Gæring under tryk

Besvar
MOBrew
Indlæg: 16
Tilmeldt: 16. apr 2019, 06:52
Geografisk sted: Odder
Kontakt:

Gæring under tryk

Indlæg af MOBrew »

Er der nogen herinde, der eksperimenterer med eller har erfaring med fermentering under tryk?

Jeg har bestilt en Fermzilla 27L som forhåbentligt kommer her en af dagene og glæder mig til at kunne fermentere under tryk. Nogle af fordele, som jeg ser frem til er:

- at kunne gære ved højere temperaturer (som nu engang er de forhold, jeg har til rådighed), end gær ellers er beregnet til, uden at få Off-flavours.
- at kunne tappe karboneret øl direkte på flaske og dermed kunne spare tid og “besvær” med flaskekarbonering
- at kunne nedsætte fermenteringstiden (pga den højere temperatur)
- at kunne cold crashe uden at risikere suck-back af ilt og væske fra gærrør
- at kunne fermentere og flaske i en meget mindre iltfattig proces.

Men da jeg selvfølgelig ingen erfaring har med dette (og faktisk også er ny i brygning med 4 bryg under vesten) kunne jeg godt tænke mig at sparre med kogen, som har erfaringen.
Jfinderup
Indlæg: 94
Tilmeldt: 21. apr 2019, 09:50
Geografisk sted: Hornbæk

Re: Gæring under tryk

Indlæg af Jfinderup »

Hvordan er erfaringerne med gærtanken?
Brew Monk & Fermzilla
CarstenM
Indlæg: 162
Tilmeldt: 31. aug 2015, 14:21
Geografisk sted: Vejen - Sydjylland

Re: Gæring under tryk

Indlæg af CarstenM »

MOBrew skrev: - at kunne cold crashe uden at risikere suck-back af ilt og væske fra gærrør
Hvordan gør man det?. Coldcrasher under tryk

Jeg har fået svejst et par øl fustager om til tri-clamp og vil nu til at gøre under tryk :)
disco_glenn
Indlæg: 18
Tilmeldt: 1. mar 2020, 11:37

Re: Gæring under tryk

Indlæg af disco_glenn »

Hejsa,

Jeg har netop selv købt en fermzilla og skal igang med at gære under tryk.

Hvordan gik det med dit forsøg. Har du fået nogle erfaringer at dele ud af?

Mvh
Jesper
keo
Indlæg: 6
Tilmeldt: 2. apr 2020, 13:07

Re: Gæring under tryk

Indlæg af keo »

Hej Mobrew,

Er der noget specifikt du er i tvivl om?

Ellers gør du egentlig bare som du plejer, og holder et tryk på f.eks. 10 psi og måske lidt højere temperatur end du plejer.

Jeg har gæret med en alegær (der anbefales 18-20 grader uden tryk) ved 10 psi, og 22-23 grader. Den giver måske ikke helt nok estere, så jeg overvejer et lavere tryk og/eller endnu højere temperatur.

I teorien er det ikke optimale betingelser for gæren at være under tryk, men nogle gærer ved højt tryk, tilsyneladende uden problemer, søg f.eks. efter Dr. Hans brewing på youtube, der kan du se nogle videoer med en svensker der er helt vild med trykgæring.

Mvh. Karl Ejnar
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"