Imperial citrus?

TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Imperial citrus?

Indlæg af TvedeBryg »

Nogen der har erfaringer med Citrus fra Imperial? Jeg tænker på at lave en IPA med lav bitterhed, masser af frugt noter og masser af tørhumle (idahoe7 mosaic måske citra) . Jeg kan ikke helt finde ud af hvilen gær. "citrus" er åbenbart en vildgær der beskrives at give en lidt sur øl. Hvad det dækker over ved jeg ikke, jeg ved bare at jeg ikke er til sure øl, så måske skal det være "juice" også fra Imperial, eller noget helt 3.? Råd modtages gerne :-)
Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

Hmm... hvorfor ikke blot vælge en gær, der understøtter humlen? Jeg mener, i stedet for at ville have citrussmagen fra gæren. Der findes mange humler, der giver citrussmag/-aroma, og indtil flere gærtyper, der understøtter humlen.

Jeg har selv brugt Imperial Juice A38 et par gange til Neipa. Jeg synes den virker godt, men den kræver god plads i gærtanken.

Mvh. Per.
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Imperial citrus?

Indlæg af TvedeBryg »

Det var også det jeg tænkte med "citrus" gæren, at den ville kunne give et godt tilskud smagsmæssigt til humlen det også orker i citrus ananas retning, men det er måske bedre med a38 juice. Hvor meget plads vil du foreslå, jeg forestiller mig et 40l batch i min 60l tank? Mikkel

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

Hej Mikkel.

Det tror jeg er fint nok. Værre er den trods alt heller ikke.

Med hensyn til gær, så er der flere andre muligheder. Til en Neipa, ville jeg gå efter en, der efterlader noget restsødme og fremmer humlearomaen. Men prøv dig frem.

For mig skal en Neipa være blød og rund, med en betydelig duft og smag af humlen, men ikke bitter som en IPA.

Jeg brygger en session-IPA, som for mig, på mange måder minder en del om en Neipa. Den er farvemæssigt i retning af juice, tåget og med meget humlearoma. Jeg laver den bevist med en moderat bitterhed på omkring 40-45 IBU. Til den bruger jeg WLP013 London Ale. Jeg eksperimenterer med forskellige humler. Første gang med El Dorado og Mosaic, anden gang med Amarillo og Centennial. Begge har været et stort hit.

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Mikle »

Hej Per undskyld jeg braser ind i den her tråd men har du en opskrift dom du vil dele på din session-ipa du skriver om?
TvedeBryg
Indlæg: 114
Tilmeldt: 10. sep 2018, 12:03

Re: Imperial citrus?

Indlæg af TvedeBryg »

Ja den ville jeg helt sikkert også være interesseret i

Sendt fra min RNE-L21 med Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

Hej begge to.

Det må I meget gerne: BeerCalc, Birkevang Håndbryg, brygnr. 27 Hazy Lazy Summer Session IPA og brygnr. 33 Birkevang Session IPA.

Lad mig endelig høre jeres mening, når I evt. har prøvet dem.

Kontakt mig gerne for yderligere info.

Mvh. Per.
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Mikle »

Mange tak der går desværre lidt før jeg får dem prøvet af da jeg lige har brygget en del som skal drikkes først;)
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

Mikle skrev:Mange tak der går desværre lidt før jeg får dem prøvet af da jeg lige har brygget en del som skal drikkes først;)
Ja, sådan er det ofte, men nogen skal jo tage det hårde slæb. :-)
Mikle
Indlæg: 360
Tilmeldt: 16. jul 2017, 16:09
Geografisk sted: Hørsholm

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Mikle »

Nemlig ;) skal nok skrive når jeg får det afprøvet.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Imperial citrus?

Indlæg af JAFU »

Per skrev:Hej begge to.

Det må I meget gerne: BeerCalc, Birkevang Håndbryg, brygnr. 27 Hazy Lazy Summer Session IPA og brygnr. 33 Birkevang Session IPA.

Lad mig endelig høre jeres mening, når I evt. har prøvet dem.

Kontakt mig gerne for yderligere info.

Mvh. Per.
Hej Per
Jeg forsøgte mig med din Hazy Lazy Summer Session IPA, og på trods af en lettere mislykket WP humletilsætning, er resultatet blevet ganske godt. En frisk øl med masser af smag.
WP humletilsætnigen havde jeg valgt at udføre ved at lade den lettere afkølede urt cirkulere gennem en hopspider med humlen. Humlen i Hopspideren klumpede sammen, så jeg har ikke fået det fulde udbytte af humlen. Næste gang ryger WP humlen derfor direkte i BrewMonken.
Den ufuldstændige WP humleproces gjorde også, at bitterheden syntes noget lavere end den tilsigtede IBU på de 40-45 stykker. Jeg valgte derfor at tilsætte et lille afkog af 6 gram Centennial, mens gæringen stadig var i gang. Gæren var SafAle S-04 (smagsneutral), men ellers fulgte jeg din opskrift.
Øllet havde været 8 dage på flaske, inden de første julegæster indfandt sig, men selv efter kun ganske kort lagring, var denne øl helt sikkert blandt gæsternes favoritter - især blandt de gæster, der ikke var til de tungere jule-/vinterøl.
Når øllageret begynder at svinde ind, skal den brygges igen ... næste gang med fuld kontrol over WP ... satser jeg på :-)
Mvh Jakob
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

Hej Jakob.

