Tørhumling i fermentasaurus

Besvar
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Tørhumling i fermentasaurus

Indlæg af Mikle »

Hej

Jeg har ved sidste bryg brygget en neipa som skulle have store mængder tørhumle men da jeg villetilsætte humlen via gær beholderen stoppede hele ventilen i bunden af tanken til, og det endte med jeg måtte kassere mit bryg.
Mit spørgsmål er nu hvad gør i andre med denne tank når i skal tilføje store mængder humle?
Overvejer om man bliver nødt til at tage trykket af tanken og så smide det ned foroven i en humlesok?

Håber nogle har en god ide eller erfaring med dette.

Hilsen Mikkel
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tørhumling i fermentasaurus

Indlæg af clucking »

Mikle skrev:Hej

Jeg har ved sidste bryg brygget en neipa som skulle have store mængder tørhumle men da jeg villetilsætte humlen via gær beholderen stoppede hele ventilen i bunden af tanken til, og det endte med jeg måtte kassere mit bryg.
Mit spørgsmål er nu hvad gør i andre med denne tank når i skal tilføje store mængder humle?
Overvejer om man bliver nødt til at tage trykket af tanken og så smide det ned foroven i en humlesok?

Håber nogle har en god ide eller erfaring med dette.

Hilsen Mikkel
Hej Mikkel,

Det er et kendt problem. Kun i teorien kan metoden vist lade sig gøre...
Deres nye model har større åbning så det bedre skulle kunne lade sig gøre.

Jeg tager trykket af via sikkerhedsventilen. Dernæst skifter jeg lidt imellem blot at hælde humle i og komme den i med en humlebeholder (humlesok er lige så godt) der kan fiskes op igen. Hælder jeg den direkte i har jeg butterfly ventilen lukket et par timer for at humlen ikke blot skal gå ned og blokere.
Når jeg lukker igen sætter jeg tryk på med Co2 så det svarer til det tryk der var opbygget.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tørhumling i fermentasaurus

Indlæg af Mikle »

Ja tænkte nok at det var den eneste vej frem jeg læste lige her nu imens du svarede på mit spørgsmål en engelsk tråd om dette problem og der forslår nogle at sætte en metalskive i en humlesok og hænge den i låget med en magnet ude fra så man bare skal fjerne magneten ude fra for at dumpe humlesokken ned i øllet. Men tror jeg vil prøve at gære det med at tage trykket af og dumpe en humlesok ned i og så tryksætte den med CO2 igen bagefter
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tørhumling i fermentasaurus

Indlæg af Mikle »

Her er link til det forum jeg læste om det på.
https://aussiehomebrewer.com/threads/fe ... ure.98512/" onclick="window.open(this.href);return false;
clucking
Indlæg: 166
Tilmeldt: 29. mar 2008, 19:50

Re: Tørhumling i fermentasaurus

Indlæg af clucking »

Mikle skrev:Ja tænkte nok at det var den eneste vej frem jeg læste lige her nu imens du svarede på mit spørgsmål en engelsk tråd om dette problem og der forslår nogle at sætte en metalskive i en humlesok og hænge den i låget med en magnet ude fra så man bare skal fjerne magneten ude fra for at dumpe humlesokken ned i øllet. Men tror jeg vil prøve at gære det med at tage trykket af og dumpe en humlesok ned i og så tryksætte den med CO2 igen bagefter
Kom et par desinficerede glaskugler eller noget rustfrit i humlesokken så den ikke blot flyder på overfladen.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Tørhumling i fermentasaurus

Indlæg af Mikle »

Tak for rådet det vil jeg gøre.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"