skimmel og ph værdi

Besvar
BryggerAfGudsNåde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. aug 2019, 12:06

skimmel og ph værdi

Indlæg af BryggerAfGudsNåde »

Hej bryggere. jeg er ganske ny og brygger med de her færdigsæt hvor det kun kan gå galt i hygiejne processen :-)

nu ville jeg selv prøve at ændre lidt på min øl og har tilsat lidt ting. det bringer så et par spørgsmål med.
det er en pale ale jeg har sat til at gære og har også tappet det på flasker nu.
jeg brygger 23 L af gangen og jeg har taget 10 abrikoser og skåret midt over, fjernet stenen og lagt dem i kogende vand inden jeg har puttet dem i gæringsbeholderen.
ud over har jeg taget skralden fra en citron (kun det gule. det hvide under skralden har jeg skåret væk så godt som muligt) og lagt i det kogende vand inden tilsætnigen.
så tænkte jeg at den måske også liiiiige skulle have lift saft med :-) så jeg tog ca. 1/4 af citronen og pressede nænsomst saften ud af citronen, og igen ned i det kogende vand.

så altså:

10 abrikoser
1 citronskrald
1/4 presset citron saft.
alt sammen kogt.

mit spørgsmål går på om jeg bør være bange for enten skimmel eller andet skidt? nu har jeg jo haft frugter til at stå at gære i omkring 14 dage da jeg efterfyldte dem på en anden tank de sidste par dage for at mindske bundfaldet.
jeg tænker at med frugt, gær og måske en ændret ph værdi pga. saften, at man kan danne nogle ting som ikke bør være med?

jeg har også et lille bi-spørgsmål. skal jeg bekymre mig om methanol indholdet? også med tanke på tilsat frugt og eventuelt ændret ph værdi?

pft. :-)
BryggerAfGudsNåde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. aug 2019, 12:06

Re: skimmel og ph værdi

Indlæg af BryggerAfGudsNåde »

ps. jeg har også tilsat et brev enzym. det skulle være noget for at forhindre uklarhed pga. frugterne vidst nok?
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: skimmel og ph værdi

Indlæg af JAFU »

Hej BryggerAGN

Jeg har ikke den store erfaring med tilsætning af frugt til øl, men sådan som du beskriver processen, tror jeg ikke, at du behøver at være nervøs for fejlgæring eller skimmel. Du har fokus på hygiejne og har skoldet/kogt din frugt mv inden tilsætning.
Med hensyn til methanol, så var der for noget tid siden (et halvt år vil jeg tro) en tråd om netop methanoldannelse under gæring. Jo mere frugt du forgærer, jo større mængde methanol vil du få som biprodukt. Det, der blev diskuteret i tråden dengang, var dog langt større mængder frugt (og vistnok majs) end det, som du har fat i her. Langt større (!!) - så jeg ville ikke være nervøs for dit bryg.

Mvh Jakob


Sent from my iPhone using Tapatalk
BryggerAfGudsNåde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. aug 2019, 12:06

Re: skimmel og ph værdi

Indlæg af BryggerAfGudsNåde »

Hej Jakob. tak for respons. i så fald vil jeg satse på at de er blevet gode nok. det er rart lige at få en andens syn på tingene. især når man er ny.
angående methanol tænker jeg også at det mest er hvis man destillere at det kan være farligt, men jeg læste en tråd herinde på et tidspunkt, og jeg syntes ikke rigtigt at jeg endeligt fik afklaret om methanol er noget man bør bekymre sig om når man bare snakker øl :-)
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 11:13
Geografisk sted: Falster

Re: skimmel og ph værdi

Indlæg af JAFU »

Det er ikke et issue i forbindelse med ølbrygning.
Bryg og drik du roligt videre :-)
Ved destillering opkoncentrerer du de dannede alkoholer herunder også methanol, og teoretisk kan koncentrationen af methanol komme op på noget, man lige skal tænke over. Methanols kogepunkt ligger dog cirka 10 grader under ethanols, så hvis man blot kasserer det første lille skvæt alkohol, der koger af, er problemet elimineret.


Sent from my iPhone using Tapatalk
BryggerAfGudsNåde
Indlæg: 4
Tilmeldt: 15. aug 2019, 12:06

Re: skimmel og ph værdi

Indlæg af BryggerAfGudsNåde »

ja man vil jo nødig ende som nogle af de historier man hører for tiden om de mange døde i indien og på de forskellige all inklusiv hoteller :-)
men tak for info. jeg vil trygt brygge videre. og mht. skimmel eller andet må jeg prøve at lugte og smage om det kan drikkes.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"