Varmekilde til gærskab?

TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej,
Jeg har lidt problemer med at finde en god varmeklide til mit gærskab. Jeg har prøvet med en frostvagt i bunden af køleskabet, efter ret kort tid ville køledelen ikke mere.... Jeg mistænker at varmen fra frostvagten har aflivet køleskabet, men ved det ikke, fordi det var et brugt skab. Jeg synes at kunne huske en diskussion her på forummet om at bruge en almindelig glødepære, fordi det jo ikke er sollys så det ikke nedbryder øllet, eller tager jeg helt fejl? Det ville jo være super ærgerligt at ødelægge det arbejde man har gjort med at lave et godt bryg. Andre ideer?
bedste hilsner
Mikkel
JacobKnudsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. nov 2018, 20:34

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af JacobKnudsen »

Hej Mikkel,

Jeg bruger selv en 75 W keramisk varmepære i mit køleskab. Købte den på ebay til 35 kr inkl. forsendelse, men den kan også findes i dyreforretninger herhjemme. Koblet med køleskabet og en STC-1000 kan jeg styre temperaturen i mit køleskab fra 2-30 grader.

Mvh Jacob


Sent from my iPhone using Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej Jakob, lyder som en god ide, må jeg spørge hvordan du har hængt den op jeg har prøvet mig lidt frem med en alm. 100 w pære og plasten tæt på bliver meget (som i alt for) varm.
Vh
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af Per »

Hej Mikkel.

Et varmebælte http://www.albryg.dk/varmebaelte-til-ga ... -l-ca.html, en Ink-Bird og et rustfrit, syrefast dykrør med lomme til føleren fra Ink-Birden, monteret midt i låget på gærspanden, så er du kørende.

Varmebæltet monterer du omkring gærspanden nederst.

Den opsætning har jeg kørt med et stykke tid, og for mig virker det. Ikke noget med en hel masse varme, der ødelægger plasten i køleskabet og gærspanden. Jeg har haft en Ale gæret ved 20°, en Kölsch gæret ved 16° begge med minimale temperaturudsving - ca. +/- 0,3°.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

Hej Per, der super fint ud. jeg har 60 liters plasttanke der lige kan være i et køleskab, hvor der så ikke er plads til meget andet. Man kan jo så evt købe 2 bælter, men også ret dyrt så. Bælterne er smarte fordi det næsten ikke tager plads op.
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
JacobKnudsen
Indlæg: 2
Tilmeldt: 7. nov 2018, 20:34

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af JacobKnudsen »

Hej Mikkel,

Jeg havde også problemer med at plastikken på indersiden af køleskabet smeltede, men så monterede jeg en 220v cpu blæser ved siden af som løste det

Billede

Det hele er skruet ind i siden af skabet med selvskærende skruer

Mvh Jacob


Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af Per »

TvedeBryg skrev:Hej Per, der super fint ud. jeg har 60 liters plasttanke der lige kan være i et køleskab, hvor der så ikke er plads til meget andet. Man kan jo så evt købe 2 bælter, men også ret dyrt så. Bælterne er smarte fordi det næsten ikke tager plads op.
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Dyrt, er et relativt begreb. Hvis du undgår et ødelagt køleskab og får god øl ud af det, så er det i min verden ikke dyrt. Det er mange penge, ja, men en god hobby koster altså. Vær glad for at du ikke har en sejlbåd, en hest eller spiller golf. Der kan man snakke om at det er dyrt.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

Du har ret og så smager det ikke godt

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

Tak for gode ideer til at løse problemet jeg går i tænkeboks og får lavet et ornli sygt gæringsskab

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
RuneV
Indlæg: 253
Tilmeldt: 8. feb 2017, 12:34
Geografisk sted: Hasselager, Århus

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af RuneV »

Jeg har haft en frostvagt monteret på bagvæggen i mit køleskab i 2 år uden problemer. Det kan både stadig køle til 0 grader og varme til 40 grader.

Måske dit køleskab alligevel var ved at stå af uanset om der var frostvagt i den?
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

Hvad med sådan noget gulvvarme net? https://www.greenline.dk/k/elartikler/e ... matte-110w" onclick="window.open(this.href);return false;
Man kunne evt tilpasse det rundt om tanken, min gæringstank passer ok i højden (60l plast) , er der nogen der har erfaring med det?
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 11:03

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af TvedeBryg »

.... Eller det her: https://www.greenline.dk/k/elartikler/v ... mpaign=web" onclick="window.open(this.href);return false;

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af Mikle »

Ellers så brug en varmeplade til krybdyr det fungere perfekt og er billigt.
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af mhn »

Vi købte sådan en krybdyr plade i 20W version i Kina. Den levede kun et par måneder.
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 15:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Varmekilde til gærskab?

Indlæg af Mikle »

Ja det meste fra Kina holder ikke godt. Køb en god en her hjemme . Har holdt krybdyr mange år og har aldrig prøvet at en af mine går i stykker.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"