Pitch-rate og Producent information.

Pitch-rate og Producent information.

Indlægaf pedehh » 3. aug 2019, 06:26

Hej, lige et lille spørgsmål her :)

Jeg har lavet mig en lækker modern lager. Til denne har jeg valgt at bruge Saf-lager 23 gær.

Jeg kan ikke helt finde ud hvor meget gær jeg egentligt skal bruge, på pakken står der at jeg kan bruge pakkens indhold til 10-15 liter urt, ved stue temperatur.
Hvis jeg så bruger div. calc. på nettet, så skal jeg vælge en Pitch-rate, da det er en lager jeg har gang i, vælger jeg at pitche med 1,5-2

Her bliver det så lidt sjovt, for nu fortæller calc. at jeg skal bruge hele pakken til 5 liter. Men er det fordi at producenten, ikke tager udgangspunkt i pitch-rate til stil arten?
pedehh

Re: Pitch-rate og Producent information.

Indlægaf Dalmoseosebryg » 3. aug 2019, 20:43

Smid pakken i en 2L starter og start gæringen bed 10-12 grader, det virker for mig
Dalmoseosebryg

Images: 0
Geografisk sted: Højelse 4623

Indlægaf Per » 4. aug 2019, 06:32

Per

Geografisk sted: Rønnede

Indlægaf pedehh » 5. aug 2019, 23:21

Hej Per, som jeg skrev i oplæget, så har jeg fundet en calc. Problemet er bare at jeg får forskellige informationer fra den calc. og fra producenten. Så jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal gå efter?
pedehh

Indlægaf Freund » 6. aug 2019, 06:15

Du skal spørge dig selv om hvor mange mio. celler du skal bruge, og hvor mange der er i den forpakning du har.

Hvis du skal bruge flere celler end du umiddelbart har, kan du vælge enten at købe mere gær, eller opformere gennem en stor starter over 2-4 dage (afhængig af størrelsen), som Dalmose foreslår.
Du kan finde meget god information om opformering herinde.

Hilsen
Freund
Freund

Images: 1
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlægaf pedehh » 6. aug 2019, 11:09

Freund skrev:Du skal spørge dig selv om hvor mange mio. celler du skal bruge, og hvor mange der er i den forpakning du har.

Hvis du skal bruge flere celler end du umiddelbart har, kan du vælge enten at købe mere gær, eller opformere gennem en stor starter over 2-4 dage (afhængig af størrelsen), som Dalmose foreslår.
Du kan finde meget god information om opformering herinde.

Hilsen
Freund

Må hellere om formulere spørgsmålet lidt :) Jeg er godt med på brug af div. calculatore og antallet af gær-celler. Mit spørgsmål handler nok mere om hvad betydning har pitch-rate? Og hvad betyder det egentligt for øllet? Er det noget med mindre smagsafgivelse fra gær, da man pitcher til en højere rate, som er allig med en hurtigere gæring? Nok egentligt det jeg prøver at spørge til, beklager den dårlige formulering.
pedehh

Indlægaf 9colai » 6. aug 2019, 15:02

Pitch rate har bl.a. indflydelse på den endelige mængde estere i øllen efter fermentering. Jo mere gæren skal formere sig, jo højere niveau estere vil du få. Når jeg f.eks. brygger weissbier, har resultatet altid været bedst, når jeg droppede starteren og smed gæren direkte i brygget.

Under pitching kan også resultere i langsom fermentering og a at gæren bliver udmattet og bundfælder før den er færdig. Det kan resultere i flaskebomber, da man kan risikere at vække gæren op igen, når man flasker (det har jeg prøvet før, dog uden at nogen flasker sprang).

Over pitching er ikke noget du skal bekymre dig om.

Mht. pitch rate beregnere. Så har jeg erfaret at man ikke kan regne med dem. Måske er de forældede? Du kan f.eks slå op på white labs hjemmeside og se ud fra deres egne laboratorie test, hvor mange celler der er tilbage efter f.eks 6 mdr. De fleste pitch rate beregnere siger 0% men white labs siger vist omkring 70%.
Jeg var selv testet det af med en omgang gær (wlp380) som jeg modtog. Den var ikke pakket med køle element og den var 6 mdr gammel. Jeg smed den i et 21 l bryg på omkring 1.050, og der kom en rigtig lækker weissbier ud af det, som sluttede på 1.012.

Mit råd er: følg producentens vejledning omkring gærstartere og størrelse. De er ret simple og lige til.

Mvh
Nicolai
9colai

Indlægaf pedehh » 6. aug 2019, 15:30

9colai skrev:Pitch rate har bl.a. indflydelse på den endelige mængde estere i øllen efter fermentering. Jo mere gæren skal formere sig, jo højere niveau estere vil du få. Når jeg f.eks. brygger weissbier, har resultatet altid været bedst, når jeg droppede starteren og smed gæren direkte i brygget.

Under pitching kan også resultere i langsom fermentering og a at gæren bliver udmattet og bundfælder før den er færdig. Det kan resultere i flaskebomber, da man kan risikere at vække gæren op igen, når man flasker (det har jeg prøvet før, dog uden at nogen flasker sprang).

Over pitching er ikke noget du skal bekymre dig om.

Mht. pitch rate beregnere. Så har jeg erfaret at man ikke kan regne med dem. Måske er de forældede? Du kan f.eks slå op på white labs hjemmeside og se ud fra deres egne laboratorie test, hvor mange celler der er tilbage efter f.eks 6 mdr. De fleste pitch rate beregnere siger 0% men white labs siger vist omkring 70%.
Jeg var selv testet det af med en omgang gær (wlp380) som jeg modtog. Den var ikke pakket med køle element og den var 6 mdr gammel. Jeg smed den i et 21 l bryg på omkring 1.050, og der kom en rigtig lækker weissbier ud af det, som sluttede på 1.012.

Mit råd er: følg producentens vejledning omkring gærstartere og størrelse. De er ret simple og lige til.

Mvh
Nicolai

Hej Nicolai, så det jeg hører dig sige, er at jeg hellere skal følge i dette eksempel, fermentis' mængde anbefaling, frem for den jeg får ud af en calculator?
pedehh

Indlægaf Borg » 6. aug 2019, 17:15

En stresset gær giver flere estere til øllet. Altså en større smag af gærens karakter. Det kan bruges aktivt i ølproduktionen, hvis ellers ens erfaringsgrundlag er stor nok.

En gær kan blive stresset grundet:
- underpitching
- overpitching
- for lidt iltning af urten
- for høj gæringstemperatur
- for lav gæringstemperatur
- for mange gange genbrug

Af disse er underpitching, for lidt iltning og for lav temperatur de værste, da de kan resultere i, at gæren giver op før forgæringen er afsluttet.

De fleste kalkulatorer jeg kender, giver mulighed for at anføre, hvor gammel gæren er og/eller hvor stor en procentdel anvendelige gærceller der er i pakningen.
Hvis disse parametre benyttes, burde kalkulatorerne komme frem til ganske brugbare resultater. I hvert fald hvis man kikker på antal gærceller og ikke antal pakninger.
Brugeravatar
Borg

Geografisk sted: Herning

Tilbage til Generelt om brygning