Karbonering

Besvar
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 00:27

Karbonering

Indlæg af pedehh »

Hej med jer :)

Jeg er helt ny op startet med bryggeri, og afventer min første øl som er ved at karbonere :)

Jeg har allerede lavet en mere, som står i gærtanken og hygger sig. Jeg har smagt lidt på den, den glæder jeg mig til er helt færdig.. Nok om min entusiasme..

Hvad er jeres mening og erfaring omkring karbonering, man tilsætter jo sukker for at skabe Co2, men jeg kunne næsten ikke forstille mig at det ikke også ville bidrage med en lille smule sødme til det færdige øl??
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Karbonering

Indlæg af RuneV »

Hvis du karbonerer med helt alm. hvidt sukker, så omsættes det hele til co2 og alkohol. Ca. 0,3% alkohol mere end du har målt, når den er færdig.
grøntoft
Indlæg: 680
Tilmeldt: 18. sep 2014, 07:32
Geografisk sted: Fjerritslev

Re: Karbonering

Indlæg af grøntoft »

Hvis du tilsætter hvidt sukker, så bliver stort set det hele omsat til alkohol og CO2. Men hvis du tilsætter noget som har længere kæder af sukkermolekyler, så vil mængden af CO2 falde, mængden af alkohol (der frembringes af den tilsatte sukkermængde, forstås, ikke generelt i flasken) vil også falde, og du vil få en sødere smag - på grund af den øgede mængde sukker som ikke kunne fermenteres.

Men hvor meget sødere er nok en anden ting. 175 gram hvidt sukker (7 gram pr liter) i en 25 liters spand, synes jeg ikke jeg kan smage,
"De ej poeter ere, der kun drikke vand"
- Ludvig Holberg
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Karbonering

Indlæg af TvedeBryg »

Jeg har næsten lige lavet en hvedeøl, hvor noget røg på fustage (tvangskarbonering med co2 flaske) og noget i flasker med sukker. Rent sødmemæssigt var det ikke den store forskel, men jeg bemærkede noget andet, og det var at den flaskekarbonerede klarede noget op i løbet af karboneringen. Det undrede mig.
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
pedehh
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14. jun 2019, 00:27

Re: Karbonering

Indlæg af pedehh »

Mange tak for de fine svar. Det jeg hører i siger, er at øllet ikke bliver sødet i en målbargrad :)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"