoft skrev:Hvor meget kildevand skal du så bruge? Det lyder til at blive en dyr omgang du er ude i.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
Jeg brygger 20 liter, så det bliver 12-13 liter kildevand á 2,50,-/l.
Men hvad faen skal man ellers gøre???
Der er jo også problemet med ionbyttet vand, at man øger koncentrationen af andre ioner - deraf ion"byttet". Oftest Na+.
Enten skal man bruge demineraliseret eller destilleret vand (som så skal tilføres ioner) eller vand fra andre landsdele (kildevand)
Kildevand er umiddelbart den billigste løsning.
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 11:34

Re: Brygvand og pH

Indlæg af 9colai »

De fleste kildevand er også ret alkalinsk, jeg ved ikke om demineraliseret vanad bør drikkes. Til gengæld kan man købe osmosevand hos butikker hvor de sælger fisk osv.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Brygvand og pH

Indlæg af grøntoft »

Nordskov skrev:
grøntoft skrev:Hvor meget kildevand skal du så bruge? Det lyder til at blive en dyr omgang du er ude i.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
Jeg brygger 20 liter, så det bliver 12-13 liter kildevand á 2,50,-/l.
Men hvad faen skal man ellers gøre???
Der er jo også problemet med ionbyttet vand, at man øger koncentrationen af andre ioner - deraf ion"byttet". Oftest Na+.
Enten skal man bruge demineraliseret eller destilleret vand (som så skal tilføres ioner) eller vand fra andre landsdele (kildevand)
Kildevand er umiddelbart den billigste løsning.
Demineraliseret vand er ikke ionbyttet. Ej heller destilleret vand. Jeg producerer RO-vand til mit arbejde som vinduespudser. Ro vand er - næsten - det samme som demineraliseret. Jeg har desuden et ionbytter-filter, og det er altså noget andet.

Ro vand er reverse osmosis vand

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
Nordskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. nov 2015, 16:49

Re: Brygvand og pH

Indlæg af Nordskov »

grøntoft skrev:
Nordskov skrev:
grøntoft skrev:Hvor meget kildevand skal du så bruge? Det lyder til at blive en dyr omgang du er ude i.

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
Jeg brygger 20 liter, så det bliver 12-13 liter kildevand á 2,50,-/l.
Men hvad faen skal man ellers gøre???
Der er jo også problemet med ionbyttet vand, at man øger koncentrationen af andre ioner - deraf ion"byttet". Oftest Na+.
Enten skal man bruge demineraliseret eller destilleret vand (som så skal tilføres ioner) eller vand fra andre landsdele (kildevand)
Kildevand er umiddelbart den billigste løsning.
Demineraliseret vand er ikke ionbyttet. Ej heller destilleret vand. Jeg producerer RO-vand til mit arbejde som vinduespudser. Ro vand er - næsten - det samme som demineraliseret. Jeg har desuden et ionbytter-filter, og det er altså noget andet.

Ro vand er reverse osmosis vand

Sendt fra min ONEPLUS A5000 med Tapatalk
Ionbyttet vands indhold af ioner er det afhængig af hvilket anlæg, der benyttes. Nogle kan lave det helt demineraliseret, mens andre bytter Ca med eks Na. Man er desværre ikke helt konsekvent med udtrykket "demineraliseret".
Destilleret vand er noget andet. Det burde være mineralfrit, da det jo er destilleret.

Men hovedsagen her er, at det de fleste steder i landet er problematisk at lave lyse øl med lokalt vand, der kan indeholde alt for høje koncentrationer af HCO3- :)
Nordskov
Indlæg: 40
Tilmeldt: 2. nov 2015, 16:49

Re: Brygvand og pH

Indlæg af Nordskov »

9colai skrev:De fleste kildevand er også ret alkalinsk, jeg ved ikke om demineraliseret vanad bør drikkes. Til gengæld kan man købe osmosevand hos butikker hvor de sælger fisk osv.
Jeg har i dag brugt Nornir kildevand. Her er HCO3 koncetrationen på 99 m/L, hvor mit hanevand er på 348 mg/L. Palmer anbefaler under 120 for en IPA, så jeg er godt tilfreds.
Jeg havde aldrig hørt om osmosevand, før du nævnte det. Det vil jeg undersøge. Tak.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"