Godt at høre fra andre, der har brygget den samme opskrift, som jeg. Måske vi skulle udveksle smagsprøver på et tidspunkt.

Det er også en øl, der er et hit her i min omgangskreds. Der er allerede planlagt 2 bryg mere af denne type, men med andre humler for at prøve hvad det ender med. Næste bliver med Warrior-Citra og Galaxy og den følgende med Comet og Denali. I første omgang mest fordi jeg har dem på lager, ikke fordi der ligger en meget gennemtænkt plan for det, men dernæst for at lege med humlerne. Øl skal det nok blive.

Var lige ved at glemme, jeg tilsætter lidt Cara Pils for at få lidt mere krop i øllet, de næste par gange.

Godt nytår.

Mvh. Per.
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

JAFU skrev:
Per skrev:Hej begge to.

Det må I meget gerne: BeerCalc, Birkevang Håndbryg, brygnr. 27 Hazy Lazy Summer Session IPA og brygnr. 33 Birkevang Session IPA.

Lad mig endelig høre jeres mening, når I evt. har prøvet dem.

Kontakt mig gerne for yderligere info.

Mvh. Per.
Hej Per
Jeg forsøgte mig med din Hazy Lazy Summer Session IPA, og på trods af en lettere mislykket WP humletilsætning, er resultatet blevet ganske godt. En frisk øl med masser af smag.
WP humletilsætnigen havde jeg valgt at udføre ved at lade den lettere afkølede urt cirkulere gennem en hopspider med humlen. Humlen i Hopspideren klumpede sammen, så jeg har ikke fået det fulde udbytte af humlen. Næste gang ryger WP humlen derfor direkte i BrewMonken.
Den ufuldstændige WP humleproces gjorde også, at bitterheden syntes noget lavere end den tilsigtede IBU på de 40-45 stykker. Jeg valgte derfor at tilsætte et lille afkog af 6 gram Centennial, mens gæringen stadig var i gang. Gæren var SafAle S-04 (smagsneutral), men ellers fulgte jeg din opskrift.
Øllet havde været 8 dage på flaske, inden de første julegæster indfandt sig, men selv efter kun ganske kort lagring, var denne øl helt sikkert blandt gæsternes favoritter - især blandt de gæster, der ikke var til de tungere jule-/vinterøl.
Når øllageret begynder at svinde ind, skal den brygges igen ... næste gang med fuld kontrol over WP ... satser jeg på :-)
Mvh Jakob
Lige en erfaring herfra, - lad vær med at komme humlepellets direkte i BrewMonken. Filtret stopper fuldstændigt. Du kan ikke tappe af via tappehanen, men skal hælde det ud, hvilket resulterer i rigtig meget bundfald. Jeg vil heller ikke bruge pumpen til at tømme kogekaret med, pga. al trubben fra bl.a. humlen, og jeg gider ikke en stoppet pumpe. Jeg bruger humlesokker/gaze. Jeg gider ikke rengøre hopspideren, og jeg synes heller ikke at den holder så meget trub fra humlen tilbage, som jeg ønsker.
Mvh. Per.
JAFU
Indlæg: 200
Tilmeldt: 21. jul 2017, 12:13
Geografisk sted: Falster

Re: Imperial citrus?

Indlæg af JAFU »

Tak for tippet, Per!
Tanken var at hælde pellets direkte i BrewMonken - få det til at bundfælde i midten og eventuelt tømme over i gærspand med en hævert, hvis taphanen med bazookafilter ikke kan klare det (stopper til).
Aktivering af pumpe er et “no go” med al det snask.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Per
Indlæg: 338
Tilmeldt: 29. jan 2018, 20:06
Geografisk sted: Rønnede

Re: Imperial citrus?

Indlæg af Per »

JAFU skrev:Tak for tippet, Per!
Tanken var at hælde pellets direkte i BrewMonken - få det til at bundfælde i midten og eventuelt tømme over i gærspand med en hævert, hvis taphanen med bazookafilter ikke kan klare det (stopper til).
Aktivering af pumpe er et “no go” med al det snask.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ideen med bundfældning i midten er god nok, men hvis du vil lave whirlpool via pumpen og whirlpool armen, så stopper pumpen helt til pga. store mængder humlesnask når du kommer pellets direkte i kedlen. Med humlesokker/gaze reduceres snasket, (men måske også udbyttet af humlen).
Med den tilhørende whirlpool arm på BrewMonken fungerer det fint for mig, med en fin cone på midten, bare der ikke er alt for meget snask fra humlen. Efter at have afkølet til 20-25° og stoppet whirlpoolen, lader jeg urten stå 20 - 30 min. for at det hele kan falde til ro inden aftapning. Jeg vipper aldrig kedlen for lige at få det sidste med ud, det giver for meget bundfald i flaskerne senere hen.
Mvh. Per.
Besvar

Tilbage til "Generelt om brygning"