brygvandet

Besvar
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

brygvandet

Indlæg af Jimmi »

Hej

når jeg nu studere dette store univers.... Haanbrygning..... støder jeg ind i emnet vandkvalitet..... det betyder åbenbart meget når/hvis man skal brygge pilsner øl.

-Hvad skal man kigge efter når man kigger på analysen af vandet for at se om det egner sig til pilsner bryg
-Hvad kan man gøre for at gøre sit vand klar til pilsnerbryg
-hvad betyder for resultatet hvis man brygger en pilsner øl på "Uegnet" vand

Se evt dette link

http://www.kristrup.dk/files/vandanalys ... gs_Vej.pdf

Hygge fra Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

PH

Indlæg af admin »

Alle øltyper har brug for noget bestemt vand, og det er svært at gøre noget ved vandet, men lidt kan du gøre ved det.

Jeg tror ikke at der er noget sted i Danmark der tilnærmelses vis ligger bare i nærheden af Tjekkisk pilsner vand, der må du ty til kemiske metoder.

Jeg vil dog ikke uddybe det særlig meget, da det også kræver at man forstår kemien i vandbehandling + at det bliver en meget lang forklaring.

Ph værdien er den vigtigste måling under mæskningen, og det er en god ide at justerer den ned til ca. 4,6 incl. malten.
Så skal du nok få en hæderlig øl ud af det, jeg har indtil flere god pilsnere på bagen ~ med alm. Dansk poste vand.

Jens
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

4,6 ??? ligger den optimale mæske PH ikke omkring 5,1 til 5,3 ?

MVH
Kasper Malmberg
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Re: PH

Indlæg af Jimmi »

admin skrev:Alle øltyper har brug for noget bestemt vand, og det er svært at gøre noget ved vandet, men lidt kan du gøre ved det.

Jeg tror ikke at der er noget sted i Danmark der tilnærmelses vis ligger bare i nærheden af Tjekkisk pilsner vand, der må du ty til kemiske metoder.

Jeg vil dog ikke uddybe det særlig meget, da det også kræver at man forstår kemien i vandbehandling + at det bliver en meget lang forklaring.

Ph værdien er den vigtigste måling under mæskningen, og det er en god ide at justerer den ned til ca. 4,6 incl. malten.
Så skal du nok få en hæderlig øl ud af det, jeg har indtil flere god pilsnere på bagen ~ med alm. Dansk poste vand.

Jens
Ja det var netop det jeg tænkte på..... at brygge en hæderlig pilsner.. men troede at det var alt afgørende for resultatet at vandet har den rigtige sammensætning. Lige nu er jeg ved at læse how to brew om dette issue :) jeg er ikke ude efter at efterligne en bryg.. men bare brygge en hæderlig pilsner

Kan man brygge på destilleret vand ??? er der nogle er har erfaring med dette???? det bliver nemmerlig omtalt i how to brew
Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

hov forresten, en lille anbefaling,

thebrewingnetwork.com

Deres sunday live show er formidabel, frygtelig meget info om brygning Fx. dette show http://www.thebrewingnetwork.com/archiv ... -16-06.mp3

omhandler vandkemi og PH justering, meget inspirende.

Og som øldommer kan jeg anbefale deres "jamil show" hvor de gennemgår en stilart ad gangen.

Der er rigtig mange guldkorn at høste. Jeg er næsten ved at være de tidligere shows igennem.

MVH
KAsper malmberg
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Malmberg skrev:4,6 ??? ligger den optimale mæske PH ikke omkring 5,1 til 5,3 ?
4,5 til 5,8 såhut jeg visker ~ jeg er lidt træt og syg, så jeg vil ikke lægge hovedet på blokken. Det afhænger lidt af enzymerne og øl typen.

Jens
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Jeg sidder lige og kigger lidt på HowTo Brew.com ... her står det faktisk rigtig udførligt beskrevet :)

(citat:Remember, the target is 5.1-5.5 pH.)

Og det er da vist et større opgave :) MEN er der nogle der har erfaringer med at brygge på destilleret vand

Jimmi
Øv ingen bryg igang :(
Brugeravatar
admin
Site Admin
Indlæg: 4754
Tilmeldt: 4. dec 2005, 16:25
Geografisk sted: 7080 Børkop

Indlæg af admin »

Billede

Malmberg her ret, den skal ligge på 5,1 i Ph
Senest rettet af admin 5. sep 2006, 18:09, rettet i alt 3 gange.
Jimmi
Indlæg: 227
Tilmeldt: 22. mar 2006, 22:04
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Jimmi »

Fint skema :) men hvad betyder det haha

jeg er i tvivl om hvad de farvede kasser betyder.... jeg kan godt se at det er temp intervaller for mæskningen. Jeg har også flere gange set at der mæskes vedforskellige temperaturer.. men hvorfro er det lige nøjagtig man gør det og hvad er målet med dette

Jimi
Øv ingen bryg igang :(
Malmberg
Indlæg: 342
Tilmeldt: 6. dec 2005, 12:52
Geografisk sted: Gudumholm

Indlæg af Malmberg »

Når man brygger ALL-grain, så er der til at starte med ingen sukker i malten, der er kun stivelse.

der er derfor man mæsker, under mæskningen omdanner med stivelsen til sukker.

Der er primært to forskellige enzymer der omdanner stivelse til sukker og det er Alfa-amylase og Beta-amylase.

Beta-amylase er aktiv indenfor temp. området 55-66 grader c. og 5,0-5,5 PH.

Beta-amylase "klipper" stivelsen i små stykker let forgærbart sukker.

Alfa-amylase er aktiv indenfor temp. området 67-73 grader c og 5,3-5,7 PH.

Dette enzym klipper stivelsen i større stykker, mere komplexe sukkerarter som enten er sværtforgæbare eller slet ikke forgærbare.


Man mæsker så ved forskellige temperature for at få lige præcis den sukker sammensætning som man ønsker i sin urt.

fx. hvis man mæsker 15 minutter ved 60 grader og derefter 45 minutter ved 70 grader, så får man en relativ sød og fyldig øl.

hvis man derimod mæsker 45 minutter ved 60 grader og derefter 15 ved 70, så får du en "tyndere" øl, der er mere tør og indeholder mere alkohol.

De fleste engelske ale bryggerier bruger ikke at mæske ved flere temperatuer, de laver hvad man kalder en single infusion mash, hvor man mæsker ind ved en temp. på omkring 66-68 grader holder mæske der noget tid og filtrerer derefter.

JEg er sikker på at de fleste håndbryggere også gør dette, da der er nemmest og man får godt øl ud af det..


De andre kasser i skemaet er andre enzymer der gør forskellige ting ved mæsken, der er enzymer der endbryder protein, nogle der nogle der øger alfa og beta- amylase enzymerne. osv..

Det kan du læse om på hottobrew.com eller på dansk hos Søren HJortbøl http://www.craftsmans.dk/Enzymer.htm

MVH
Kasper Malmberg
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"