Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Dalmoseosebryg
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 16. nov 2015, 20:44
Geografisk sted: Højelse 4623

Re: Mæske tempratur, FG, opvanding af urt

Indlæg af Dalmoseosebryg »

Jeg tror nu nok jeg fortolker dit spørgsmål korrekt, i dit her tilfælde vil det være minimal, din FG er afhængig af hvilke sukker arter der er til stede og hvilke gær du bruger, det er klart at hvis du tynder det op, vil procentandelen af uforgærbar sukker i den færdige urt falde, hvad du ville kunne smage/måle vil være ubetydelig og mere teoretisk, derfor henleder jeg blot din opmærksomhed på forhold der er vigtigere at nørde m ed[/quote]
+
Så du mener ikke at jeg kan smage forskel på en øl med 1020 FG og 1010 FG? Med samme OG selvfølgelig, ellers er udgangspunktet ikke sammenligenligt :)
Jeg vil ikke kunne smage forskel i øllens sødme? Jeg er ny på den her, så jeg spørger ud af nysgerrighed?

Jeg ved godt de andre områder skal der være styr på, før man begiver sig her hen. Men nu handlede tråden, om sødme kontra tørhed i øllet, og hvordan man påvirker lige netop dette parameter :)[/quote]
Tynder du din urt før gæring havner du ikke på den halve FG, det afhænger som Borg også nævner af din mængde af uforgærbar sukker, skal du skrue på din restsukker er det mæsketemperaturen der er vigtig, ønsker du en tør øl, så mæsk i den lave ende, eller lav en eftergæring med en saisongær
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"