PH og vand

Besvar
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

PH og vand

Indlæg af Photografen »

Hey

Jeg er ved at købe et Ph-meter, da man tror (jeg håber) at alt for hårdt vand KAN have VÆRET MED TIL, ikke sikkert, at gøre mit bryg sur?

Jeg har derfor valgt dette https://humlecentralen.dk/produkter/dig ... meter.html" onclick="window.open(this.href);return false; men hvordan ved jeg så hvad jeg skal gøre ved det tal jeg får....f.eks. ml af mælkesyre....eller hvis der er andet jeg skal gøre....korrekt...jeg er virklig på bar bund - jeg ved det :-(

HJÆLP!!
mhn
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. feb 2017, 16:58

Re: PH og vand

Indlæg af mhn »

Beersmith kan udregne hvor meget mælkesyre der skal i inden.

Jeg har ikke styr på, hvordan man tilpasser undervejs. :-|
Mvh
Morten

Den ene af to. :-) http://mortenbryg.dk
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: PH og vand

Indlæg af Photografen »

hvornår helt præcist er det men skal måle Ph-værdien og ved hvilken temperatur (altså skal men tage en prøve om nedkøle - hvis hvornår)
samt kan man bruge Beercalc til beregningen også af evt. mælkesyre tilsætmings-mændgden?
9colai
Indlæg: 123
Tilmeldt: 2. apr 2017, 12:34

Re: PH og vand

Indlæg af 9colai »

Hvilken øl brygger du? Har du en opskrift? Det kan jo bare være opskriften :-).

Mht. Vand vil jeg ikke anbefale at bruge beersmith, den overestimerer den nødvendige laktolsyre hver gang.

Hvis du har mod på det, vil jeg anbefale at du tager dig tid til det og sætter dig ind i vand og vandbehandling.

Der findes et Excel ark kaldet: Bruun water, som fungerer rigtig godt. Det kræver dog at man giver sig god tid og sætter sig ind i det. Det første du skal gøre, er at få en vandrapport fra dit vandværk (som kan findes på deres hjemmeside et sted).

Hvis du vil gøre det med trial and error, kan du justere med 1 ml laktolsyre ad gangen, og vente evt 10 min før du tager en prøve, for at se effekten, hver gang du tilsætter. Jeg tror godt at du kan starte med at bruge halvdelen af hvad beersmith foreslår. Men der skal du selvfølgelig også lige have kodet din vandprofil ind.

Mvh
Nicolai
Photografen
Indlæg: 153
Tilmeldt: 11. sep 2017, 20:50

Re: PH og vand

Indlæg af Photografen »

Jeg har nok ikke helt mod på at sitte mig dybtegående ind i vand p.t. men helt sikkert på et tidspunkt. Jeg er ret ny såå...I første omgang er jeg blot interesseret i at vide, hvornår man måler ph-værdien i brygprocessen og hvordan (temp. etc) samt hvordan man derefter finder mængden at mælkesyre det skal tilsættes.....det er vist der jeg er nået til p.t. :-)
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"